2014-07-25, 03:58
Medlem
speedcolas avatar
Svårplacerad tråd men tror jag hittade nåt så när rätt i slutändan.

Till saken då; jag har en öppnad flaska fluorskölj av märket Flux. Den har säkert stått ett år. Saken är bara att den smakar ganska skumt nu. Funderar på om den kan bli utgången (?) Nåt speciellt som händer med fluor över tid? Antar att det kan vara andra ingredienser som gör att den smakar dåligt annars
Citera
2014-07-25, 08:26
Medlem
Det är ytterst lite fluor i den, och det händer inget med fluorjonerna. Däremot kan det säkert börja växa mikroorganismer där.
Citera
2014-07-25, 15:14
Avslutad
Nja, kollade nyss min fluorsköljning (Dentan 0,2%), den har stått i ca 1,5 år. Men det står på den att den går ut om ca ett år. Växa mikroorganismer tror jag inte, då det är det som detta fluor dödar. Tror det håller minst 2 år efter utgångsdatum.
Citera
2014-07-27, 13:56
Medlem
Vuxenporrs avatar
Säkert smakämnena typ menthol som bryts ner/oxideras.
Citera
2014-07-27, 23:02
Medlem
skunkjobbs avatar
Det är inte så att natriumfluoriden i vattenlösning (den form som fluoret ju har i produkten i fråga) är flyktigt och avdunstar så att halten avtar på lång sikt? Tanken väcktes av att jag sniffade på en gammal flaska klorin (natriumhypklorit) och kände att den var det fan inget klös i längre (annars är det ju klös i klor, ehe, är ni med på kemiordvitsen?) men det är klart, det är ju ett helt annat ämne. Då förmodade jag att natriumhypokloriten avdunstat och lämnat flaskan medan vattnet är kvar. Så behöver det dock inte vara, det kanske har genomgått någon kemisk reaktion och finns kvar fast det luktar mindre i sin nya form.

Hm, men frågan är om NaF är flyktigt (eller omvandlas till något man inte är så intresserad av ur dental synpunkt).
Citera
2014-07-28, 01:03
Medlem
Vuxenporrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det är inte så att natriumfluoriden i vattenlösning (den form som fluoret ju har i produkten i fråga) är flyktigt och avdunstar så att halten avtar på lång sikt? Tanken väcktes av att jag sniffade på en gammal flaska klorin (natriumhypklorit) och kände att den var det fan inget klös i längre (annars är det ju klös i klor, ehe, är ni med på kemiordvitsen?) men det är klart, det är ju ett helt annat ämne. Då förmodade jag att natriumhypokloriten avdunstat och lämnat flaskan medan vattnet är kvar. Så behöver det dock inte vara, det kanske har genomgått någon kemisk reaktion och finns kvar fast det luktar mindre i sin nya form.

Hm, men frågan är om NaF är flyktigt (eller omvandlas till något man inte är så intresserad av ur dental synpunkt).

Föga troligen, fluor är inte flygbenäget om inte pH:t är väldigt lågt.

Hypokloritjon bryts gradvis ner till kloridjon och syre i vattenlösning, ligger en flaska klorin ett par år så har man en flaska saltvatten.
Citera
2014-08-05, 00:57
Medlem
Knivur-273s avatar
En humoristisk sak.

Jag bodde på en plats för länge sedan. Vi hade gemensam vattentäkt med en annan familj. Hälsovårdsnämnden utdömde deras vatten för användning för barn under fem år, för det innehöll 1,31 mg F per liter vatten. Detta vatten ansågs vara otjänligt på grund av innehållet av naturligt F (fluor).

Jag och min fru, skickade in prov på helt samma vatten efter det, som påvisade 1,29 mg F per liter vatten. Vårt vatten ansågs nu vara idealiskt för uppväxande barn och för skyddet av deras tänder både nu och i framtiden.

Svaret på frågan:

Överskottet av Fluor hamnar i vasken och senare i sjön, vanligen till nytta för olika levande varelser, men i övermått, till skada.

Övermått av vattenlösliga fluorföreningar som intas i kroppen, orsakar lätta eller svåra biverkningar, alltefter dosen.

Brist på vattenlösliga fluorföreningar, orsakar även svårt skadliga effekter.
Senast redigerad av Knivur-273 2014-08-05 kl. 01:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in