2014-07-27, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Gör Putler det så kommer det kosta, även om ryssarna vinner.

Putlers soldater kan inte längre vinna. De som ej är medborgare i Ukraina märker mycket snart de träffar på folk från orten att de inte längre har stöd för att vara där. När Ukrainas egna soldater märker hru glada folket blir efter varje befriad stad blir de mycket mera motiverade. Det finns inget Putin kan göra för att vinna det här.
2014-07-27, 21:36
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosaxtanten
Det är faktiskt Putin Rysslands undergång vi ser nu. Hans armé behöver en krigsframgång och den lär han inte hitta någonstans alls. Hur skall han kunna motivera att sitta kvar efter det här nederlaget?
Putin behöver ingen krigsframgång, men Nato behöver krig och konflikter att motivera sin existens.
2014-07-27, 21:37
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Nej, det fungerar inte så. Om du fick som du ville skulle vem som helst kunna utropa ett eget land var som helst, bara man har tillräckligt med lokalt stöd, och det är totalt ohållbart. Jag och mina grannar skulle ha rätt att starta ett land, du hör ju hur dumt det låter.

Den ukrainska konstitutionen förklarar hur liknande folkomröstningar skall gå till, och det är den vi har att vända oss till.
Nej, det är inte alls dumt. Det är tvärt om det enda rimliga. Det problem du skisserar - att familjen Johansson utropar en egen republik sker i praktiken aldrig. Det är förknippat med stort arbete, besvär och inte minst kostnader att bygga en nation. Notera här att vare sig samer eller kväner på allvar eftersträvar självständighet. När ett folk ändå kräver detta så har de i allmänhet goda skäl. I detta fallet rör det ju inte heller kanske om självständighet - åtminstone när det gäller Krim - utan att byta ut det korrumperade och intoleranta Kiev mot Moskva.
Senast redigerad av Clodius 2014-07-27 kl. 22:00.
2014-07-27, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
De slåss mot sina egna landsmän och du kanske missade att jag skrev att de är tvångsrekryterade. Är det inte separatisterna som slåss för sin frihet?

Berätta för mig hur tvångsrekryteringen går till? Varför går civila ut på gatorna och demonstrerar att de vill att separatisterna skall lämna Ukraina?
2014-07-27, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Putin behöver ingen krigsframgång, men Nato behöver krig och konflikter att motivera sin existens.

Är det alltså Natos soldater som slåss i desperation i östra Ukraina och febrilt letar efter förstärkningar att skicka över gränsen? Jag visste inte att Nato soldater deltog i detta krig?
2014-07-27, 21:40
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Lite sent för fred och försoning när du har en galen rysk yxmördare utanför dörren och han svingar vilt mot dig.
Ukraina måste rensa bort terroristpacket och de ryska legosoldaterna, sen kan samtal komma igång, men bara då inte förr.
Ja, det är sent, men har inte alltför många dött redan? Har inte alltför mycket av hatets sådd spridits? Har inte kostnaderna blivit för höga denna dag? och det är Kiev som håller igång konflikten. Ville de kunde de avsluta den fredligt.
2014-07-27, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Ville de kunde de avsluta den fredligt.

Du menar att Kiev bör ge Putin exakt de landsdelar han pekar på annars tar han allt ändå som han gjorde med Krim?
2014-07-27, 21:42
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosaxtanten
Du menar att Kiev bör ge Putin exakt de landsdelar han pekar på annars tar han allt ändå som han gjorde med Krim?
Nej, vad Kiev borde göra är att utlysa vapenvila, utala sin vilja för att hålla folkomröstningar och sätta sig vid förhandlingsbordet.
Senast redigerad av Clodius 2014-07-27 kl. 21:47.
2014-07-27, 21:44
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Ligga under bordet och tugga på en matta.

Fan vad många bovar Ukraina har fått i säcken nu!
Jag tror knappast han ligger och tuggar på en matta. Men frågan är hur långt han är villig att gå. Han kanske fokuserar på att förstärka LNR med liknande metoder som hittills. I värsta fall är en invasion att vänta.

Och jag befarar att det kan bli mycket blodigt om Kiev ska inta Donetsk stad.
Senast redigerad av Madagascar 2014-07-27 kl. 21:48.
2014-07-27, 21:46
Medlem
Citat:
Nej, utlysa vapenvila, utala sin vilja för att hålla folkomröstningar och sätta sig vid förhandlingsbordet.

och för att hålla en sån folkomröstning så krävs alltså att Puttin slutar beväpna sina rövare. Återlämnar krim och accepterar Ukrainsk överhöghet och val enligt ukrainsk lag.

Även FN har klassat farsen på krim som olaglig
http://www.un.org/apps/news/story.asp?NewsID=47443
2014-07-27, 21:47
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Nej, utlysa vapenvila, utala sin vilja för att hålla folkomröstningar och sätta sig vid förhandlingsbordet.

Jag håller med om att det vore en bra lösning, men problemet är att Putin aldrig kommer gå med på detta. Jag skulle gärna se honom hala den ryska flaggan på Krim fram tills dess att en folkomröstning kan hållas, men både du och jag vet att det skulle han inte acceptera. Det vore ett erkännande av att den folkomröstning han hållit var oseriös, och det skulle han inte tåla.
2014-07-27, 21:48
Medlem
Pavlossons avatar
Citat:
Nej, det är inte alls dumt. Det är tvärt om det enda rimliga. Det problem du skisserar - att familjen Johansson utropar en egen republik sker i praktiken aldrig. Det är förknippat med stort arbete, besvär och inte minst kontanter att bygga en nation. Notera här att vare sig samer eller kväner på allvar eftersträvar självständighet. När ett folk ändå kräver detta så har de i allmänhet goda skäl. I detta fallet rör det ju inte heller kanske om självständighet - åtminstone när det gäller Krim - utan att byta ut det korrumperade och intoleranta Kiev mot Moskva.

Så du vill få Moskva till att vara tolerant... Mycket ska man höra innan öronen trillar av

Sen har du en poäng i att Ukraina är en ung stat med korruptions problem, men att Ryssland skulle vara en bra granne borde du väl ändå kunna medge att det är hon inte...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in