2014-07-17, 15:27
Medlem
Rebell4evers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elastikmanden
Google translate? Men om man går in på expressen nu! utan denna länk, var finns då denna artikel? Borttagen? Och i så fall varför? Arabiska är inte längre ett minoritetsspråk här, bara så ni vet.

Google translate, japp....

Som jag misstänker...nu när Svensken ifrågasätter medias extrema PK-censur, vänder dom sig helt till sin egentliga målgrupp!! Grattis ni som röstar för mångkultur, gapa och svälj- den är här nu!!

Ser ingen framtid i detta land mer...
Citera
2014-07-17, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergochdal
Var hittar vi de grekiska, spanska, tyska, italienska, franska, kroatiska, polska versionerna?

Dessa grupper som du räknar upp är en annan femma. Juggar, tyskar, polacker och italienare har alla integrerat sig i samhället. De som kommer lär sig svenska snabbt. Jag tror det har mycket att göra med att alla araber mer eller mindre kan förstå varandra, det är nog bara maghreb och arabländerna där det skiljer. Så det är enklare för dem att använda sitt modersmål. Kolla bara engelsmännen som kommer, de är fan värre än araberna på den biten. Men eftersom att de är vita samt att deras kultur går hand i hand med vår så har vi lättare att acceptera dem.

När jag börjar att lära mig ett nytt språk så är tidningar en viktig del i inlärningsprocessen. Nu förstår jag vad ni menar. Och jag är själv skeptisk till detta, eftersom det som du skriver är lite särbehandling och det börjar bli lite väl mycket nu. Men som språkverktyg om de orkar använda detta så är det helt klart ett plus.
Citera
2014-07-17, 15:54
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Vad är problemet? Man skriver på svenska, engelska och arabiska för att locka läsare även från andra länder. Löjligt att bli upprörd.
Du tycker inte alls att det är konstigt att man hellre översätter artiklar, än att försöka få invandrare att lära sig svenska, så att de kan läsa artiklarna på originalspråket? Du tycker inte alls att det tyder på att något är väldigt fel i integrationspolitiken?

Att lära sig språket är det minsta, det absolut jävla minsta man kan kräva av en person som flyttar till ett nytt land.
Citera
2014-07-17, 16:28
Medlem
mazdaqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Du tycker inte alls att det är konstigt att man hellre översätter artiklar, än att försöka få invandrare att lära sig svenska, så att de kan läsa artiklarna på originalspråket? Du tycker inte alls att det tyder på att något är väldigt fel i integrationspolitiken?

Att lära sig språket är det minsta, det absolut jävla minsta man kan kräva av en person som flyttar till ett nytt land.

Sen när blev det Expressens uppgift att se till att nyankomna svenskar lär sig språket? Expressen är ett företag som vill tjäna pengar. Tror dom att artiklar på arabiska är rätt väg att gå så får dom såklart skriva artiklar på arabiska.

Nu tror jag syftet med detta var att skapa någon slags hype kring det, trådar på flashback och dyl.
Senast redigerad av mazdaq 2014-07-17 kl. 16:32.
Citera
2014-07-17, 16:29
Medlem
HereIamHides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mazdaq
Sen när blev det Aftonbladets uppgift att vara något jävla lärosäte för nyankomna svenskar? Aftonbladet är ett företag som vill tjäna pengar. Tror dom att artiklar på arabiska är rätt väg att gå så får dom såklart skriva artiklar på arabiska.

Nu tror jag syftet med detta var att skapa någon slags hype kring det, trådar på flashback och dyl.

Du läste inte ens topic, årets idiot?
Citera
2014-07-17, 16:32
Medlem
mazdaqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HereIamHide
Du läste inte ens topic, årets idiot?

Du syftar på att jag skrev namnet på fel tidning?
Citera
2014-07-17, 16:32
Medlem
AndraSorterings avatar
Citat:
Vad är problemet? Man skriver på svenska, engelska och arabiska för att locka läsare även från andra länder. Löjligt att bli upprörd.

Precis - och den som inte fattar att artikelns publicering på två andra språk (arabiska/engelska) är ett försök att betona att detta är ett internationellt problem, som journalisten/tidningen känner är viktig att dela, bör nog sätta sig och tänka lite mer.

Att detta ens kan få bli en tråd (shakeshead) - inte konstigt att folk ute i verkligheten skrattar åt flashback....

Av alla årstider i fb-kalendern, då är sommaren nog den värsta
Citera
2014-07-17, 16:35
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mazdaq
Sen när blev det Expressens uppgift att se till att nyankomna svenskar lär sig språket? Expressen är ett företag som vill tjäna pengar. Tror dom att artiklar på arabiska är rätt väg att gå så får dom såklart skriva artiklar på arabiska.

De skulle tjäna ännu mer på att försöka bli internationella och skriva allt endast på engelska. Gör de det?
Citera
2014-07-17, 16:36
Medlem
mazdaqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
De skulle tjäna ännu mer på att försöka bli internationella och skriva allt endast på engelska. Gör de det?

Tror du? Jag tror dom skulle få det svårt att konkurrera internationellt. Nationella nyheter på arabiska kan nog locka en och annan läsare däremot.
Citera
2014-07-17, 16:41
Medlem
zylis avatar
Det är många invånare i Sverige som kan läsa arabiska, om man då har nyheter på detta språk så är det klart att de får fler läsare.

Inte Expressens fel, utan Sveriges. Expressen tjänar ju på invandringen, kan man säga.
Citera
2014-07-17, 16:43
Medlem
Citat:
I sådana fall borde man skriva på spanska och franska före arabiska.
Citera
2014-07-17, 16:50
Medlem
Så jävla löjligt att bli upprörda över.

Nu är invandrarna här, rätt eller fel.

Alla länder som har stora grupper med invandrare ger ut
nyheter på invandrarnas hemspråk. Arabiska osv.

Lägg ner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in