2014-07-26, 13:09
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
"Bevisningen har försvagats"...
Tillåt mig hånflina.
Där rök sista resten av din trovärdighet.

Du tror inte pappan har intresse av att kunna vilja skydda sin son och därför far med
oriktiga uppgifter?
Man kan ha förståelse för att en förälder ställer upp för en utsatt avkomma.
Men om det som i detta fall handlar om ett ohyggligt mord och föräldern till slut förstår
att avkomman verkligen måste vara skyldig så blir det inte annat än moraliskt förkastligt
att sluta upp vid sidan av en mördare till barn.
Någonstans måste gränsen gå och den går definitivt här.

Nu påstår jag inte att denna fader vet om att sonen är skyldig och ändå gör sina
ansträngningar för att hålla honom om ryggen, hjälper honom praktiskt med ett och annat
som avlägsnande av somliga bevis för skuld, men om det verkligen skulle ha skett så
handlar det om ingenting annat än skyddande av brottsling och sånt ses inte med blida ögon
utan kan rendera i flera års fängelse.

Din tilltro till pappan och hans uppgifter är rörande men röjer också en oerhörd naivitet.

"Bevisningen försvagad"...
För att någon random blogg visar upp en hand på en polis som täcker en bit av en list?
En list som redan är avfotograferad utan några händer i vägen så man vet hur den ser
ut alltså. Men en sån skitsak dras det sjukt stora växlar på och genast yras det om
en konspiration hos polisen.
Så symptomatiskt för högen av alternativnissar som jagar väderkvarnar likt en viss
paranoid riddare på den osaliga medeltiden.

Som KluvenTunga så insiktsfullt registrerat: det handlar inte om att finna en
sanning längre primärt utan i allt väsentligt är det fokuserat på det moraliskt
tvivelaktiga projektet att bortförklara en dömd persons skuld.
En skuld som framstår som omöjlig att bestrida för alla med ett rimligt mått av
logisk slutledningsförmåga och sunt förnuft.

Bevisningen är på intet sätt försvagad utom i hjärnor som är frikopplade från verklighetskontakt.

OBS! Jag påstår inte att pappan skulle ha hjälpt sonen på det ena eller andra sättet.
Jag sade inte att avslöjandet av handen på listen försvagade bevisningen. Sluta hitta på. Och tramsargument om alternativnissar, väderkvarnar och hjärnor som är frikopplade från verklighetskontakt stärker inte din sak. Förklara istället varför blodet inte kunde vara planterat. Att inget talar för det gör det inte omöjligt.
Citera
2014-07-26, 13:17
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Frånsett den diskutabla mastpositionen Verk-st-v. SO 12:32 (som tid. registrerats när KJ befunnit sig i närheten av sin bostad) så kvarstår det faktum att JJ säger sig inte veta vad KJ gjort efter sitt möte med BB. Här infinner sig också något kryptiskt i JJ:s vittnesmål; han nämner aldrig BB, precis som han skulle ha varit ovetande om att sonen hade hemmahosare springande hos sig minst tre gånger i veckan. - JJ kan således inte alls redogöra för vad KJ haft för sig under em/kvällen/natten. - Vad han händelsevis "tror" eller "antar" är inte relevant.
Den ende som diskuterar mastpositionen vet inte hur man använder gradskiva.
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Citat:
Och hur förhåller det sig med Verkst-v SO?
Va, vet du inte det? Jag som trodde du hade lite koll...

Bara att göra hemläxan... Verkstadsvägen SO, Cell ID 1862, LAC 31, masten står Syd travbanan 50m, har en bäring på 140°.

Plocka fram karta och gradskiva och rita en sektor på +/-60° utifrån det så ser du vad cellen täcker.

Kan ge dig en hint - den täcker inte KJs bostad.
Domstolen visste att KJ hade boendestödjare. Inte ens åklagaren ansåg det värt besväret att utreda vad KJ gjorde på kvällen 20.
Citera
2014-07-26, 13:31
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Va, vet du inte det? Jag som trodde du hade lite koll...

Bara att göra hemläxan... Verkstadsvägen SO, Cell ID 1862, LAC 31, masten står Syd travbanan 50m, har en bäring på 140°.

Plocka fram karta och gradskiva och rita en sektor på +/-60° utifrån det så ser du vad cellen täcker.

Kan ge dig en hint - den täcker inte KJs bostad.
Nej, jag hade inte heller tänkt mig att denna mastposition täckt just hans bostad - och eftersom du verkar ha en trasig gradskiva så kan du inte säga exakt vad den täcker.
Citera
2014-07-26, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Eftersom du verkar ha gedigna kunskaper om hyrda mördare så skulle det vara intressant att veta hur mycket det normalt kostar att anlita gärningsmän? På vilket sätt har MB betalt summan? Via bolaget? Eller från sitt privata konto? Eller via sedlar? Jag antar att du har en hel del kunskaper om hur det går till normalt och har därför en idé även i det här fallet. Eftersom gärningen skedde i två delmoment med 2 veckors mellanrum mellan mordet och förflyttningen av benen så vore det intressant att veta hur betalningen skedde? Betalade MB 100% direkt efter mordet? I så fall hade gärningsmännen inte haft någon anledning att flytta benen gratis. Om MB bara betalade exempelvis 50% och resten efter delmoment benflyttning så måste han redan vid mordet ha vetat att en torso- och benflyttning senare skulle ske. Skulle gärningsmännen ha gått med på ett sådant osäkert scenario? I min tankevärld var både torso- och benflyttning en helt onödig åtgärd för att misstänkliggöra KJ eftersom MPS i alla fall skulle ha hittat delarna i värnet någon dag senare. Värnet tillhörde också KJ:s tassemarker. Varför ta stora risker med förflyttning av kroppsdelar och betala för en sådan åtgärd?
Jag anser att kroppsdelarna gömdes i värnet på Mjösjöberget och orsaken var att utredningen skulle köra fast om det inte fanns någon brottsplats och kropp, kom utredningen ingenstans.
Det är helt rätt att det här värnet skulle vattentömmas och då hade kroppsdelarna upptäckts.
Om kroppsdelarna hade upptäckts i värnet hade det varit lätt att dra slutsatsen att KJ kunde aldrig ha placerat dem där. Det fanns endast en väg att göra det och det var att gå in med kroppsdelarna via en fönsterglugg på baksidan, men allting låg så olägligt till att KJ skulle aldrig klarat av att göra det. Sedan värnet vattentömdes markerade likspårhundarna i värnet därför anser jag att det finns inget tvivel att kroppsdelarna förvarades där.
Därför att få misstanken riktat mot KJ för mordet måste kroppsdelarna flyttas från värnet, de måste upptäckas på annat ställe helt enkelt.
Om inte kroppsdelarna hade flyttats skulle inte misstanken ha kunnats riktas mot KJ, utan det hade blivit mot annat håll, som gjort att gärningsmännen kunde ha kommit i en risk att åka fast.
Jag anser att den här flyttningen av kroppsdelarna ingick i planen från början och är ingenting som tillkom senare och det var gärningsmännen som flyttade dem. Det visar att gärningsmännen var självsäkra personer som gjorde den här flytten, de hade fullständig kontroll på vad de gjorde.
Det som kan anses som besynnerligt är att det nämns ingenting i domen var kroppsdelarna var förvarade innan de kom till Gula huset och däromkring, fastän likspårshundarna markerade inne i värnet och speciellt mot fönstergluggen som de också gav skall emot. Vattnet som silades genom ett filter markerade hundarna också för filtret.
Flyttningen av kroppsdelarna var ingen onödig flyttning för gärningsmännen, utan mycket nödvändig.
Citera
2014-07-26, 13:36
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
/.../ Domstolen visste att KJ hade boendestödjare. Inte ens åklagaren ansåg det värt besväret att utreda vad KJ gjorde på kvällen 20.
Så du tror att BB - som sagt att han besökt KJ "mitt på dagen" satt ända till kvällen och pratade städning!? - Kvällen och natten är helt KJ:s, och för att vara specialutbildad vakt har JJ stora och anmärkningsvärda luckor när det gäller sin spaningsverksamhet.
Citera
2014-07-26, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Jag anser att kroppsdelarna gömdes i värnet på Mjösjöberget och orsaken var att utredningen skulle köra fast om det inte fanns någon brottsplats och kropp, kom utredningen ingenstans.
Det är helt rätt att det här värnet skulle vattentömmas och då hade kroppsdelarna upptäckts.
Om kroppsdelarna hade upptäckts i värnet hade det varit lätt att dra slutsatsen att KJ kunde aldrig ha placerat dem där. Det fanns endast en väg att göra det och det var att gå in med kroppsdelarna via en fönsterglugg på baksidan, men allting låg så olägligt till att KJ skulle aldrig klarat av att göra det. Sedan värnet vattentömdes markerade likspårhundarna i värnet därför anser jag att det finns inget tvivel att kroppsdelarna förvarades där.
Därför att få misstanken riktat mot KJ för mordet måste kroppsdelarna flyttas från värnet, de måste upptäckas på annat ställe helt enkelt.
Om inte kroppsdelarna hade flyttats skulle inte misstanken ha kunnats riktas mot KJ, utan det hade blivit mot annat håll, som gjort att gärningsmännen kunde ha kommit i en risk att åka fast.
Jag anser att den här flyttningen av kroppsdelarna ingick i planen från början och är ingenting som tillkom senare och det var gärningsmännen som flyttade dem. Det visar att gärningsmännen var självsäkra personer som gjorde den här flytten, de hade fullständig kontroll på vad de gjorde.
Det som kan anses som besynnerligt är att det nämns ingenting i domen var kroppsdelarna var förvarade innan de kom till Gula huset och däromkring, fastän likspårshundarna markerade inne i värnet och speciellt mot fönstergluggen som de också gav skall emot. Vattnet som silades genom ett filter markerade hundarna också för filtret.
Flyttningen av kroppsdelarna var ingen onödig flyttning för gärningsmännen, utan mycket nödvändig.
Då har du ju löst hela mordgåtan! Tänk att inte polisen och åklagarna lyckades lösa den trots massor av resurser. Du vet ju till och med vilken skåpbil som användes. Det som återstår är väl bara namnen på gärningsmännen. Har du några förslag?
Citera
2014-07-26, 13:41
Moderator
OYs avatar
Citat:
Så du tror att BB - som sagt att han besökt KJ "mitt på dagen" satt ända till kvällen och pratade städning!? - Kvällen och natten är helt KJ:s, och för att vara specialutbildad vakt har JJ stora och anmärkningsvärda luckor när det gäller sin spaningsverksamhet.

Han har väl inte större eller mer anmärkningsvärda luckor än polisens specialutbildade spanare? JJ får anses normal tycker jag.
Citera
2014-07-26, 13:46
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Han har väl inte större eller mer anmärkningsvärda luckor än polisens specialutbildade spanare? JJ får anses normal tycker jag.
Ja, att missa en kväll och en natt är väl inte så mycket att orda om.
Citera
2014-07-26, 13:55
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Nej, det tror jag inte, jag tror KJ och BB möttes vid 16-tiden, som de brukar. JJ får inga frågor om vad KJ gjorde på kvällen 20, så du vet inte om han har några luckor.
Citera
2014-07-26, 14:02
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
...Sen är jag lite brydd i KS (banläggaren) som sett en silvrig bil och ung förare mellan gula huset och fortet på em den 18/5. KS är även motorintresserad så han kunde med säkerhet fastställa modell på bilen och lite mer precist än "silvrig", fast det inte stod i tidningen. Han trodde även att denna yngling kunde ha hyrt förrådet vid värnet. Sen faktumet att det pågick orienteringsträning och tävling dagarna före 18/5, men även 18/5 gör det svårt att dumpa ben i huset...

Min fetning.

Den här banläggaren, förekommer han i fup? Är han förhörd överhuvudtaget??
Citera
2014-07-26, 14:04
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ja, att missa en kväll och en natt är väl inte så mycket att orda om.

Precis, det ligger i paritet med att inte veta vilken dag man spanade och dessutom efterjustera som det behagar. Med den här vetskapen tycker jag gott att JJ trovärdighet är lika god som polisens.
Citera
2014-07-26, 14:08
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Nej, jag hade inte heller tänkt mig att denna mastposition täckt just hans bostad - och eftersom du verkar ha en trasig gradskiva så kan du inte säga exakt vad den täcker.

Sällan. Jag vet exakt vad den täcker. Det gör inte du.

Är less på alla idioter i denna tråd som inte orkar göra sin egen hemläxa och tror de ska få allt serverat för sig. Om ni var lite bättre pålästa och skötte eran egen faktakontroll så skulle ni sluta påstå en massa skit och jag skulle slippa bitcha så jävla mycket på er.

Win-win.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in