2014-07-22, 14:26
Medlem
Exaktes avatar
Sunk Cost Fallacy:

Citat:
Or, let’s say you buy tickets to a concert. On the day of the event, you catch a cold. Even though you are sick, you decide to go to the concert because otherwise “you would have wasted your money”.

Boom! You just fell for the sunk cost fallacy.

Sure, you spent the money already. But you can’t get it back. If you aren’t going to have a good time at the concert, you only make your life worse by going.

http://www.lifehack.org/articles/communication/how-the-sunk-cost-fallacy-makes-you-act-stupid.html
Citera
2014-07-22, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exakte
Sunk Cost Fallacy...

Exactly.

Citera
2014-07-22, 14:36
Medlem
Därför man alltid har avbeställningskydd. bäst
Citera
2014-07-22, 14:36
Moderator
HelgeBuks avatar
Har jag fattat rätt att det var All inclusive?

Det borde väl ändå finnas caféer och restauranger i närheten?

Isåfall är ju lösningen enkel: skit i att äta på hotellet så är bara nån enstaka tusenlapp "förlorad".
Citera
2014-07-22, 14:42
Medlem
Pengarna är redan förlorade. Nu är frågan vilka val familjen skall göra för att maximera sin nytta i given situation.

Några alternativ:

1. Inte åka --> Nytta = 0

2. Åka och bli magsjuka --> Nytta = negativ

3. Utnyttja valda delar av resan (ex. bara flygbiljetten) --> Nytta = potensiellt positiv

Vilket val de tar beror på deras riskaptit.

Jag hade, i min situation (tryggt här hemma, fint väder, ogillar magsjuka, bryr mig om min bebis hälsa) valt alternativ 1.
Citera
2014-07-22, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gsonjunior
Tvivlar på att något försäkringsbolag skickar tillbaka pengar för att en familj inte vill åka till ett hotell där folk blivit sjuka.

Och nu har dom inte blivit sjuka än så tal om försäkring är bara att slopa direkt.

Avbeställningsskydd är en sorts försäkring som beroende på avtal, inte alltid kräver att man har en anledning för att avboka. Dyrare flygbiljetter biljetter brukar vara både av- och ombokningsbara mot, eller utan, extra kostnad.

Men du får slopa vad du vill.
Citera
2014-07-22, 14:58
Medlem
Gurglarens avatar
Jävla dumskalle som inte tror att det finns saltvatten i Sverige. Vad lär de ungarna nuförtiden?

OT: Efterblivna familjen får väl stanna hemma då..
Citera
2014-07-22, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zezzyy
Du är ju dum. Spelar ingen roll om det är 25-30 grader i Sverige. Alltid MYCKET skönare att komma bort och iväg. Sen sist jag kollade så fanns det inget saltvatten i Sverige?

Inget saltvatten i Sverige? Öhhh har du någonsin sett Sverige över en världsbild? Sverige har ett av Europas längsta kustlinjer med saltvatten och bräckt vatten ditt jävla spån.

Har väldigt svårt att tro att det verkligen är så fantastiskt att resa med en 1 åring som kräver 110% uppmärksamhet dygnet runt, då är det väl bättre att besöka alla sevärdheter inom Sverige och till viss mån kortare turer till grannländerna. Så är man klar med det. När barnen kan agera lite mer självständigt så kan ju ta upp utlandssemester igen.
Senast redigerad av sunnis 2014-07-22 kl. 15:02.
Citera
2014-07-22, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roaabz
Vad tycker du Fritidsresor skall göra åt saken? Inte dom som äger hotellet direkt.
Sen så ser föräldrarna sådär begåvningsreserverad ut som man inte trodde var möjligt, mannen sitter i en t-shirt, kvinnan har rött hår. Snacka wt så det sjunger om det .

Men vad är det för fel i huvudet på dig, lider du av mindervärdighetskomplex bara för att du kommer från något som en del beskriver som nån jävla inavlad snöskoterby i norrland?

Att ha t-shirt mitt i sommarn är väl för helvette en västanvind jämfört med hela din egna existens och reportuar.

Som jag misstänkte, det är bara dom som själva ligger på exakt precis nivån över vad som anses vara det där jävla WT som sitter och kallar andra för wt.

Det är ju bara att kolla dina inlägg:
Ok att misshandla folk. Check
Kriminella är "bra killar". Check
Försvarar kamphundar. Check
Häftigt att vara med i mc-klubb. Check
Knarkat. Check

Bara för att du fick jobb som eventsäljare på viasat och flyttade till stockholm ska du inte börja inbilla dig att du är något jävla finansgeni från dom övre samhällsklasserna, din egen wt stämpel sitter i pannan på dig, det enda du bevisar med dina inlägg är att du är svin som tar första chansen att pissa på den typ av människor du själv växt upp och lekt med.

OnT: Och ni andra bortskämda, socialt missanpassade snorungar som sitter och rackar ner på en familj som kanske sparat ett helt år för en utlandssemester borde tvångsknullas i annalen med salmonellasmittad ananas så ni lär er hyfs och god ton mot vanligt hyggligt folk.
Citera
2014-07-22, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erattat
...sparat ett helt år för en utlandssemester.

Vem börjar spara till en utlandssemester direkt när du får en nyfödd?
Citera
2014-07-22, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Austrianschool

Men vad är det som är så jävla svårt med att vara lite tacksam över att man själv fått en hjärna som har femdubbla kapaciteten mot i princip alla andra, vad det verkar, och låta folk som gläds av det lite enklare, få leva sitt liv och göra det dom tycker är roligt.

Var ni söndermobbade hela jävla högen när ni växte upp eller vad är motivet till att pissa på allt och alla bara för att dom kommer från en lägre samhällsklass eller ägnar sig åt enklare mer "folkliga" nöjen?

Den här typen av människor gör ju inte fluga förnär, tvärtom det är ju ofta dom som är dom hyggliga och hjälpsamma och som ofta bidrar på ett positivt sätt till gemenskapen i samhället.

Dom sitter väl inte och rackar ner på alla stela, urtrista, medelklass akademiker vars enda bidrag till den gemensamma trivseln är att gå runt med sina fördomsfulla blickar och se allmänt dryga ut.

Ett sånt svin suger mer energi och tar mer livsglädje än 35.000 av dom människor ni kallar WT och ser ner på.

Har ni ångest över er livssituation och att ni trots att ni tycker er ha allt behöver sitta inne ensamma framför en dator en av sommarens varmaste dagar?

Eller vad är det som är problemet. Om ni är så jävla präktigt duktiga och om ni vore i fullständig harmoni skulle ni väl inte behöva lägga halva dagarna på att pissa på andra!?
Citera
2014-07-22, 15:46
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Austrianschool

Vad ska barnet berätta för sina vänner när sommaren är slut om det inte blev någon resa? Nä jag har väl mest legat i vagnen och pruttat i blöjan...

För att inte tala om skammen att behöva ladda upp överblivna bilder från förra årets Thailands resa på Facebook, tänk att bli påkommen

Vilka nötter som gråter ut om att de tvingas åka och riskera sin unges liv, utan att ens bedöma huruvida fritidsresor har gjort rätt eller fel så kan jag tycka att föräldrar som riskerar sina ungars liv över några tusenlappar bör bli av med vårdnaden över barnen. Även om det är en inbillad risk så visar det ju hur dåligt deras omdöme är..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in