2014-07-23, 20:22
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Det där är "standardsvar" från försvarsadvokater. "-Min klient hävdar att h*n är oskyldig". Blablablabla.Att som några i tråden sitta och idissla tidigare förebringad bevisning är fruktlöst i resningssammanhang. Det krävs nya, smoking guns för att få saken i lås. Och av det som presenterats hittills ser det tämligen fruktlöst ut. Styckdräparen sitter i 5-6 år till. Obönhörligt.
Givet den tekniska bevisningen så sitter nog rätt person - ja.
Citera
2014-07-23, 20:22
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Du får söka själv. Men det är så det är oavsett vad du tycker om den saken. TR och HovR har beaktat vad som förevisats. Enda hoppet för KJ är en smoking gun, helt okänd för de tidigare rätterna. KJ lär sitta av sitt straff under tiden du hinner postjaga litet till.
Jag har sökt. (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten) Det behövs inga nya bevis eller omständigheter om falsk bevisning har lagts fram. Läs på och följ med, så slipper jag få så hög postcount.
Citera
2014-07-23, 20:23
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Om åklagaren bevisar att vittnet ljuger låter de sig nog programmeras till att inte tro på vittnet.

Varför skrev du "Troligtvis såg de att han inte talade helt sanning helt enkelt....."? Finns det något som talar för att han inte talade sanning?
Jag menade naturligtvis kroppsspråk osv.
Ja för att skydda sin son naturligtvis men Vad som är falskt kan bara de själva svara på.
Citera
2014-07-23, 20:23
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vem förutom KJ skulle han hänvisa till menar du?

Det är givetvis KJ och ingen annan som förklarar sig skyldigt eller hävdar sig oskyldig till brott .. Det är alltså inget i advokatens noggrannhet som talar för KJ:s skuld.

Detta stämmer ju inte alls. Det är bara att titta på fallet Thomas Quick och Joy Rahman - man behöver inte peka ut någon skyldig för att få resning.

Hans första advokat och även hans biträde var personligt övertygade om att KJ var oskyldig. Dock inte hans sista, i alla fall inte offentligt. Att en advokat förklarar att han är övertygad om sin klients oskuld väger förstås tyngre än att bara klienten hävdar det, men inte i rätten.

Var har jag sagt att man måste peka ut någon specifik person som skyldig, det jag säger är att man måste kunna påvisa att någon annan än KJ kan ha utfört brottet, känd eller okänd, precis som i Rahman fallet. Då faller nämligen "bortom rimligt tvivel".

Quickfallet är inte tillämpligt att jämföra med. Det har en helt annan dimision än normala brottsfall och där friades han för att bevis och erkännanden var falska.
Citera
2014-07-23, 20:25
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoloits
Jag menade naturligtvis kroppsspråk osv.
Ja för att skydda sin son naturligtvis men Vad som är falskt kan bara de själva svara på.
Så du vet inget som talar för att JJ ljuger, och ändå påstår du att "Troligtvis såg de att han inte talade helt sanning helt enkelt.....". Ett rent påhitt, med andra ord.
Citera
2014-07-23, 20:28
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoloits
Hur vet man att telefonen och KJ är på samma plats och att det är KJ som använder den. Om han medvetet "glömmer" den i bilen och JJ svarar... tex.

Det var faktiskt en smart tanke! Du menar att KJ medvetet låter någon annan använda hans mobiltelefon så att mastuppkopplingarna inte stämmer med hans egentliga förehavanden/rörelser? Eller medvetet låter den ligga kvar hemma när han är ute och placerar likdelar.
Citera
2014-07-23, 20:29
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Vad menar du nu, jag har läst fup och telelistorna, men det påstås att det var information som framfördes i i rätten och det är den källa/dokumentationen jag vill se.

Men du menar på allvar att du tror delar i fup är förfalskat, det är skämmigt ta mig fan
.
Det skulle inte förvåna mig om man tror.
En stor sammansvärjning har tydligen ägt rum mot grabben och ett massivt beskydd skett
av en restaurangägare med vissa inte helt ovanliga problem med att vara trogen frugan.

Sjuk tråd verkligen. Och sjukare blir den sannolikt.
Citera
2014-07-23, 20:30
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Fråga Hamilkar, om du inte tror mig. Ta det i PM istället för att besudla tråden.

Ibland räcker inte ens det utan man fortgår sitt vidriga trams med att påstå att KJ är oskyldig för det står i tråden. KJ har blivit utsatt för en plantering av karatekid och hans familj.

KJ kom lindrigt undan pga sin knäppa personlighet. Rejäl straffrabatt alltså och det är ett svidande nederlag för tex brottsoffer. Hela trådens framställning är missvisande och totalt ointressant för den som söker fakta.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-07-23 kl. 20:33.
Citera
2014-07-23, 20:30
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Vad menar du nu, jag har läst fup och telelistorna, men det påstås att det var information som framfördes i i rätten och det är den källa/dokumentationen jag vill se.

Men du menar på allvar att du tror delar i fup är förfalskat, det är skämmigt ta mig fan.
Delar av FUP är falskt, läs bloggen.
Citera
2014-07-23, 20:36
Medlem
Citat:
En domstol dömer inte utifrån FUP, det vet jag att du vet, så det är skit samma om fupen är full med fel, felfri eller på bara en sida. Domstolen dömer på det som framförs av de närvarande i rätten och den dokumentation som de lägger fram som stöd för sina utsagor.

Domstolen använder sig av den informationen som finns i tex. Fup gällande skl resultat, telefonlistor, spaningsloggar etc. Nämnd information ligger till grund för en dom och upptäcker man senare att en hel del felaktigheter/slarv i spanloggar, telelistor i fup etc. har väl domstolen dömt en person på fel grunder.

Hur kan man bevisa att man har ett alibi om det står i fup eller en spanare uppger i en rättegång att den misstänkte omöjligtvis kan ha alibi då han enligt spanlistan (som är felaktig) påstås vara på ett annat ställe? Vem tror du ger ett mer trovärdigt intryck, den misstänkte eller span?

Jag tror dock att kJ är inblandad i mordet och styckningen av vb, men jag är inte övertygad om att han gjort allting ensam och jag köper inte att man idag anno2014 i Sverige kan bli dömd för ett så pass grovt brott med så tunn bevisning och en svag indiciekedja för ett mellanting av dråp, styckning, mord.

Den enda inblandade personen som kan vara något nöjd med sitt arbete är väl to som kanske skulle ha haft möjlighet att få den dömde helt friad från dråp/mord om han hade kommit in i ärendet vid ett tidigare skede.
Senast redigerad av KSP 2014-07-23 kl. 20:45.
Citera
2014-07-23, 20:39
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Delar av FUP är falskt, läs bloggen.
Vilka delar är falska?

Och även om det skulle vara så - hur förklarar det bort blodet i bagageluckan och blodet på tejpen i hans bostad?
Citera
2014-07-23, 20:42
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vilka delar är falska?

Och även om det skulle vara så - hur förklarar det bort blodet i bagageluckan och blodet på tejpen i hans bostad?
Påståendet att KJ:s mobil befann sig i cell Q Trängforsen S kl 14:11 20/5.

Det förklarar inte resten av indicier och bevis, men det påverkar pappans trovärdighet. Om han blir trodd har KJ alibi för den tid benen sannolikt lades i ödehuset. Det innebär åtminstone en medhjälpare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in