2014-07-16, 11:02
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Jasså har vi bytt från 0:an till 1:an nu helt plötsligt?

Nej, jag skrev:
Citat:
Ursprungligen postat av Mattias Beming
Det positiva ser jag i.o.m. någots existensberättigande när det kommer till att räkna saker (som det handlar om med siffror), jag utgår därmed från 1 eller med andra tecken +1 och räknar inte med 0 (då detta inte kan räknas). Det är ett rätt simpelt förhållningssätt till siffror och räkenskap faktiskt.. och betydligt mer verklighetsförankrat än det att börja räkna med 0.

Och, ja... det spelar roll vad det står... ingenting är ingenting och det skulle få fler att förstå hur befängt det är att räkna med just ingenting.

Jag talade alltså om ettan och dess existensberättigande... för det var det du frågade om i ditt inlägg (om det positiva/negativa) som jag svarade på.

Citat:
I den frågan anser jag att 1:an liksom 0:an har samma informativa värde och därmed är existensberättigade.

Så hur ser du din amputerade hand eller fot ha sitt existensberättigande för att beskriva din kropp... för att ta en fullt giltig analogi?

Citat:
Den är relevant eftersom du i detta fall skulle lösa ekvationen:

Funktion2 = 0 för att få fram funktion 1:s extrempunkter.

Och hur menar du att denna funktion inte har sin grund i den första funktionens existensberättigade raket-kurva? Eller är den också helt tagen ur luften?

mvh
Mattias
Citera
2014-07-16, 11:08
Avstängd
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MattiasBeming

Så hur ser du din amputerade hand eller fot ha sitt existensberättigande för att beskriva din kropp... för att ta en fullt giltig analogi?

mvh
Mattias

Ja det anser jag i högsta grad, en amputerad hand har ett mycket viktigt informativt värde för att beskriva en person med amputerad hand
Citera
2014-07-16, 11:10
Avstängd
guderis avatar
Citat:

Och hur menar du att denna funktion inte har sin grund i den första funktionens existensberättigade raket-kurva? Eller är den också helt tagen ur luften?

mvh
Mattias

Åter igen derivatan beskriver funktionens lutning i varje enskild punkt, sätter du ekvationen till 0 kommer punkten där kurvan inte lutar komma ut. 0:an har ett informativt värde.
Citera
2014-07-16, 11:11
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Ja det anser jag i högsta grad, en amputerad hand har ett mycket viktigt informativt värde för att beskriva en person med amputerad hand

Men nu handlade det inte om att beskriva en person, inte sant?

mvh
Mattias
Citera
2014-07-16, 11:13
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Åter igen derivatan beskriver funktionens lutning i varje enskild punkt, sätter du ekvationen till 0 kommer punkten där kurvan inte lutar komma ut. 0:an har ett informativt värde.

Detta har vi diskuterat tidigare, nollan har i detta fall inget informativt värde - den kunde lika gärna beskrivas som skärningspunkten +/-1 eller en total balans - eller brist på lutning åt någotdera hållet.

mvh
Mattias
Citera
2014-07-16, 11:18
Avstängd
guderis avatar
Citat:
Detta har vi diskuterat tidigare, nollan har i detta fall inget informativt värde - den kunde lika gärna beskrivas som skärningspunkten +/-1 eller en total balans - eller brist på lutning åt någotdera hållet.

mvh
Mattias

Och du har fel, lutningen är 0, hur kan du säga +1 och -1 om du inte har en referenspunkt till vad de är positiva samt negativa?

Nu gör du samma sak igen, du ändrar namn på något i systemet och tror att det gör en skillnad
Citera
2014-07-16, 11:20
Avstängd
guderis avatar
Citat:
Låt mig ta en "kroppslig" liknelse... att utgå från nollan som informationsbärare är som att utgå från din icke-existerande fot eller hand (då någon av dessa blivit amputerade) för att beskriva din kropp.

Din icke-existerande hand eller fot är inte alls någon informationsbärare gällande din kropp vill jag mena - om man ska vara realist och se det ur ett verkligt perspektiv.

Citat:

mvh
Mattias

Förstår du hur motsägelsefull du är?
Citera
2014-07-16, 11:38
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Och du har fel, lutningen är 0, hur kan du säga +1 och -1 om du inte har en referenspunkt till vad de är positiva samt negativa?

Nu gör du samma sak igen, du ändrar namn på något i systemet och tror att det gör en skillnad

Det finns flera referenspunkter människan har tagit genom historien för detta. Det positiva har alltid förknippats med det uppåtgående av naturliga skäl, allt sedan Gud sades skapa himlen som var utav det planet som beskriver det som ligger ovan jorden eller den fasta mark vi står på.

Hur det positiva kommit att förknippas med höger har jag dock ingen information om för tillfället men jag ska ta reda på det, det kan ju ligga något i att de flesta är högerhänta av naturen till att börja med men jag ska som sagt ta reda på mer information om den referensen. Svaren brukar gå att finna i det naturliga. Jag återkommer.

Vad har du själv för referenser utifrån en nolla när det kommer till vinklar och lutning?

EDIT: Här finns att läsa om referenser för högerriktningen...

http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6ger

Citat:
Citat:
Låt mig ta en "kroppslig" liknelse... att utgå från nollan som informationsbärare är som att utgå från din icke-existerande fot eller hand (då någon av dessa blivit amputerade) för att beskriva din kropp.

Din icke-existerande hand eller fot är inte alls någon informationsbärare gällande din kropp vill jag mena - om man ska vara realist och se det ur ett verkligt perspektiv.
Citat:

Förstår du hur motsägelsefull du är?

Det finns ingen motsägelse i det ovanstående - att beskriva en person är inte detsamma som att beskriva en människokropp.

mvh
Mattias
Senast redigerad av MattiasBeming 2014-07-16 kl. 11:44.
Citera
2014-07-16, 11:47
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:

mvh
Mattias
Då kan du ju inte hävda att något som saknar ett informativt värde skall ersättas med en mening som bär på information eller hur?
Satsen:
Citat:
brist på lutning åt någotdera hållet.
Är ju en informationsbärande sats som ger att linjen är plan från en betraktares referenspunkt.
Mao likställd med en riktningskoefficient om 0.
Därmed bär noll ett informativt värde jämställt med informationen i satsen.
VSB

Så var det med den debatten.
Citera
2014-07-16, 11:50
Avstängd
guderis avatar
Citat:

Det finns ingen motsägelse i det ovanstående - att beskriva en person är inte detsamma som att beskriva en människokropp.

mvh
Mattias

Det är alltså så det ligger till, du saknar förmåga att förstå nyanser i språket. Om du beskriver en person med amputerad hand eller en kropp med en amputerad hand spelar väl ingen roll, den amputerade handen har precis samma informativa värde i båda fallen.
Citera
2014-07-16, 11:58
Avstängd
guderis avatar
Citat:
Det finns flera referenspunkter människan har tagit genom historien för detta. Det positiva har alltid förknippats med det uppåtgående av naturliga skäl, allt sedan Gud sades skapa himlen som var utav det planet som beskriver det som ligger ovan jorden eller den fasta mark vi står på.

Hur det positiva kommit att förknippas med höger har jag dock ingen information om för tillfället men jag ska ta reda på det, det kan ju ligga något i att de flesta är högerhänta av naturen till att börja med men jag ska som sagt ta reda på mer information om den referensen. Svaren brukar gå att finna i det naturliga. Jag återkommer.

Vad har du själv för referenser utifrån en nolla när det kommer till vinklar och lutning?

mvh
Mattias

Vilken riktning som är positiv eller negativ är av mindre betydelse, bara man är konsekvent inom systemet, inom tex 3d grafik finns olika system med olika riktningar, de har dock det gemensamma att de utgår från en 0 punkt.

Eftersom du verkar gilla filosofiska svar kan du se vad du anser om denna:

"Du måste utgå från ingenting för att bevisa att du har någonting"
Citera
2014-07-16, 12:05
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Då kan du ju inte hävda att något som saknar ett informativt värde skall ersättas med en mening som bär på information eller hur?
Satsen:
Citat:
brist på lutning åt någotdera hållet.
Är ju en informationsbärande sats som ger att linjen är plan från en betraktares referenspunkt.
Mao likställd med en riktningskoefficient om 0.
Därmed bär noll ett informativt värde jämställt med informationen i satsen.
VSB

Så var det med den debatten.

Nej, nollan bär inget värde alls, det är enbart då "ingenting alls" sätts i sammanhanget du ovan nämner som summan av funktionen får sitt värde - nollan får inget värde för det... det är bara din subjektiva tolkning av funktionen som helhet som får dig att komma till den slutsatsen.

Ett begrepp eller en notation som +/-1 skulle däremot ge en information om en s.k. "brist på lutning" eller en balans, till skillnad från nollans "frånvaro av alla former av värden". Därmed inte sagt att du bara kan byta ut samtliga nollor, i vilka sammanhang de idag används, och ersätta dessa med +/-1... utan skärningspunkt +/-1 gäller i vissa sammanhang och +1 (eller bara 1) i andra sammanhang som utgångsreferens för räkenskapskonsten.

mvh
Mattias
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in