Jag såg John Kekes nämnas när jag skummande igenom litteraturtipsen i denna tråd. Jag skulle också rekommendera denne, framför allt böckerna A Case for Conservatism men kanske framför allt Facing Evil. I den senare kritiseras teorin om att människan bara är moraliskt ansvarig för "autonoma" handlingar.
I övrigt tycker jag det är ett problem att hitta litteratur som på ett systematiskt och logiskt sätt presenterar och argumenterar för en konservativ åskådning. Många konservativa tenderar att antingen fokusera på ett antal konkreta sakfrågor (som samkönade äktenskap, monarkin, etc.), eller bli alldeles för luddiga eller abstrakta för min smak.
Någon som vet om Armin Mohlers ”Die konservative Revolution in Deutschland, 1918–1932″ finns översatt till svenska/engelska? Eller för den delen någon annan bra bok om de tyska radikalkonservativa.
Någon som vet om Armin Mohlers ”Die konservative Revolution in Deutschland, 1918–1932″ finns översatt till svenska/engelska? Eller för den delen någon annan bra bok om de tyska radikalkonservativa.
Här är i alla fall flertalet längre välskrivna artiklar om den tyska konservativa revolutionärerna:
Jag hade tänkt läsa en bok av Paul Gottfried som nämnts tidigare i tråden. Har dock ingen aning om vilken.
Har hittills spanat in Multiculturalism and the Politics of Guilt, samt The Strange Death of Marxism. Jag är främst intresserad av kritik mot den kulturmarxistiska skolan, någon som har koll?
jag har med stort nöje följt denna tråden och införskaffat och läst en rad titlar som nämnts i denna tråden.
Bland annat följande
Reflektioner om franska revolutionen. Den var intressant men i grund och botten allt för polemisk för min smak. Dessutom misstänker jag att väldigt mycket gott förlorat i översättningen I förordet Skriver Professor Gunnar Hecksher att En betydligt bättre skrift av Burke är Thoughts on the cause of the present discontents
Är det något som ni flashback-konservativa skulle hålla med om?
Joseph De Maistres The executioner var allt igenom en fröjd att läsa. Äntligen en bok som på så många sätt kunnat sätta ord på mina tankar och funderingar.
Har även tagit mig igenom några noveller av Yukio Mishima, men tycker faktiskt att de är relativt ointressanta. Hans ständigt återkommande till dödskult finner jag direkt ointressant. Det är dock upplyftande att i detta tidevarv fyllt av relativisering och socialkonstruktivism läsa en bok som förfäktar tidlösa värden och offervilja. Skulle själv rekommendera Patriotism
Det jag nu söker att fler böcker stil med The executioner som belyser människans natur ur ett konservativt perspektiv.
Ser fram mot ytterligare rekommendationer i stil med De Maistre.
Skrivit ifrån en iphone så jag reserverar mig för ev stavfel.
mvh EG
Den länken var fylld till bräden med kollektivistiskt nonsens och Konspirationsteorier. Även en länk om hur en skulle komma undan med mord. Intressant. Verkligen.
Jag skulle vilja tipsa om forskaren Rodney Stark. Hans böcker finns inte översatta till svenska tyvärr, men hans engelska är väldigt lättbegriplig och inte alls akademisk på ett jobbigt vis. Han slår hål på många myter om Västvärldens påstått "mörka" historia, utan att för den delen vara konspirationsteoretisk. Jag tycker verkligen ni ska ge ett par av hans böcker chansen. Får jag välja en skulle jag välja How the West Won, som finns att köpa online.
Den har nämnts tidigare i tråden men jag tänkte också rekommendera Russel KirksThe Conservative Mind. Upplägget är att Kirk går igenom konservatismens historia genom att i de olika kapitlen gå igenom de viktigaste konservativa tänkarna. Upplägget är, så gott som det går, kronologiskt uppbyggt med started vid Burke och avslutandet med Babbit, Moore och Santayana. Men mest fokus lägges på ideologi även om en hel del vanlig historia medföljer på köpet.
För egen del helt ovärdelig för att förstå den konservativa tanketraditionen och definitivt en bok som jag kommer att gå tillbaka till. Finns också som hörbok vilket gjorde att jag plöjde igenom den på arbetstid :-)
Ytterligare ett tips the life and death of yukio mishima by henry scott stokes
jag har tidigare redogjort för min kritik av Mishimas verk men samtidigt bör han i ett tidevarv präglat av ohejdad sönderfall lyftas upp.
Bra genomgång och läses med fördel parallellt med Sol och stål eller Den gyllene paviljongen
Den har nämnts tidigare i tråden men jag tänkte också rekommendera Russel KirksThe Conservative Mind. Upplägget är att Kirk går igenom konservatismens historia genom att i de olika kapitlen gå igenom de viktigaste konservativa tänkarna. Upplägget är, så gott som det går, kronologiskt uppbyggt med started vid Burke och avslutandet med Babbit, Moore och Santayana. Men mest fokus lägges på ideologi även om en hel del vanlig historia medföljer på köpet.
För egen del helt ovärdelig för att förstå den konservativa tanketraditionen och definitivt en bok som jag kommer att gå tillbaka till. Finns också som hörbok vilket gjorde att jag plöjde igenom den på arbetstid :-)
För de som tycker att originalboken verkar för lång och tung att ta sig igenom fann jag denna komprimerade version. Där har man precis samma upplägg men summerar kapitlen var för sig på 5-6 sidor.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!