Citat:
Ursprungligen postat av
Lalajlaj
En domstol dömer inte utifrån FUP, det vet jag att du vet, så det är skit samma om fupen är full med fel, felfri eller på bara en sida. Domstolen dömer på det som framförs av de närvarande i rätten och den dokumentation som de lägger fram som stöd för sina utsagor.
Domstolen använder sig av den informationen som finns i tex. Fup gällande skl resultat, telefonlistor, spaningsloggar etc. Nämnd information ligger till grund för en dom och upptäcker man senare att en hel del felaktigheter/slarv i spanloggar, telelistor i fup etc. har väl domstolen dömt en person på fel grunder.
Hur kan man bevisa att man har ett alibi om det står i fup eller en spanare uppger i en rättegång att den misstänkte omöjligtvis kan ha alibi då han enligt spanlistan (som är felaktig) påstås vara på ett annat ställe? Vem tror du ger ett mer trovärdigt intryck, den misstänkte eller span?
Jag tror dock att kJ är inblandad i mordet och styckningen av vb, men jag är inte övertygad om att han gjort allting ensam och jag köper inte att man idag anno2014 i Sverige kan bli dömd för ett så pass grovt brott med så tunn bevisning och en svag indiciekedja för ett mellanting av dråp, styckning, mord.
Den enda inblandade personen som kan vara något nöjd med sitt arbete är väl to som kanske skulle ha haft möjlighet att få den dömde helt friad från dråp/mord om han hade kommit in i ärendet vid ett tidigare skede.