• 1
  • 2
2014-07-25, 18:56
Medlem
ZdravoKobilas avatar
I går satt jag och tjejkompisen och tittade på bögporr(!) på datorn. Ja, det är sant. Mitt i allt hängde sig daton och skärmen blev grå. Jag testade att starta om daton (via powerknappen), men fick bara upp den där gråa bakgrunden med en blinkande mapp och ett frågetecken.

Efter att ha gått via Apples hemsida lyckades jag starta upp datorn i felsäkert läge (OS X återställning?) och det tycks ha fungerat nästan perfekt.

Tyvärr är det nu så att varenda jävla gång jag startar datorn öppnas Safari automatiskt och sidan med bögporr visas.

Det är inga problem att använda datorn för övrigt och surfa går utmärkt. Jag skriver bara en ny adress eller ett sökord i safari så syns inga spår av hemskheterna. Dock hade jag gärna sluppit se bilderna varje gång datorn startas upp. Ännu värre är det om någon annan lånar datorn

Vad jag jag testa att göra för att få ordning på datorn igen?

Edit: Lägger i "programvara Mac OS" för jag antar att det inte är ett hårdvaruproblem?
Citera
2014-07-25, 19:05
Medlem
AnonymDrakes avatar
Kollat vilken startsida du har på webläsaren?
Citera
2014-07-25, 19:08
Medlem
ZdravoKobilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymDrake
Kollat vilken startsida du har på webläsaren?

Tack för dir svar, men det har jag såklart börjat med. Jag kan inte förstå varför safari öppnas automatiskt när datorn startas. Så har det inte varit tidigare. Och sedan att just den sidan jag besökte när problemet började visas. Hade det varit aftonbladet hade jag inte brytt mig, men nu är det inte så...
Citera
2014-07-25, 19:11
Medlem
tzjs avatar
Kolla om du har resumefunktionen igång.
Citera
2014-07-25, 19:12
Medlem
ZdravoKobilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Kolla om du har resumefunktionen igång.

Hur kollar jag det?
Citera
2014-07-25, 19:14
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZdravoKobila
Hur kollar jag det?

http://osxdaily.com/2011/07/18/disab...indow-restore/

Tror det är likadant på senare OS-versioner.
Citera
2014-07-25, 19:21
Medlem
ZdravoKobilas avatar
Citat:
http://osxdaily.com/2011/07/18/disab...indow-restore/

Tror det är likadant på senare OS-versioner.

I den version av OS jag har antar jag att det är rutan "Stäng fönster när program avsutas - markera om du inte vill att dokument och fönster ska återställas när programmet öppnas igen" det gäller.

Den rutan är kryssad och det borde väl betyda att Safari INTE ska öppnas upp och definitivt inte ska öppna en tidigare visad webbsida (från 2014-07-24)?
Citera
2014-07-25, 19:23
Medlem
tzjs avatar
Citat:
I den version av OS jag har antar jag att det är rutan "Stäng fönster när program avsutas - markera om du inte vill att dokument och fönster ska återställas när programmet öppnas igen" det gäller.

Den rutan är kryssad och det borde väl betyda att Safari INTE ska öppnas upp och definitivt inte ska öppna en tidigare visad webbsida (från 2014-07-24)?

Är den kryssad så är det tvärtom. Den öppnar allt du tidigare trodde var avstängt typ.
Bock ur den jäveln och starta om. Återkom med resultat och hyllningar till mig.
Citera
2014-07-25, 19:31
Medlem
ZdravoKobilas avatar
Citat:
Är den kryssad så är det tvärtom. Den öppnar allt du tidigare trodde var avstängt typ.
Bock ur den jäveln och starta om. Återkom med resultat och hyllningar till mig.

Det står raka motsatsen i min version än vad som står i länken du postade. Inga andra program (Photoshop, lightroom, Mail osv) öppnas upp automatiskt. Det är bara safari, men jag ska inte vara den som tjafsar. Jag testar och återkommer.
Citera
2014-07-25, 20:29
Medlem
tzjs avatar
Och? Hur gick det?
Citera
2014-07-25, 20:31
Medlem
ZdravoKobilas avatar
Citat:
Och? Hur gick det?

Problemet kvarstår...

kanske läge att installera om datorn. Eller skämmas och lämna in den.
Citera
2014-07-25, 20:33
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Problemet kvarstår...
Skumt, då får du kolla i inställningarna i Safari.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in