2014-07-26, 12:42
Medlem
Jag tog studenten i år från ett tekniskt program och fick strax efter studenten hem ett brev, där i låg mitt 'studiebevis'. Under mina tre år på gymnasiet läste jag 2500 poäng och fick 2300 poäng godkända. Misslyckades med två 100-poängskurser och en av de var Kemi, den andra helt irrelevant då den varken är ett kärnämne eller en obligatorisk kurs. Kan det ha varit så att kemin gjorde att jag inte var kvalificerad för en gymnasieexamen?

Det står fruktansvärt otydligt på skolverkets hemsida angående hur studiebevis och examensbevis delas ut, än mer otydligt för tekniska program. Antar att de delat in det tekniska programmet i facket 'högskoleförberedande program'.

Lyckades hitta detta på en annan skolas hemsida.

Citat:
För högskoleförberedande examen ska eleven ha

2500 poäng varav 2250 ska vara godkända
lägst godkänt i svenska 1, 2 och 3 alternativt Svenska som andraspråk 1, 2 och 3
lägst godkänt i engelska 5 och 6
lägst godkänt i matematik 1
godkänt gymnasiearbete

Alla ovanstående kriterier har jag uppfyllt.

Någon som har koll på det nya gymnasiesystemet och varför jag inte har fått en gymnasieexamen?
Citera
2014-07-26, 12:53
Medlem
Falafelns avatar
Var ser du att du inte har fått din examen? Kemi krävs inte, men söker du ett högskoleprogram kan det hända att krävs för att vara behörig det programmet.
Citera
2014-07-26, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falafeln
Var ser du att du inte har fått din examen? Kemi krävs inte, men söker du ett högskoleprogram kan det hända att krävs för att vara behörig det programmet.

Helt enkelt jämfört mitt "kvitto" från gymnasiet med mina gamla klasskamraters. Jag har fått ett tydligt 'studiebevis' medan de har fått ett 'examensbevis'.
Citera
2014-07-26, 13:29
Medlem
eXtremos avatar
Googla, och du skall finna: http://www.skolverket.se/bedomning/betyg/betygsdokument/gymnasieutbildning
Citera
2014-07-26, 13:42
Medlem
evolutes avatar
Låter märkligt. Du har inte bytt ut kurser på något sätt? Har du följt det "vanliga" programmets utformning i övrigt?
Citera
2014-07-26, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Googla, och du skall finna: http://www.skolverket.se/bedomning/betyg/betygsdokument/gymnasieutbildning

Citat:
För den elev som inte uppfyller kraven för gymnasieexamen ska ett studiebevis utfärdas istället för ett examensbevis.

Vad för krav har jag inte uppfyllt? Ej godkänd i alla ämnen? Har jag högskolebehörighet med ett 'studiebevis'? Om jag skulle fått kemin godkänd och inte det andra ämnet som inte har någonting med teknik att göra, skulle ett 'studiebevis' fortfarande utfärdas?
Citera
2014-07-26, 13:44
Medlem
Svinsvens avatar
Det här kanske hjälper:

http://gymnasieinfo.se/artikel/gymnasieexamen

"För en högskoleförberedande examen ska du ha läst 2 500 poäng varav 2 250 ska vara godkända. Du ska ha godkänt i svenska 1, 2 och 3 eller svenska som andraspråk 1, 2 och 3, engelska 5 och 6 samt matematik 1. Dessutom ska du ha ett godkänt gymnasiearbete.

En elev som inte uppnått kraven för gymnasieexamen får istället ett studiebevis."
Citera
2014-07-26, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Låter märkligt. Du har inte bytt ut kurser på något sätt? Har du följt det "vanliga" programmets utformning i övrigt?

Allt det vanliga är följt förutom vid ett tillfälle då det var ett val mellan två olika kurser vid ett tillfälle men det blev jag godkänd i med god marginal. Kan tycka att jag borde ha blivit informerad om detta av mentor alternativt rektor.
Citera
2014-07-26, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svinsven
Det här kanske hjälper:

http://gymnasieinfo.se/artikel/gymnasieexamen

"För en högskoleförberedande examen ska du ha läst 2 500 poäng varav 2 250 ska vara godkända. Du ska ha godkänt i svenska 1, 2 och 3 eller svenska som andraspråk 1, 2 och 3, engelska 5 och 6 samt matematik 1. Dessutom ska du ha ett godkänt gymnasiearbete.

En elev som inte uppnått kraven för gymnasieexamen får istället ett studiebevis."

Exakt! Jag har klarat av samtliga. Till och med Engelska 7 som tillför meritpoäng.
Citera
2014-07-26, 13:52
Medlem
Svinsvens avatar
Sorry, såg inte att du hade med samma text i din trådstart.

Det kanske har blivit något missförstånd. Kontakta skolan och fråga.
Citera
2014-07-26, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svinsven
Sorry, såg inte att du hade med samma text i din trådstart.

Det kanske har blivit något missförstånd. Kontakta skolan och fråga.

Sant så sant, men kan inte hjälpa att inte bli lite nojjig.. Lärarna har semester men börjar väl några veckor innan höstterminen. Har mailat både studievägledningen och mina förra mentorer.
Får försöka visa tålamod, men ifall någon vet säkert hur det kan ligga till, tveka inte att tända ett ljus i tunneln.
Senast redigerad av CptDarwin 2014-07-26 kl. 14:06.
Citera
2014-07-26, 15:16
Medlem
Gå in på antagning.se och gör en sen anmälan till sommarmatten. Då ser du inom ett par dagar om du har behörighet då alla med grundläggande behörighet blir antagna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in