2014-07-05, 12:00
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Vilka länder måste vi ha visum till som vi inte hade innan? USA la ju till en avgift på sin ESTA nyligen men det gäller vi alla länder?
Dock håller jag med om att det är fullkomligt bedrövligt med alla pass som försvinner.

Du behöver inte visum till USA ännu. jag åker ofta till USA och har sett hur de blivit mer misstänksamma just mot svenska pass i kontrollen, kan ta en evighet.
Citera
2014-07-05, 20:03
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisMcCandless
Norge och det norska folket tycker Sverige är pinsamma!

Har många norska vänner och kollegor har inte hört nåt sånt.
Citera
2014-07-05, 20:04
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Du behöver inte visum till USA ännu. jag åker ofta till USA och har sett hur de blivit mer misstänksamma just mot svenska pass i kontrollen, kan ta en evighet.

Jag reser också till USA ca två ggr per och och jag har inte märkt nån skillnad.
Citera
2014-07-05, 20:24
Medlem
harrylimes avatar
Det finns en hel del som tjänar bra med pengar på invandringen.
Citera
2014-07-05, 21:51
Medlem
Skrämmande siffror. När ska sverige förstå att vårt samhälle inte klarar av allt folk? Kommer det gå så långt att skogarna kommer vara fulla av invandrare (och svennar) som bor i tält och grillar ekorrar för att vi inte fattat att det inte finns tillräckligt med bostäder och jobb åt alla i detta landet???

Det kanske är en korkad tanke av mig, men vore det inte jävligt mycket billigare och bättre att bosätta flyktingar i nåt sketet men fredligt land i afrika? Visst det är fattigt, men det är inget krig iaf. Är övertygad om att massa arbetslösa studenter i detta landet inte skulle tacka nej till en resa till afrika för att göra volontärjobb att sätta på sitt cv och samtidigt ha gott samvete att de hjälpt folk
Citera
2014-07-27, 17:14
Medlem
Om jag minns rätt så är väll Tyskland det enda landet i Europa som faktiskt förlorar pengar på invandringen
Citera
2014-07-27, 17:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kallenallepalle
Om jag minns rätt så är väll Tyskland det enda landet i Europa som faktiskt förlorar pengar på invandringen

Ursäkta? Menar du att vi faktiskt tjänar på invandringen?
Citera
2014-07-27, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnMorgonSaga
Ursäkta? Menar du att vi faktiskt tjänar på invandringen?

Ja, något i stil med det. Det var ett tag sedan jag läste detta men jag ska försöka hitta källan.
Citera
2014-07-27, 17:33
Medlem
carlps avatar
Citat:
Ja, något i stil med det. Det var ett tag sedan jag läste detta men jag ska försöka hitta källan.

Tragiskt att en vuxen människa kan tro att invandringen är lönsam..
Citera
2014-07-27, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlp

Du är ju inte alls naiv...

OnT
I alla fall så är detta rapporten jag tala om:
http://static.pulso.cl/20130612/1768132.pdf

Nu har jag bara spånat igenom den, men precis som sagt så går i princip alla länder i Europa plus på invandringen. Tyskland, Polen och något land till gör inte det. I fallet med Tyskland så tycks det bero på de höga pensionskostnaderna för de som invandra strax efter andra världskriget. Skulle dessa kostnader uteslutas så tycks Tyskland också gå plus på invandringen.
De menar också att oavsett om länderna går plus eller minus så är invandrarnas påverkan på den inhemska ekonomi relativt liten. Det rör sig om MAX ±0.5%.

EDIT: Frankrike går också minus.
Citera
2014-07-27, 18:36
Bannlyst
Citat:
Du är ju inte alls naiv...

OnT
I alla fall så är detta rapporten jag tala om:
http://static.pulso.cl/20130612/1768132.pdf

Nu har jag bara spånat igenom den, men precis som sagt så går i princip alla länder i Europa plus på invandringen. Tyskland, Polen och något land till gör inte det. I fallet med Tyskland så tycks det bero på de höga pensionskostnaderna för de som invandra strax efter andra världskriget. Skulle dessa kostnader uteslutas så tycks Tyskland också gå plus på invandringen.
De menar också att oavsett om länderna går plus eller minus så är invandrarnas påverkan på den inhemska ekonomi relativt liten. Det rör sig om MAX ±0.5%.

EDIT: Frankrike går också minus.

Du kan ju börja här och återkomma sedan.

(FB) OECD-rapport: "Invandrarna betalar mer till samhället än de får tillbaka"
Citera
2014-07-27, 18:45
Medlem
apelsinloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlp

Haha, man måste vara allt bra efterblivet naiv om man fortfarande tror på PK-flosklerna om att import av somalier, afrikaner och araber är en plusaffär för något civiliserat samhälle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in