2014-07-17, 00:13
Bannlyst
Min katt har sprungit bort, hon har alltid varit så himla rädd för att gå utanför dörren och nu så har hon hoppat ut genom fönstret, letat överallt men hittar inte henne, någon som vet vad dom brukar söka sig till när dom är ute?
Vars ska jag leta?
Citera
2014-07-17, 00:15
Medlem
Cameltotems avatar
Är den nyfiken av sig kan den redan ha sprungit riktigt lång bort.

Vad du bör göra nu är att kanske få några kompisar över för att hjälpa dig leta.

Testa skaka med någon påse kattmat om du har för att se om den kanske kommer tillbaka, det funkade på våra katter.

Går dagarna längre får du börja sätta upp lappar
Citera
2014-07-17, 00:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Är den nyfiken av sig kan den redan ha sprungit riktigt lång bort.

Vad du bör göra nu är att kanske få några kompisar över för att hjälpa dig leta.

Testa skaka med någon påse kattmat om du har för att se om den kanske kommer tillbaka, det funkade på våra katter.

Går dagarna längre får du börja sätta upp lappar

Brukar ta ut henne med koppel men hon rör knappt på sig då, hon sjunker som ihop och kollar runt bara.. Hon har nu varit borta 1 dygn, bor i en liten ort så man tycker att de inte ska vara så svårt att hitta henne och alla jag känner hjälper till med att leta!
Citera
2014-07-17, 00:23
Medlem
194.18.169.38s avatar
Mest troliga att hon letar efter hankatt för att göra det katter gillar att göra på sommaren.
Citera
2014-07-17, 00:26
Medlem
De brukar inte springa så långt bort utan sitter oftast under ngt skydd och trycker.
Om det är kväll kan man gå ut och lysa med ficklampa och deras ögon reflekterar rätt bra tillbaka.
Min katt sprang bort och var ute i 2 veckor innan den kom tillbaka... vältränad och hungrig
Citera
2014-07-17, 04:46
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Ring polisen och anmäl henne försvunnen. Det ska du absolut göra, steg 1 när katter inte kommer hem. Om någon hittar henne, är det dit de ska höra av sig. Hoppas hon är öronmärkt eller chippad.

Jag tror också hon ligger och trycker nära hemmet, hon verkar inte direkt vara den äventyrslystna typen. Gå ut tidigt på morgonen, vid kl 4 eller så. Då är det som lugnast ute och störst chans hon vågar komma fram.

Skaka godispåse som någon redan nämnt och/eller koka fisk och gå runt ute med pannan ångande varm. Strömming t ex är bra, den luktar lång väg när den är nykokt och om din kisse gillar fisk kan hon våga sig fram. Skit i om du verkar fånig när du går där på morgonkröken med pannan och ropar och rasslar, alla som haft djur eller barn vet hur du känner och de som inte fattar är oempatiska typer som man bara kan skita i.

Lycka till nu, jag håller tummarna och tror det kommer att gå bra. Skriv gärna mer och berätta hur det går.
Senast redigerad av SmurfSmurf 2014-07-17 kl. 04:49.
Citera
2014-07-17, 09:32
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Ring polisen och anmäl henne försvunnen. Det ska du absolut göra, steg 1 när katter inte kommer hem. Om någon hittar henne, är det dit de ska höra av sig. Hoppas hon är öronmärkt eller chippad.

Jag tror också hon ligger och trycker nära hemmet, hon verkar inte direkt vara den äventyrslystna typen. Gå ut tidigt på morgonen, vid kl 4 eller så. Då är det som lugnast ute och störst chans hon vågar komma fram.

Skaka godispåse som någon redan nämnt och/eller koka fisk och gå runt ute med pannan ångande varm. Strömming t ex är bra, den luktar lång väg när den är nykokt och om din kisse gillar fisk kan hon våga sig fram. Skit i om du verkar fånig när du går där på morgonkröken med pannan och ropar och rasslar, alla som haft djur eller barn vet hur du känner och de som inte fattar är oempatiska typer som man bara kan skita i.

Lycka till nu, jag håller tummarna och tror det kommer att gå bra. Skriv gärna mer och berätta hur det går.

Bra råd med polisen! På min närpolisstation fanns det en låda på receptionsdisken med etikett "Kattlådan".
Där fanns uppgifter om både bortsprungna och upphittade katter och de lyckades ibland para ihop upphittade med försvunna.
Ofta ligger kissen och trycker under nån bil i början. Där lönar det sej att kolla om det inte gått mer än nåra timmar t ex.
Folk som ser skrämda katter på parkeringar, gator eller i buskage är mer hjälpsamma än man tror. De kollar sen efter lappar - eller kontaktar polisen.
Både min honkatt och min hankatt rymde och var borta så länge som en vecka! Honkatten satt plötsligt en dag utanför porten och såg ut som om inget hänt.
Hankatten tipsade polisen om. Personal vid ett gatukök i närheten hade gett honom mat eftersom han satt och tiggde där varje kväll. Jag gick dit. Mycket riktigt, där satt han! Kisse såg sur ut när jag kom
Jag tror du kommer att få tillbaka din kisse snart!
Lycka till!
Citera
2014-07-19, 19:00
Medlem
Fiaskruttans avatar
Hur har det gått?? Innekatter som aldrig varit ute själv brukar ligga och trycka i närheten där dom ramlade/hoppade ut.
De har inget eget revir och det ta flera dagar innan dom vågar sig någonstans.
Ha du polisanmält henne som bortsprungen??

Jag blir glad om ni som tappar bort era djur uppdaterar så vi får veta hur det går. Jag blir engagerad och orolig fast det inte är min katt.
Juli är den månad då flest katter kommer på rymmen på grund av öppna fönster eller slarviga kattvakter.

Vid gryning och skymning är det lättast att hitta dom.
Citera
2014-07-20, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kavon
Min katt har sprungit bort, hon har alltid varit så himla rädd för att gå utanför dörren och nu så har hon hoppat ut genom fönstret, letat överallt men hittar inte henne, någon som vet vad dom brukar söka sig till när dom är ute?
Vars ska jag leta?
Eftersom kattan inte har varit ensam ute tidigare är hon rädd för allt som rör sig, även dig, så det är lönlöst att försöka locka till sig katten utomhus - det har snarare motsatt effekt.

Ställ upp fönstret och vänta. Om hon trivs hos dig kommer hon tillbaka.
Citera
2014-07-22, 12:50
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Hur går det? Har ni fått tag i kissen?

En liten parentes till er alla som har innekatt: Se till att öronmärka katten, den gröna tatueringen syns rätt väl och de som känner till djur vet vad som menas. Ett bra sätt att få tillbaks kissen och att försäkra sig om att ingen "tar över den", dvs snor som vissa tycker är helt ok att göra om man ramlar på en omärkt ensam kisse.
Citera
2014-07-22, 12:52
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elBrudo
Eftersom kattan inte har varit ensam ute tidigare är hon rädd för allt som rör sig, även dig, så det är lönlöst att försöka locka till sig katten utomhus - det har snarare motsatt effekt.

Ställ upp fönstret och vänta. Om hon trivs hos dig kommer hon tillbaka.

Här har du fel. Visst är katten rädd för allt och alla men om man ropar brukar man få svar i form av ynkligt jamande. Om katten tvärvägrar komma fram, kan man låna en fälla hos ett katthem eller kommunens kattjägare.

Däremot kan man visst ställa upp fönstret, bra idé.
Citera
2014-07-22, 12:55
Medlem
har du någon kompis med en hund? isf hitta en filt eller något som luktar mycket av din katt tryck upp den under nosen på jycken sen gå ut och säg sök ha med dig filten så du kan upprepa detta. Så hittade jag min bortsprungna katt vi hade letat i 1 vecka sen kom jag på den snille saken med filten då tog det 10 min sen var katten hemma igen dock var han rädd och skadad. Risken är rätt stor att katten ligger och trycker i närheten av din bostad. lycka till
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in