2014-07-24, 15:34
Bannlyst
Hej!Jag bor i nuläget i en förort ca 15 min utanför Göteborg, har inte jättemycket vänner osv men känner ändå de flesta.Har bott hos mamma fram tills nu (pappa bor i Jönköping). Han vill nu att jag ska flytta till honom och gå universitet där, men för mej är Jönköping bara en liten håla som jag hatar. Men jag älskar ju min pappa och vill bo med honom.så frågan är, tror ni att jag skulle kunna trivas i Jönköping och vad fan gör man i en sådan liten stad? Fördelarna med att flytta dit är: vi bor i en villa för 7 miljoner mitt inne i stan med pool, Jag får egen våning, jag får träffa min pappa och jag får en nystart.
Men till nackdelarna som då är:Kommer inte särskilt bra överens med pappas fru då hon är jävligt gnällig och suckar och stönar så fort hon behöver lyfta ett finger, staden är liten och tråkig( har inte bott här så det kanske finns saker att göra trots allt), att gå genom staden är att jämföra med det lokala torget vi har i min förort utanför Göteborg.
Men så finns det ju ett alternativ, och det är att jag på något sätt övertalar min pappa att flytta till Göteborg, hade väl gått relativt enkelt om inte hans fru hade funnits( hon vägrar bo någon annanstans än i Jönköping). Så hur övertalar man någon som älskar sin fru att lämna henne och flytta till Göteborg för att bo med sin son? Och tror ni jag skulle kunna trivas i Jönköping?
Citera
2014-07-24, 15:44
Medlem
Laseremmes avatar
Jag har själv bott i Jönköping och pluggat i två år. Flyttade dit när jag var 21 och då bodde jag mitt i centrala Malmö.

Det är verkligen ingen rolig stad. Dock så är ju det viktigaste vad man gör. Om du pluggar så kommer du få nya kompisar, många som själva har flyttat till en ny stad och också letar efter saker att aktivera sig med.

Kåren är öppen varje onsdag. Fullt med brudar som inte är svåra. Tyvärr är det mycket overaller och overall aktiviteter men det är ju valfritt...

Svårare med farsans fru. Om din far nu är så rik så be om en lägenhet istället? Då slipper du bo med ludret i alla fall...

GLHF
Citera
2014-07-24, 16:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Laseremme
Jag har själv bott i Jönköping och pluggat i två år. Flyttade dit när jag var 21 och då bodde jag mitt i centrala Malmö.

Det är verkligen ingen rolig stad. Dock så är ju det viktigaste vad man gör. Om du pluggar så kommer du få nya kompisar, många som själva har flyttat till en ny stad och också letar efter saker att aktivera sig med.

Kåren är öppen varje onsdag. Fullt med brudar som inte är svåra. Tyvärr är det mycket overaller och overall aktiviteter men det är ju valfritt...

Svårare med farsans fru. Om din far nu är så rik så be om en lägenhet istället? Då slipper du bo med ludret i alla fall...

GLHF
Tror jag ska göra så att farsan får fixa jobb åt mej på Claes Olssons i nordstan istället, så har jag ju råd med egen lya sen 😎
Citera
2014-07-24, 16:05
Medlem
Jag flyttade därifrån när jag var 18, och inget kan få mig att flytta tillbaka. Jag har inte ens varit och besökt staden på flera år.
Citera
2014-07-24, 16:25
Medlem
curiamobiliums avatar
vad saknar Jönköping som Malmö har?
Vad är det TS vill ha som han tror att han inte får i Göteborg?
Citera
2014-07-24, 16:54
Medlem
Du har ju en relation till staden redan, vad är det du vill att vi ska svara på?
Citera
2014-07-24, 17:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Oskar.
Du har ju en relation till staden redan, vad är det du vill att vi ska svara på?
Ja, men nu har ju jag bara varit här varannan helg och har ingen aning om hur vardagslivet här ser ut! Så tänkte att de som har erfarenhet av att flytta från en storstad till en mindre stad kunde berätta hur förändringarna är. Jag fattar oxå att Jönköping har samma saker som
Göteborg, fast om man ska ut o käka finns det 5-6 ställen istället för 70, och bion är 7-8 ggr mindre men den finns ju fortfarande.. Tror vi får lösa det på annat sätt, kanske locka på farsan någon hora o sen tjalla för frugan ^^ då bör ju hon lämna farsan illa kvickt och sen flyttar han hem till Götet
Citera
2014-07-24, 17:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av curiamobilium
Det jag vill ha är en bättre relation till min pappa,de skilde sig när jag va 5, har sedan dess varit hos honom varannan helg och på lov men nu känner jag att det är lite sista chansen, för att efter universitet kommer jag att jobba, och inte fan vill jag bo i Jönköping när jag har pluggat färdigt! Så det jag får i Jönköping som jag inte får i Göteborg är en bättre relation till min pappa, 70kvm rum och bo mitt i den lilla staden istället för att bo i en förort.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cruceuz
Ja, men nu har ju jag bara varit här varannan helg och har ingen aning om hur vardagslivet här ser ut! Så tänkte att de som har erfarenhet av att flytta från en storstad till en mindre stad kunde berätta hur förändringarna är. Jag fattar oxå att Jönköping har samma saker som
Göteborg, fast om man ska ut o käka finns det 5-6 ställen istället för 70, och bion är 7-8 ggr mindre men den finns ju fortfarande.. Tror vi får lösa det på annat sätt, kanske locka på farsan någon hora o sen tjalla för frugan ^^ då bör ju hon lämna farsan illa kvickt och sen flyttar han hem till Götet
Jag flyttade från Stockholmsområdet till Jönköping för några år sedan. Bodde där när jag var 21-24 eller något sånt och trivdes bra. Jag har nu bott i en förort till Stockholm några år och vet inte om jag riktigt ser tjusningen med urval. Det är klart att det finns fler biografer här än i Jönköping, men de är också utspridda över ett större område. Personligen tyckte jag att jag hade tillgång till fler saker där än här, lite beroende på vad man pratar om. Nära till skolan, bad, mat- och klädaffärer, IKEA etc.
Citera
Medlem
curiamobiliums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cruceuz
Finns inget direkt skäl du anger. du har bara svårt för att inte ha dina kompisar.
Det finna ca 100 restauranger i Jönköping.
Göteborg är inte så stort, det finna massa pajsare som bor i förorterna men dem skall man inte räkna in. I jönköping finns det inga förorter om man inte räknar in Gränna och sånt.
Pattile, Björndammen, Lerum, Bergsjön, surte va fan.
vadå vardagsliv? Bada mitt i stan på plajan?
Du kan ju bara gå på en bio i taget.
Nä du är rädd för att inte hitta kompisar.
Det är kompisarna som är vardagen
Citera
2014-07-25, 12:20
Medlem
Laseremmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curiamobilium

Närheten till kontinenten. En avsaknad av kissnödig självrättfärdighet. En av de dummaste dialekterna i Sverige.

Min första dag i Jönköping var en Söndag. Efter att ha packat upp alla mina grejer så gick jag en sväng i stan. Inte EN ENDA butik / café var öppet.

Det är väldigt mycket som Malmö har som Jönköping saknar
Citera
2014-07-27, 11:26
Medlem
curiamobiliums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laseremme
Närheten till kontinenten. En avsaknad av kissnödig självrättfärdighet. En av de dummaste dialekterna i Sverige.

Min första dag i Jönköping var en Söndag. Efter att ha packat upp alla mina grejer så gick jag en sväng i stan. Inte EN ENDA butik / café var öppet.

Det är väldigt mycket som Malmö har som Jönköping saknar
Så fåniga attityder du har. Det blir ju inte på riktigt då.
Så att bo i göteborg skulle vara bra för att man åka till Fredrikshamn?
Dialekten spelar väl ingen roll när man väljer vara man skall bo?
Och förresten har Jönköping en unik slang som är blandan med romani.
Överstyvt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in