2014-07-24, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondieman
Jag är uttalad feminist för jag anser att det är alla kvinnors rätt att få vara hemma med sina barn och inte stressa ut varken sig själva eller barnen ur boet. Det är varje kvinnas rätt att få vara hemma och ta hand om hemmet. Ja, det är varje kvinnas rätt att få se till att maten står på bordet när den bortarbetande maken kommer hem från det inkomstinbringande arbetet.

Alla mäns skyldigheter att ge sina lön till kvinnan för att hon är hemma och inte stressar då.
Citera
2014-07-24, 12:39
Medlem
Blondiemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nie
Alla mäns skyldigheter att ge sina lön till kvinnan för att hon är hemma och inte stressar då.

Om du är en familj och ena parten pga det är hemma och tar hand om hus och barn (så är det för första ingen lugn stund) så är inte inkomsten som den inkomstarbetande parten drar in enbart dennes. Och det säger till och med lagen. Att inte dela med sig av sin inkomst i familjen är att nedvärdera hemarbetet och likställa det med att den ena parten skulle skita i att diska dina bestick för att "jag tar bara hand om MITT".
Citera
2014-07-24, 12:43
Medlem
Citat:
Jag är uttalad feminist för jag anser att det är alla kvinnors rätt att få vara hemma med sina barn och inte stressa ut varken sig själva eller barnen ur boet. Det är varje kvinnas rätt att få vara hemma och ta hand om hemmet. Ja, det är varje kvinnas rätt att få se till att maten står på bordet när den bortarbetande maken kommer hem från det inkomstinbringande arbetet.

Citat:
Om du är en familj och ena parten pga det är hemma och tar hand om hus och barn (så är det för första ingen lugn stund) så är inte inkomsten som den inkomstarbetande parten drar in enbart dennes. Och det säger till och med lagen. Att inte dela med sig av sin inkomst i familjen är att nedvärdera hemarbetet och likställa det med att den ena parten skulle skita i att diska dina bestick för att "jag tar bara hand om MITT".

Nu var det du som skrev att hon inte skulle stressa ut sig själv.

Är man gift så har man skyldighet att ekonomiskt sörja för den andra personen men den andra personen har inte någon skyldighet att köra dammsugaren eller något annat för det. Men det är alltså inte könstbestämt.
Citera
2014-07-24, 12:47
Medlem
micro113s avatar
Citat:
skriver inte heller att hon INTE får välja i TS.
Nej, du det du skriver är att mannen inte får välja - eftersom du tillskriver kvinnan som "rätt"/"rättighet".
Citera
2014-07-24, 12:48
Medlem
Blondiemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nie
Nu var det du som skrev att hon inte skulle stressa ut sig själv.

Du fetade bara en del av meningen. feta hela meningen så har du poängen och förstår att jag inte menade att HEMARBETET inte skulle vara stressigt. "inte stressa ut varken sig själva eller barnen UR BOET"

Är man gift så har man skyldighet att ekonomiskt sörja för den andra personen men den andra personen har inte någon skyldighet att köra dammsugaren eller något annat för det. Men det är alltså inte könstbestämt.

varför skulle det vara könsbestämt? det är även mannens rätt att vara hemma och ta hand om hushåll och barn.
Citera
2014-07-24, 12:48
Medlem
Citat:

Varför vill du ha jämställdhet mellan könen?
Citera
2014-07-24, 13:04
Medlem
Citat:
varför skulle det vara könsbestämt? det är även mannens rätt att vara hemma och ta hand om hushåll och barn.

Så både mannen och kvinnan kan vara hemma för att ta hand om hushåll och barn. Och du försörjer dem då eller hur funkar det?
Citera
2014-07-24, 13:05
Medlem
Mooons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avishaman
Varför vill du ha jämställdhet mellan könen?

Varför vill/vill inte du ha det?
Citera
2014-07-24, 13:38
Medlem
BigIvars avatar
Citat:
Kvinnan blir inte försörjd. Hon tar ju hand om hem, barn och bostad för fan. Det är ett beundransvärt arbete. För inte så många år sedan så hade familjer med hemmavarande fru, p.g.a. barn,lägre skatt. Det var fint det. Du hade familjer råd att välja.

Jag hade förmånen att växa upp med en hemmavarande förälder, morsan såklart, så jag vet hur mycket detta betyder för en unge.

Att jämföra "hemmafruandet" med ett heltidskneg är dock inte riktigt rättvist. Att ta hand om barnen, sköta hushållet och se till att maten står på bordet när familjeförsörjaren kommer hem kräver inga 40 timmar i veckan. Långt därifrån!

De som har varit "hemma med barnen", ofta i många år efter att barnen har blivit stora medan den andra föräldern lönearbetar har verkligen åkt på en räkmacka genom tillvaron.

Hur många män har kunnat gå hemma och bli försörjda i åratal utan att omgivningen har betraktat honom som en parasiterande slashas?
Citera
2014-07-24, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigIvar
Jag hade förmånen att växa upp med en hemmavarande förälder, morsan såklart, så jag vet hur mycket detta betyder för en unge.

Att jämföra "hemmafruandet" med ett heltidskneg är dock inte riktigt rättvist. Att ta hand om barnen, sköta hushållet och se till att maten står på bordet när familjeförsörjaren kommer hem kräver inga 40 timmar i veckan. Långt därifrån!

De som har varit "hemma med barnen", ofta i många år efter att barnen har blivit stora medan den andra föräldern lönearbetar har verkligen åkt på en räkmacka genom tillvaron.

Hur många män har kunnat gå hemma och bli försörjda i åratal utan att omgivningen har betraktat honom som en parasiterande slashas?

Hehe, jag antar att du inte har barn? Eller åtminstone inte ensam tagit hand om ett hushåll med barn i åtminstone en vecka? Återkom efter att du gjort detta och säg att det inte är minst lika jobbigt som 40 timmars arbetsvecka...
Citera
2014-07-24, 13:55
Medlem
Citat:

Klart att det är en räkmacka om det är vad man verkligen vill. Men om man vill jobba med något och tjäna egna pengar så är det en räkmacka också. Då skulle det vara fruktansvärt att inte få göra det om det är det man vill.
Citera
2014-07-24, 14:01
Medlem
micro113s avatar
Citat:

Vilka tider kunde din mamma stänga av ansvaret för er ungar menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in