Jag vet inte men jag brukar inte planera att diskutera med folk med en hammare i handen vid 6 på morgonen, tror inte det är så vanligt men du som gillar statistik kan väl säga mer?
Ibland dyker det upp saker som helt och hållet motsäger all statistik man tidigare känt till, kanske detta är ett sådant fall?
Men visst, du vill ha en sammanfattning om vad vi det och det kommer HÄR!
Vi vet att Jonna erkänt att hon haft ihjäl Lovisa i JA´s lägenhet och att hon sitter häktad misstänkt för mord, vi vet att hon erkänt vållande vill annans död och misshandel och vi vet att hon genomgått en RPU.
Vi vet att kroppen hittades styckad och svårt åtgången och var den hittades, vi vet också att Jonna ringt och angett sig själv.
Vet vet att aftonbladet tidigare påstod sig hänvisa till en poliskälla som enligt dem hänvisat till förhör som hållits med Jonna.
Vet vi någonting mer?
NB: min fetning ovan.
Är RPU:n klar eller är det bara §7-undersökningen?
Såg ett till fall på TV om en kvinna som mördade och (transport)styckade. Åter igen i USA. Verkar inte vara så ovanligt trots allt. Kan man döda så borde man kunna stycka också, men det har jag sagt förut.
Jag tror definitivt att styckning blir mer och mer vanligt och det för att det finns så mycket info på TV och på nätet om hur man kan dölja ett lik. Förut var styckning nog mer av en "proffsgrej" för seriemördare och organiserade brottslingar men nu lockas var och varannan dräpare till denna metod. Jag gissar att de tror att det är lättare än vad det är och därför åker många fast. Någon som har någon bra statistik på detta? Jag tänker bara högt. Det här gäller väl i Sverige: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17471420.ab men jag tänker mer internationellt nu. Alla trender från USA kommer ju hit så...
Du har (vad jag vet hittills) sett 2 filmer från USA där en kvinna mördade och styckade, sen har man Jonna och Maria Kirsh, av dessa fyra fall kan du inte direkt påstå att det är vanligt.
Det får ändå ses som ovanligt med att kvinnor styckar sina mordoffer om du lägger samman alla mord som begåtts av kvinnor och hur många av dessa som sen styckat.
Såg ett till fall på TV om en kvinna som mördade och (transport)styckade. Åter igen i USA. Verkar inte vara så ovanligt trots allt. Kan man döda så borde man kunna stycka också, men det har jag sagt förut.
Jag tror definitivt att styckning blir mer och mer vanligt och det för att det finns så mycket info på TV och på nätet om hur man kan dölja ett lik. Förut var styckning nog mer av en "proffsgrej" för seriemördare och organiserade brottslingar men nu lockas var och varannan dräpare till denna metod. Jag gissar att de tror att det är lättare än vad det är och därför åker många fast. Någon som har någon bra statistik på detta? Jag tänker bara högt. Det här gäller väl i Sverige: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17471420.ab men jag tänker mer internationellt nu. Alla trender från USA kommer ju hit så...
Från artikeln du länkade till: Av alla de runt 7 000 personer som anmäls försvunna hittas omkring hälften. En handfull misstänks vara mördade, så Leif GW Perssons hypotes är naturligtvis fullt rimlig.
Ca 7000 anmäls försvunna, ca 3500 hittas och 3500 saknas fortfarande. Av 3500 misstänks ca 5 vara mördade.
Jag tycker personligen det låter väldigt lite med 5 av 3500
Du missade ett "tror" lite innan i meningen. Det finns väl ingen mer än de som är direkt involverade i utredningen som vet nånting säkert före fup kommer. Sen tror jag att du inte har förstått vilka olika sorters uppsåt det finns heller. Själv tror jag att det finns ett likgiltighetsuppsåt, men inte ett direkt uppsåt som jag tror är det som du syftar på.
Du missade ett "tror" lite innan i meningen. Det finns väl ingen mer än de som är direkt involverade i utredningen som vet nånting säkert före fup kommer. Sen tror jag att du inte har förstått vilka olika sorters uppsåt det finns heller. Själv tror jag att det finns ett likgiltighetsuppsåt, men inte ett direkt uppsåt som jag tror är det som du syftar på.
Jag ska inte göra detta till en pissing contest, men jag tror inte jag missade "tror"... Din syftning är det dock vajsing med, om du nu relaterar "tror" till både antagandet om JH:s mående och den förklarande utsagan som ger sken av faktum; jag citerar dig:
Citat:
Men när det gäller JH så tror jag att hon mår skit just nu eftersom att hon inte hade planerat att döda LL och nu är hennes liv totalt förstört för ett bra tag framöver.
Du har (vad jag vet hittills) sett 2 filmer från USA där en kvinna mördade och styckade, sen har man Jonna och Maria Kirsh, av dessa fyra fall kan du inte direkt påstå att det är vanligt.
Det får ändå ses som ovanligt med att kvinnor styckar sina mordoffer om du lägger samman alla mord som begåtts av kvinnor och hur många av dessa som sen styckat.
Du vet när man väl blir uppmärksam på något, då ser man det överallt sen. Jag har inte ens letat aktivt efter styckande kvinnor, de bara kommer till mig
Näe men seriöst så är ju det ganska passande för kvinnor egentligen. Om jag får för mig att döda någon och om jag måste flytta på kroppen så blir ju en styckning nästan det enda alternativet jag har (om nu jag inte dödat ett litet barn eller så). Bäst för svaga små damer som jag är ju givetvis att döda personen på en plats där man också kan lämna kroppen alt. bränna ned allt, men då krävs det mycket planering. Jag tror vi kommer att se fler styckningar i Sverige i framtiden. Nu har det förekommit så många gånger under en kort period så lär det inspirera blivande mördare som står och överväger metoder för likhantering.
Du vet när man väl blir uppmärksam på något, då ser man det överallt sen. Jag har inte ens letat aktivt efter styckande kvinnor, de bara kommer till mig
Näe men seriöst så är ju det ganska passande för kvinnor egentligen. Om jag får för mig att döda någon och om jag måste flytta på kroppen så blir ju en styckning nästan det enda alternativet jag har (om nu jag inte dödat ett litet barn eller så). Bäst för svaga små damer som jag är ju givetvis att döda personen på en plats där man också kan lämna kroppen alt. bränna ned allt, men då krävs det mycket planering.
Jag tror vi kommer att se fler styckningar i Sverige i framtiden. Nu har det förekommit så många gånger under en kort period så lär det inspirera blivande mördare som står och överväger metoder för likhantering.
Kan vi befara att en riktig styckmordsvåg sköljer över landet rentav?
Tror nog inte det. Sedan brukar det väl inte gå så bra för folk som får för sig att stycka
sina offer, har jag bestämt för mig. De åker dit ändå de flesta av dem.
Det hjälper föga att de mödar sig med att kroppsdela således.
Tror också att det ska mycket till för att en person ska kunna klara av att ta isär en annan
människa även om man dödat henne eller honom. Det är ett väldigt stort steg att ta.
Senast redigerad av Grandioso 2014-07-24 kl. 02:53.
Näe men seriöst så är ju det ganska passande för kvinnor egentligen. Om jag får för mig att döda någon och om jag måste flytta på kroppen så blir ju en styckning nästan det enda alternativet jag har (om nu jag inte dödat ett litet barn eller så). Bäst för svaga små damer som jag är ju givetvis att döda personen på en plats där man också kan lämna kroppen alt. bränna ned allt, men då krävs det mycket planering. Jag tror vi kommer att se fler styckningar i Sverige i framtiden. Nu har det förekommit så många gånger under en kort period så lär det inspirera blivande mördare som står och överväger metoder för likhantering.
Jag kan spara dig besväret med att stycka och den eventuella ånger och de minnesbilder du lär ha sen så om du någon gång skulle stå där med ett lik på halsen så ring så kommer jag och bär iväg det åt dig.
Kan vi befara att en riktig styckmordsvåg sköljer över landet rentav?
Tror nog inte det. Sedan brukar det väl inte gå så bra för folk som får för sig att stycka sina offer, har jag bestämt för mig. De åker dit ändå de flesta av dem.
Det hjälper föga att de mödar sig med att kroppsdela således.
Tror också att det ska mycket till för att en person ska kunna klara av att ta isär en annan
människa även om man dödat henne eller honom. Det är ett väldigt stort steg att ta.
Jag önskar att det var så, men det finns ett 20 tal olösta styckmord i Sverige.
Jag vet inte exakt, men det är under "modern" tid.
Om det sker 1-2 styckmord per år så har det skett cirka 75 styckmord de senaste 50 åren. Att 20 av 75 styckmord inte är uppklarade innebär att mer än var fjärde styckmördare går fri.
Det är betydligt fler än vid mord där kroppen inte har styckats.