2014-07-27, 03:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Jag är definitivt trovärdig, jag gör åtminstone faktakontroller innan jag hävdar något och till skillnad mot dig så rättar jag mig om jag har fel. . . .. .

Okej, vilken kille, svara då. . .

https://www.flashback.org/sp49506632

. . . .och en sak till jag har HR:s slutpläderingarna . . . .
Senast redigerad av LKVN 2014-07-27 kl. 03:49.
Citera
2014-07-27, 03:50
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Okej, vilken kille, svara då. . .

https://www.flashback.org/sp49506632

Och en sak till jag har HR:s slutpläderingarna . . . .
Det har jag också .. var anser du att de resonerar fel eller har "missat" något?
Citera
2014-07-27, 04:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vem skulle vara mer sannolik menar du?
Vilka andra?
Det som borde gjorts är en noggrann analys vem som kunde ha motiv att mörda Vatchareeya, jag anser det fanns inte många personer att välja bland.
Motivet för mord av kvinnor är oftast svartsjuka, ekonomiska motiv, hedersmord.
Vad gäller VB kan man stryka hedersmord och ekonomiska motiv.
Därför blir svartsjuka kvar och då blir det de som haft sexuellt förhållande med VB.
Jag anser att ett tänkbart motiv var att hon påstod hon var gravid med någon man som hon drömde om att bli hennes sponsor och få en ekonomisk trygghet och även social respekt.
Jag anser den mannen kanske inte var beredd eller önskade absolut inte att ta på sig något faderskap.
Genom den här första gallringen skulle KJ falla bort som en sten, han hade inga kvalifikationer att platsa in.
Jag anser att den som planerade att mörda VB hade inga planer att själv genomföra gärningen, utan planen var att det skulle vara inhyrda gärningsmän.
Den här planeraren kommer att se till att han själv har alibi när mordet utförs, men planerar hur allting skall gå till och kanske finns vid gärningsmännen vid lite senare tillfälle för att sköta logistiken.
För att planeraren och gärningsmännen skulle klara sig måste de leda misstanken mot någon annan person som i det här fallet blir KJ, som görs med diverse planteringar.
Jag ser det som helt osannolikt att KJ kunde vara någon gärningsman, det är endast att kontrollera blandannat hans kommunikationer med VB kan man inse det fanns inget hat till henne eller annan ovänskap och KJ har inte heller varit någon våldsperson.
Senast redigerad av Lagro 2014-07-27 kl. 04:42.
Citera
2014-07-27, 05:11
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Och om inte sjuk så i vart fall riktigt absurd är den återupptagna diskussionen om den
där tejprullen på den dömde styckdräparens badrumsskåp.

Klart som fan att tejpbitarna som påträffades i den mördades hår kommer just från
den rullen.

Den här tråden har ett par tusen sidor för många.
Hur svårt ska det vara egentligen?

Killen fick ett spel, dödade flickan, gjorde sig av med kroppen. Åkte fast och ska nu
tillbringa några få år på anstalt.

Punkt. Slut.
Fallet kan läggas till handlingarna för gott.
Kanske grabben kläcker ur sig ett erkännande till jul och gör sina anhängare gruvligt
besvikna.
Här behöver inte krånglas till mera med några tejpbitar och klockslag den och den dagen.
Och den enda resning som är tänkbar framöver är den grabben kan få vid åsynen
av en flaska Norrlands guld...

Ja, och samma slags rivningsmönster på rullen som det man fann i hennes hår. Han sölade och såg inte allt som hamnade i bilen och på karmen. Han dödade och styckade henne hemma i lägenheten och lade tillbaka rullen på skåpet. Barnsligt förtjust i att tejpa sina leksaker, så han tänkte inte längre eller fattade inte bättre. Han har sagt att han tog rullen ur en skrotbil och att det är hans tejprulle-
Hon gick väl inte ner i bagaget för att hon va likstel och då karvade han av benen.
Påse på huvudet är troligt och möjligen något slags emballage som duschdraperiet som saknas, och som läckte som ett såll. Mycket som familjen inte förklarat som man undrar var det tog vägen. Som sängen tex. Den har tydligen fått fötter ut från bostaden, men ingen har sagt när eller hur det gick till eller var den tog vägen.

Han fick nog ett nej från henne va det gäller sex och återupptagning av förhållandet. Då brast det för knäppgöken. Och att riva tejpen på det viset som han gjort är inte för vem som helst.
Vilket pilljobb det måste ha varit, och tejprullen va som sagt riven på samma sätt. Samma med huggen det är en klen person som hugger på det viset och får inte till strypförsöket. Hade karatekid strypt någon så hade han inte misslyckats det är jag övertygad om.
Norrlands guld ser han inte på några år, så han får efterfråga en flaska för att få den sk resningen.
Citera
2014-07-27, 10:09
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Vittnets trovärdighet ifrågasätter ingen. Däremot har hon inte sagt att hon såg VB - vilket du och andra försöker göra gällande...

Självklart såg hon VB.

Vem skulle det annars vara? Det lär ju knappast undgått det thailändska sällskapet i Boden, vilka är få till numerären, att en av dem styckmördats och bara det faktum att ingen av dem i efterhand klivit fram och gett sig till känna, styrker tesen.

En fotokonfrontation med vittnet gjordes tyvärr aldrig och hade poliser anställts för sin hjärna hade nog utfallet i detta mord sett annorlunda ut.
Citera
2014-07-27, 10:12
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
I två besudlingar (på rullens pappersdel som tejpen är lindad på)
påvisades blod. Resultaten talar extremt starkt för att
blodet/DNA:t kommer från Bangsuan (Grad +4), om man
bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting

I två områden (ett på rullens pappersdel, ett på utsidan av tejpen)
påvisades DNA. Resultaten talar extremt starkt för att
blodet/DNA:t kommer från Bangsuan (Grad +4), om man
bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting.

Var i ovanstående tycker du att man säger att man testat för hans DNA?

Det är lika dumt som att testa i mina trosor för mitt DNA .. en begäran som ställdes vid ett våldtäktsmål där jag var våldtagen.
Detta har jag diskuterat med Hamilkar. Om det är VB:s DNA så är det inte KJ:s.
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jadå, det finns en helt naturlig förklaring till detta. När du DNA-profilerar, använder du i första hand en standardprofil, som härrör från variabelt DNA på de 22 autosomala kromosomparen och X-kromosomen, dvs DNA som alla människor har. Den standardprofilen används nästan jämt, och i under alla förhållanden i samtliga situationer då man inte förväntar sig blandat DNA. Det är till exempel den standardprofileringen som har gjorts på badrumstejpen. har du en +4:a på viss person där, har du automatiskt en -4 på andra orelaterade människor.

Men det finns också en speciell Y-kromosomprofil. Den har mindre upplösning än standardprofilen - även om en på hundra miljoner är en rätt bra diversitet det också - men framför allt kan, som jag förklarat tidigare, mycket mer avlägsna släktingar få identisk eller nära identisk profil, eftersom den delen av Y-kromosomen som används inte rekombinerar. Så det är inget man använder om det inte behövs. Men just när det gäller att kolla om det finns manligt DNA där man har anledning att tro att det finns stora mängder kvinnligt DNA - till exempel på en kvinnokropp - är analysen värdefull. Eftersom Y-kromosomalt DNA inte kan komma från kvinnor, betyder det att det inte spelar någon roll för PCR-amplifikationen att det finns kanske tusen gånger med kvinnligt DNA än manligt i provet. Det blir bara det manliga som syns.

Så det är två helt olika DNA-analyser som har gjorts. Den autosomala standardprofileringen ger träff på VB. Den Y-kromosmala ger träff på KJ. Observera vidare att när de bara har en +2:a-matchning till VB med standardprofilen, då anger forensikern att det är -4 på KJ, för då är det inte självklart. Men om det är +4 på VB, då är det självklart att det är -4 på KJ, och då skiter forensikern i att skriva det.

Är allt klart nu?
Om man nu händelsevis skulle kunna tänka sig att det finns någon polisman som inte är lika bildad som du, vore det inte lämpligt av SKL att skriva i rapporten att jämförelse med KJ:s DNA är onödig? Kan man tänka sig att SKL skulle ha skrivit det t.o.m, och att eftersom det inte har skrivit det inte har blivit ombedd att jämföra med KJ:s DNA?
Jag skulle väl tro att DNA-profilering har förekommit så länge nu att gemene kriminalare har lärt sig att en +4 betyder att andra orelaterade är -4 utan att det specifikt behöver nämnas.
Citat:
De har testat blodbesudlingen - inget annat.
De har testat fyra platser på tejprullen, två platser kallas besudling, två platser kallas områden. Områdena är inte besudling.
Citat:
Nej, tvärtom - källa för att det skulle finnas annan tejp som det fanns skäl att undersöka. Enligt KJ gör det inte det ...
Och enligt beslagsprotokoll fanns det inte det.
Det finns inga uppgifter om att någon letade efter någon annan tejp, på rulle eller vapen. NN behöver inte ens ha vetat att tejp var intressant.
Citera
2014-07-27, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Man menar att KJ:s blå telefon varit avstängd - eller utanför täckningsområde - under stora delar av dagen. Han kan t.ex ha haft den på ett par timmar mitt på dagen (motsvarande de två samtal som JJ ringt). (Dessförinnan mottog han vid 2-tiden på natten ett fyllesamtal från NS.). - Den 19/5 är avvikande eftersom det då är jämförelsevis liten telefontrafik.

Man behöver inte stänga av mobilen, det räcker gott med att sätta den i "flightmode" så tar eller sänder den inga signaler, när man sen sätter den i normalläge så tar det några sekunder så får man sms om vilka som eventuellt ringt och när, förvisso att man har den faciliteten inkopplad i sitt abonnemang. Det använder jag uteslutande när jag går in i sjukhus eller flygplan där mobilen skall vara "avstängd".

Däremot har jag inte en susning om det eller hur det registreras i den mast man är uppkopplad mot vid byte till flightmode och tillbaka i normalläge.

Uppstartsproceduren blir iaf väldigt kort i förhållande till att man stänger helt ner mobilen.
Citera
2014-07-27, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Ett mycket viktigt vittne är hon på Lejonbacksvägen som åker i bil och möter en asiatisk kvinna 21.30 den kvällen VB försvann, där signalementet på den unga asiatiska kvinnan överensstämmer helt med att det var VB som gick efter Lejonbacksvägen.
Eftersom vittnet sitter i bil på samma sida som den mötande asiatiska kvinnan och bilen framfördes i 30 km tim fanns det god tid att observera den mötande asiatiska kvinnan.
Eftersom bilen framfördes i 30km tim som är 8-9 m/sek, den tiden 4 maj 21.30 i Boden, ser man lätt en mötande gående på 100 m avstånd, som gör att vittnet såg den asiatiska kvinnan i 10-12 sekunder, som är en mycket lång tid.
Nu påstås det i domen att vittnet såg den asiatiska kvinnan i 2-3 sekunder som är helt fel.
Sedan påstås det att Lejonbacksvägen leder inte till VB:s hem eller MB:s bostad och att den asiatiska kvinnan kunde inte haft något ärende där. Därför anser de att sannolikheten är så liten att det var VB är försumbar.
Det här påståendet som görs visar att man i domen totalt nonschalerar vittnesuppgifterna.
Det här vittnet hade väl inget intresse att komma med lögner vad hon såg den kvällen.
Det är ingen som vet vem VB skulle träffa och var någonstans sedan hon lämnat KJ:s bostad och gick efter Lejonbacksvägen.
Om inte SMS trafiken till VB hade blivit raderat hade sannolikt personen som VB skulle träffa varit känt, men det fanns sannolikt orsak att den skulle raderas och därmed hemlighållas, när man ser till vad som hände VB den kvällen.
Om kvinnans vittnesuppgifter hade accepterats hade det inte varit möjligt att häkta och misstänka KJ för mordet på VB.
Det finns ingenting som har förändrat vittnets uppgifter efter att hon lämnat det, ingen kvinna som kommit och sagt att det var hon som gick där den tiden, utan vittnets uppgifter ligger fast.
Eftersom det är mycket ovanligt att någon överhuvudtaget går efter Lejonbacksvägen blev den här asiatiska unga kvinnan sannolikt extra kollat av vittnet.
Att någon asiatisk kvinna skulle ensam gå efter Lejonbacksvägen kan man sannolikt få vänta i flera år att en sådan händelse inträffar. Lejonbacksvägen är en återvändsväg med ett fåtal hus, en ödesväg kan man påstå.
Du som sätter sådan tilltro till vittnet vid Lejonbacksvägen, hur ser du på tilltron till grannarna som såg fyra killar och en mörkhårig tjej festandes vid stugan i Altersjön den 4 maj? (kj föräldrars sommarstuga) Stuggrannarna var säker på att de fick bråttom in på småtimmarna den 5 maj, och såg bilar körandes fram och tillbaka.
Citera
2014-07-27, 11:29
Medlem
Namibia1s avatar
[QUkommerLalajlaj|49717seriöJag är defifaktisktt trovärdig, jag gör åtminstone faktakontroller innan jag hävdar något och till skillnad mot dig så rättar jag mig om jag har fel. Men du ger dig inte, åter igen så ger du dig ut på djupt vatten och då tvingas jag att tillrättavisa dig åter igen.

Hunden Kompis genomsöker lägenheten, PM hittar du på sid 379 I FUP. Kan du vänligen ta fram PM för den hundinsats som Uno gjort I lägenheten så vi kan värdera din trovärdighet?

Till skillnad mot dig så utesluter jag inte att två hundar kan ha sökt I lägenheten, men jag hittar inget som talar för det och därför så finns det inga skäl att hävda detta. Men du kanske medvetet vill undanhålla fakta från tråden genom att låta bli att se sådant som inte passer dig. I vilka fler inlägg som du har gjort har du hävdat saker med lika dålig faktakontroll och avsaknad av research, tro.

Jag tyckte jag var ganska tydlig med mina svar på dina övriga "galenskaper" men vill du att jag utvecklar dessa ytterligare, så att till och med du förstår, kan jag förstås göra det.[/quote]

Och du fortsätter bete dig som en mupp.
Jag har aldrig påstått att Kompis inte har sökt jag har bara sagt att UNO inte markerat när han sökte av bostaden. Jag har även skrivit exakta sidorna till dig i FUP där du kan läsa om söket.
Så tillskillnad från DIG så var det faktiskt jag som inte uteslöts två hundar. Du började bete dig som en dryg jävel och skrika att jag ska göra min fakta koll, fan vad pinsam du är.

Du kan gärna gå igenom mina tidigare poster. Jag är så mycket mer insatt i fallet än vad du någonsin kommer att bli.

Lalajlaj du är inte en seriös och trovädig postare... du behöver inte möta mina inlägg något mer eftersom jag lägger dig på ignore.

Jag undrar fortfarande om det är ok att åklagare får sprida osanna uppgifter om den tekniska bevisningen till media innan dom.
Jag tänker så klart på Aftonbladets klipp efter första dagen i TR.

Någon i tråden som känner till något liknande fall? Alltså att åklagare sprider felaktiga uppgifter om teknisk bevisning.
Citera
2014-07-27, 12:04
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
SKL testade tejpen på skåpet mot tejpen som fanns på VB:s kropp och de kom fram till att tejpen på VB:s kropp kom inte från tejprullen på skåpet.
SKL satte graderingen till + 1 därför det som fanns på VB.s kropp kom från en tejprulle och den på skåpet var också en tejprulle.
Herregud sådana vantolkningar -- din mamma måste verkligen gråta över tanken på att ha född dig...

Citat:
När KJ förhördes om tejpen sade förhörsledaren att tejpen på skåpet kommer att tillsändas SKL och de kan avgöra med en mycket sofistikerad undersökning om tejpen på VB:s kropp kommer från tejprullen på skåpet.
Det här gjordes naturligtvis och beskedet var att tejpen på VB:s kropp kom inte från tejprullen på skåpet.
Sedan är det några här på forumet som inte vill inse verkligheten utan griper halmstrån som inte finns, där motivet är att försöka få KJ till gärningsman och försöker ifrågasätta SKL:s kunnande inom området att testa tejper.
Du har endera inte läst FUP alternativt förstår du inte språket den är skriven på ...

Sluta sprid rena lögner i tråden.
Citera
2014-07-27, 12:06
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Självklart såg hon VB.

Vem skulle det annars vara? Det lär ju knappast undgått det thailändska sällskapet i Boden, vilka är få till numerären, att en av dem styckmördats och bara det faktum att ingen av dem i efterhand klivit fram och gett sig till känna, styrker tesen.

En fotokonfrontation med vittnet gjordes tyvärr aldrig och hade poliser anställts för sin hjärna hade nog utfallet i detta mord sett annorlunda ut.
Nej, det är inte självklart att hon såg VB - och vittnet hävdar inte det själv heller...
Citera
2014-07-27, 12:19
Medlem
Enligt förundersökningen sid 1760:
Vid förhör med KJ frågar förhörsledaren om blodspåret som hittats i bagageutrymmet,
KJ svarar att han visste ingenting om något blodspår, om han vetat att det fanns blod i bilen skulle han ha gjort någonting åt det.
Det finns ingenting som visar att någon försökt tvätta bort blodspåret, därför anser jag att KJ är helt trovärdig i att han visste ingenting om något blodpår.
Sanningen är nog den att blodspåret blev planterat med avsikt att KJ skulle bli misstänkt och få skulden för mordet på VB.
Det var också enda möjligheten att planeraren och gärningsmännen skulle undvika att bli misstänkta och åka fast för mordet på VB.
All "Sunt förnuft" och logik säger att om KJ skulle ha vetat om något blod i bilen hade han sanerat det, som han själv säger också i förhören. Han kände till också medel, som kan användas att hundarna kan inte få upp något spår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in