2014-07-19, 19:50
Medlem
Frågan är riktad till främst likhetsfeminister. Vilka kriterier behöver uppfyllas för att patriarkatet ska anses besegrat?

Är det antal kvinnor i riksdagen? Där har vi ungefär samma antal kvinnor som män

Är det likhet inför lagen? Där är den enda diskriminerade parten män, vilka döms hårdare för samma brott; män har dessutom svårare att få vårdnad om sina barn vid skilsmässa även om det går åt rätt håll på den punkten.

Är det antalet kvinnor i börsstyrelser? Där är det än så länge färre kvinnor men det procentuella antalet ökar för varje år. Låt oss säga att vi har ungefär samma antal män som kvinnor om 3 decennier. Är patriarkatet över då?

Är det lika lön för lika arbete? Där anses den oförklarade löneskillnaden lika på ca 1-3% och 2006-2008 gjorde JO bedömningen att det fanns en omotiverad löneskillnad på 0,6% vilket i genomsnitt gav 96kr per anställd och år. Om de sista procenten försvinner om några år, är patriarkatet över då?

Är det den faktiska förklarade skillnaden i inkomst? Bör i så fall inte individens val spela någon roll?

Vilka är kriterierna?
Citera
2014-07-19, 21:19
Medlem
Okej, så det finns inga kriterier över huvud taget. Patriarkatet kan aldrig definieras och kan således aldrig upphöra. Bra att veta.
Senast redigerad av Micke_hs 2014-07-19 kl. 21:24.
Citera
2014-07-19, 21:41
Medlem
Intressant frågeställning, har också suttit och väntat på att någon skulle svara. Jag är också nyfiken på vad som exakt definieras som jämnställdhet. De saker du nämner är ju sånt som får mig att bli skeptisk mot feminismen i Sverige idag. De exemplen, som "löneskillnaderna" är inga problem idag och det är näst intill pinsamt att dra upp det som argument för att till exempel rösta på FI.

Aldrig i mitt liv har jag kännt att mitt kön (jag är kvinna) har fått några negativa följder. I alla fall inte när det gäller något "viktigt" som lön, betyg i skolan, bemötande av främligar osv. Det stället jag upplever mest "förtryck" (även om jag aldrig skulle använda det ordet för vad som sker), är faktiskt här på flashback. Jag upplever att kritiken och sättet jag bemöts här förrändras åt det negativa hållet så fort det framkommer att jag är kvinna. Det är det enda. Och det är inte ens en stor grej. Förstår mig verkligen inte på extremfeminister, eller light-varianten heller för den delen.
Citera
2014-07-20, 01:23
Medlem
Feministforumet är oftast killar som har hittat MRA och tycker att feminismen har gått långt men kan inte riktigt formulera sina tankar till sammanhängande texter. Det är därför det oftast blir pajkastning mellan de feminister som är här och dessa män.

Hur som helst, så kommer patriarkatet aldrig att vara över för en feminist för då kan de inte tjäna pengar och få akademisk ära genom att granska hur folk sätter kön på bestick inom förskolan. De flyttar målstolparna hela tiden och det kommer de alltid att göra.
Citera
2014-07-20, 02:19
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
17 juli 2018.

Nä, men när feministerna tar det sista kvarvarande steget ut i vuxenlivet..
Det hänger på dom helt enkelt.
Dom har alla förutsättningar i världen för att just nu leva i ett "neutralkat"..
Men tar dom det steget så dör även feminismen tillsammans med deras identiteter, den behövs inte längre.
Det vi bevittnar nu är lite dödsångest från feministerna helt enkelt, och då kan man lätt spåra ur lite, skrika och bli radikal.
Eller så har dom ångrat sig och insett att dom hade det bättre när dom var ompysslade och försvarade, och nu sätter sig på tvären mot allt dom ursprungligen ville..För nu är dom på väg att bli simpla arbetare som måste skapa sin egen väg till rikedomar.
Det är upp till oss män att leda dom utför stupet, hoppas bara dom kan simma i det kalla och förrädiska vattnet nedanför, som dom påstår att dom kan, men inte gör, för att? Vi hindrar dom?
Nä, putta på bara..
Citera
2014-07-20, 09:37
Medlem
Ancient-Lurkers avatar
Patriarkatet är officiellt över när alla män målar sina naglar, beundrar varandras utseende, suger av varandra och kvinnorna står och undrar: Vad fan vad det som hände???
Citera
2014-07-20, 10:25
Medlem
Ok, 1 feminists svar i saken, men är nog inte den rådande åsikten.

Patriarkat för mig är i huvudsak när politisk, juridisk, religiös, social makt ligger hos pappa patriarken.
I Sverige är vi således jämställda politiskt, religiöst och juridiskt. Vi har ungefär halva delen kvinnor i
riksdagen, kvinnor kan bli präster och biskopar och vi har lagar som är så jämställda som möjligt kan, kan finslipas lite säkert men i huvudsak. Socialt däremot så finns det lite att göra åt bägge hållen, fortfarande en del dumheter vi pysslar med där som missgynnar folk beroende på vilket kön de råkar ha.
så jag skulle säga att vi har inget patriarkat i ordets rätta mening i Sverige idag, men vi har patriarkala strukturer som vi lever efter socialt.
Och om du vill ha exakt tidpunkt då det dog ut....tja...nånstans varannan damernas kanske -94.
Funkar?
Citera
2014-07-20, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Ok, 1 feminists svar i saken, men är nog inte den rådande åsikten.

Patriarkat för mig är i huvudsak när politisk, juridisk, religiös, social makt ligger hos pappa patriarken.
I Sverige är vi således jämställda politiskt, religiöst och juridiskt. Vi har ungefär halva delen kvinnor i
riksdagen, kvinnor kan bli präster och biskopar och vi har lagar som är så jämställda som möjligt kan, kan finslipas lite säkert men i huvudsak. Socialt däremot så finns det lite att göra åt bägge hållen, fortfarande en del dumheter vi pysslar med där som missgynnar folk beroende på vilket kön de råkar ha.
så jag skulle säga att vi har inget patriarkat i ordets rätta mening i Sverige idag, men vi har patriarkala strukturer som vi lever efter socialt.
Och om du vill ha exakt tidpunkt då det dog ut....tja...nånstans varannan damernas kanske -94.
Funkar?
Så den feministiska kampen kan snart berömma sig för väl utfört jobb och lägga sig i träda, ska svaret tolkas så?
Citera
2014-07-20, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny999
Så den feministiska kampen kan snart berömma sig för väl utfört jobb och lägga sig i träda, ska svaret tolkas så?
Nope inte i träda eftersom vi har en del strukturer kvar att tampas med...ex. föräldraansvaret, korkat låga löner för kvinnodominerade yrken, massa tramsigt sexuellt våld riktat mot kvinnor etc.
Dessutom har vi en del åsikter, krafter kvar i landet som gärna vill vrida tiden i denna fråga tillbaka, SD ex.
Citera
2014-07-20, 12:59
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Nope inte i träda eftersom vi har en del strukturer kvar att tampas med...ex. föräldraansvaret, ...
Men då måste man göra en definition på vad s k "föräldraansvar" är.
Just nu verkar föräldraansvaret vara på nivån "VAB". Är det där föräldraskapet ligger? Vem har bestämt att det är det som är allenarådande?

På 50-talet var idealet kärnfamiljen med hemmafru och försörjande man. Vem bestämde det och på vilka grunder? Vem har bestämt att det var fel och på vilka grunder? Vem kommer att bestämma att dagens ideal är fel och på vilka grunder kommer det att anses vara fel?
Citera
2014-07-20, 13:50
Medlem
Det är självklart kvinnorna som bestämmer det. Mäns åsikter om sådant är luft.
Det är väl vad man kan förvänta sig när genusvetare är 90% kvinnor och väljer att ta avstamp i känslor istället för vetenskap.
Citera
2014-07-20, 14:00
Medlem
Rifter666s avatar
Citat:
Dessutom har vi en del åsikter, krafter kvar i landet som gärna vill vrida tiden i denna fråga tillbaka, SD ex.

Det här var ju intressant. Hur ska ni jobba mot oliktänkande. Förbjuda åsikter,spärra in folk?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in