2014-07-15, 14:01
Medlem
stilltons avatar
Har en gammal MC som använts väldigt sporadiskt på senare år (2-takt). Gick verkligen skit när jag provade starta den i år. När jag öppnade flottörhuset såg jag en hel massa vitt klegg som satt överallt. Trots bad i avfettning/diesel/bensin (i omgångar) och gnuggande och skrap, så vill inte allt släppa.
Till saken hör också att jag inte lyckats få ur alla munstycken. Men jag har blåst med kompressor genom hela förgasaren.

Frågan är om jag kan lämna in hela förgasaren som den är på UV-tvätt eller liknande, eller om jag ska försöka värma loss munstyckena och fixa det själv med någon sorts rengöring?
Citera
2014-07-15, 14:43
Medlem
M1159s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
Har en gammal MC som använts väldigt sporadiskt på senare år (2-takt). Gick verkligen skit när jag provade starta den i år. När jag öppnade flottörhuset såg jag en hel massa vitt klegg som satt överallt. Trots bad i avfettning/diesel/bensin (i omgångar) och gnuggande och skrap, så vill inte allt släppa.
Till saken hör också att jag inte lyckats få ur alla munstycken. Men jag har blåst med kompressor genom hela förgasaren.

Frågan är om jag kan lämna in hela förgasaren som den är på UV-tvätt eller liknande, eller om jag ska försöka värma loss munstyckena och fixa det själv med någon sorts rengöring?

Lägg förgasaren i tinner det löser upp geggan, munstycken får du spreja gängorna med 5-56 upprepade gånger, naturligtvis efter att förgasaren är torr och ren efter tinner.

Om du kommer åt så kan du knacka lätt på munstycken med hammare/dorn före innan du gör försök att skruva ur dem.

För att slippa liknande problem i framtiden använd 98 oktan bränsle.
Senast redigerad av M1159 2014-07-15 kl. 15:18.
Citera
2014-07-16, 01:44
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
vitt klegg
Aluminiumoxid, kan tvättas bort med kalkosan, citronsyra kanske funkar men ta det varligt för aluminium är känsligt.
Citera
2014-07-16, 08:37
Medlem
Citat:
För att slippa liknande problem i framtiden använd 98 oktan bränsle

varför skulle det hjälpa med 98 oktan? det enda som skiljer från 95 är ju oktantalet, etanolinnehållet är det samma nu för tiden... jag tror inte motorn spikar under förvaring...

kör i akylatbensin typ Aspen istället , den är lagringsstabil och innehåller inte etanol som
fräter sönder aluminium och gummipackningar.
Citera
2014-07-16, 12:33
Medlem
M1159s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av john642
varför skulle det hjälpa med 98 oktan? det enda som skiljer från 95 är ju oktantalet, etanolinnehållet är det samma nu för tiden... jag tror inte motorn spikar under förvaring...

kör i akylatbensin typ Aspen istället , den är lagringsstabil och innehåller inte etanol som
fräter sönder aluminium och gummipackningar.

98 gör att det inte geggar igen när fordonet står lång tid, jovisst Aspen är bra dock så är priset inte så fördelaktigt.

För övrigt så skall vi inte haka upp oss på oktantalet, tråden handlar ju om rengöring av förgasare.
Citera
2014-07-16, 14:12
Medlem
Avva66s avatar
Låt munstyckena sitta kvar, risken är ju stor att du drar sönder dem annars. De har ärgat fast, och är gjorda i klen mässing. Känner du någon som har en ultraljudstvätt så är det ju helt perfekt, den gör rent hus i förgasaren utan ens kemikalier, bara rent vatten.

Edit: Varför just 98 oktan skulle vara så bra vill jag gärna ha närmare information om förresten, all fordonsbensin idag är ju rent skräp.
Senast redigerad av Avva66 2014-07-16 kl. 14:16.
Citera
2014-07-16, 15:18
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M1159
98 gör att det inte geggar igen när fordonet står lång tid
Det är ingen större skillnad idag mellan bf95 och bf98.
Citat:
För övrigt så skall vi inte haka upp oss på oktantalet, tråden handlar ju om rengöring av förgasare.
Säger den som drog upp oktan...

Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Edit: Varför just 98 oktan skulle vara så bra vill jag gärna ha närmare information om förresten, all fordonsbensin idag är ju rent skräp.
Gammal sanning skulle jag tro, bf98 innehåller etanol sen några år.

Citat:
Ursprungligen postat av john642
kör i akylatbensin typ Aspen istället ,
Bättre tömma förgasaren, oljan kan becka ihop.
Senast redigerad av Arne.Anka 2014-07-16 kl. 15:24.
Citera
2014-07-16, 21:07
Medlem
M1159s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Det är ingen större skillnad idag mellan bf95 och bf98.
Säger den som drog upp oktan...

Gammal sanning skulle jag tro, bf98 innehåller etanol sen några år.

Bättre tömma förgasaren, oljan kan becka ihop.

Jag gav TS ett tips, jag kunde ju aldrig drömma om att tråden skulle spåra ur just för oktantalet
Citera
2014-07-16, 22:16
Medlem
cyber_zekes avatar
Ultraljudstvätt finns hos kjell för en femhundring. Välinvesterade pengar då du även kan använda den till annan rengöring än förgasare...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in