• 1
  • 2
2014-07-15, 16:30
Medlem
Hallå där!
Har en hobby inom fotografi och skulle gärna vilja börja ta lite smått betalt.
Jag undrar hur mycket jag får tjäna innan jag måste skatta? Om det har någon betydelse så är jag arbetslös och får endast 3000kr/månad via aktivitetsstöd från arbetsförmedlingen/försäkringskassan.
Skickar jag tex en faktura via frilans finans blir det bara småpengar över, och då om jag i framtiden vill ansöka om starta-eget bidrag kan jag bli nekad detta då man tydligen inte får ha skickat en faktura innan.
Citera
2014-07-15, 16:32
Bannlyst
är det inte 15 tusen?
Citera
2014-07-15, 16:33
Medlem
"Ingen skatt om du tjänar under 18 782 kronor" står det på skatteverket
Citera
2014-07-15, 16:34
Medlem
Termosins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobleronetjejen
Hallå där!
Jag undrar hur mycket jag får tjäna innan jag måste skatta? Om det har någon betydelse så är jag arbetslös och får endast 3000kr/månad via aktivitetsstöd från arbetsförmedlingen/försäkringskassan.
Skickar jag tex en faktura via frilans finans blir det bara småpengar över, och då om jag i framtiden vill ansöka om starta-eget bidrag kan jag bli nekad detta då man tydligen inte får ha skickat en faktura innan.
" År 2014 behöver du inte betala någon skatt om du tjänar under 18 782 kr. " Direkt från skatteverkets hemsida, står däremot inget om hur detta kombineras med aktivitetsstödet du får.
Citera
2014-07-15, 16:35
Medlem
Nido6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rokachero
"Ingen skatt om du tjänar under 18 782 kronor" står det på skatteverket
Om året ja. Trådstart lite luddig.
Men det kanske var det som avsågs.
Citera
2014-07-15, 16:55
Medlem
Okej, men vad bra! Borde inte vara något problem med min aktivitetsstöd tycker jag inte.
Och ja, det var årsvis jag menade
Citera
2014-07-15, 20:52
Medlem
Citat:
Okej, men vad bra! Borde inte vara något problem med min aktivitetsstöd tycker jag inte.
Och ja, det var årsvis jag menade
Varför ska du lyfta bidrag samtidigt som du har en inkomst?
Citera
2014-07-16, 08:42
Medlem
Citat:
Hallå där!

Varför inte börja jobba och betala skatt?
Citera
2014-07-16, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Austrianschool
Varför inte börja jobba och betala skatt?

Tro mig, jag söker aktivt jobb! Sitter på något som heter Miroi om dagarna och söker jobb hela tiden!
Sökt in till högskola men kommer troligtvis inte in på någon utav min val.
Citera
2014-07-16, 10:25
Medlem
Citat:
Tro mig, jag söker aktivt jobb! Sitter på något som heter Miroi om dagarna och söker jobb hela tiden!
Sökt in till högskola men kommer troligtvis inte in på någon utav min val.

Men nåt jobb måste du väl kunna få?

Städerska? Skolmatsal? Gatsopare? Barnvakt?
Citera
2014-07-16, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Austrianschool
Men nåt jobb måste du väl kunna få?

Städerska? Skolmatsal? Gatsopare? Barnvakt?

Sökt allt möjligt! Känns helt omöjligt! För självklart hade jag ju velat ha ett jobb! Kunna köpa det jag vill osv, nu lever jag på 3000kr/månad och kan inte köpa något.
Citera
2014-07-16, 10:35
Medlem
Citat:
Sökt allt möjligt! Känns helt omöjligt! För självklart hade jag ju velat ha ett jobb! Kunna köpa det jag vill osv, nu lever jag på 3000kr/månad och kan inte köpa något.

Det verkar ju heeeelt sjukt. Att du inte hittar nåt jobb, nånstans i världen. Du är uppenbarligen läs och skrivkunnig.

Jag fick jobb som jordgubbsplockare när jag var 13 år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in