2014-07-26, 14:16
Medlem
Har alltid varit fascinerad av det ryska språket, både tal och skriv.
Så har bestämt mig att vilja lära mig språket både skriv och tal.

Kruxet är att jag lider av dyslexi... Ingen höggrad utan ganska mild sådan. Att skriva är inte så farligt men utan att läsa och förstå har jag extremt jobbigt med...

Har sökt runt och många verkar gilla ruslan ryska. Men då kommer kruxet in. Måste tyvärr läsa... Självklart måste jag läsa för att lära mig men skulle helst hålla borta från det för de mästa.

Så min frågar till er. Vad skulle ni ge för tips hur jag kan lära mig? Vill iallafall lära mig grunder i både tal och skriv/läs sen tar man nästa steg mot svårare ryska.
Citera
2014-07-26, 14:33
Medlem
Vill du inte läsa så får du väl använda ljudbok. Finns säkert att ladda ner nånstans.
Citera
2014-07-26, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShinePhoenix
Har alltid varit fascinerad av det ryska språket, både tal och skriv.
Så har bestämt mig att vilja lära mig språket både skriv och tal.

Kruxet är att jag lider av dyslexi... Ingen höggrad utan ganska mild sådan. Att skriva är inte så farligt men utan att läsa och förstå har jag extremt jobbigt med...

Har sökt runt och många verkar gilla ruslan ryska. Men då kommer kruxet in. Måste tyvärr läsa... Självklart måste jag läsa för att lära mig men skulle helst hålla borta från det för de mästa.

Så min frågar till er. Vad skulle ni ge för tips hur jag kan lära mig? Vill iallafall lära mig grunder i både tal och skriv/läs sen tar man nästa steg mot svårare ryska.

Skulle rekommendera dig att först och främst lära dig det Ryska alfabetet. Tar kanske 1 dag. Sedan läsa typ ryska nyheter och översätta fungerade för mig.
Det roliga är att om en Svensk som kan hyfsad ryska talar Ryska i Ryssland lär du bli tagen för en tjetjen då dom har liknande uttal. Har hänt mig hehe.
Citera
2014-07-26, 14:38
Medlem
Uran233s avatar
Du kan ju alltid leta efter "Pimsleur Russian" på de vanligaste nedladdningssidorna. 45 timmar ryskakurs helt utan skriven text, enbart tal och förståelseövningar.
Citera
2014-08-16, 21:06
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Vill du inte läsa så får du väl använda ljudbok. Finns säkert att ladda ner nånstans.
Nej!

För guds skulle. Först ska man lära sig det kyrilliska alfabetet. Och då är det bästa att öva, öva och öva. Det ska sitta i ryggmärgen. Ta din lokaltidning och sitt och pyssla en kväll med att växla över alla latinska bokstäver till kyrilliska.

Sen ska man prata. Men man måste lära sig alfabetet riktigt ordentligt först. För om man bara hör snack, kommer det inte gå bra.
Citera
2014-08-17, 13:36
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Ta din lokaltidning och sitt och pyssla en kväll med att växla över alla latinska bokstäver till kyrilliska.
Låter som ett jäkligt bakvänt sätt att lära sig ett främmande alfabet då det knappast finns nån självklar ett-till-ett-mappning mellan svenska och ryska ljud/bokstäver. Hur gör man med u, o, y, å, ä, ö, c, x eller w? Hur gör man med svenska sje-ljud?

Är det inte bättre att lägga nån dag (längre tar det knappast) på att lära sig det kyrilliska alfabetet rakt upp och ner och sen övergå till att ljuda sig genom (lättare) ryska texter?
Citera
2014-08-17, 14:52
Medlem
Lechonians avatar
Om du inte vill använda metoder som Pimsleur eller Michel Thomas så bör du definitivt börja med att lära dig alfabetet (i dess tryckta form, ej handskrivet/kursivt) för att därefter lära dig uttalsreglerna och hur uttalet påverkas av vilken stavelse som är betonad. Detta måste få ta den tid det tar helt enkelt. Det är ingen idé att gå vidare förrän du har åtminstone grundläggande koll på alfabetet. Är du dyslektiker kommer detta självklart ta längre tid, men det är så klart inget som går att komma runt om man vill lära sig läsa och skriva. När du lärt dig alfabetet hjälpligt kan du därefter gå vidare med grundläggande grammatik och ordförråd.

Det viktigaste i min mening när man vill lära sig ett nytt språk är att man är tillräckligt motiverad och har tid. Så länge du har det så övervinner du dessa barriärer förr eller senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in