2014-07-14, 17:04
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barajagochdu
Kastar mig in i tråden och hoppas på att någon kan hjälpa mig i mitt val av köksassistent.

Jag bakade en hel del, både bröd, bullar, kakor mm. innan jag flyttade hemifrån då jag hade tillgång till en köksassistent. Nu efter flytten har jag dock endast haft tillgång till en elvisp och det kommer man ju inte så långt med. Jag är därför ute efter en köksassistent som ska klara av tyngre degar och dessutom ska det gärna finnas ett större utbud av tillbehör till maskinen. Har funderat på ankarsrum, bosch mum86 eller en Kenwood Major. Jag har dock svårt att bestämma mig då man hör lite olika saker från olika håll.

Så min fråga är vilken av dessa skulle ni satsa på (eller skulle ni valt en annan modell) och varför?

Tack på förhand
Jag har ingen erfarenhet av andra än Ankarsrum, men den är sjukt bra till just degar. Välbyggd och lätt att hitta tillbehör till (och även reservdelar skulle jag tro, om det mot förmodan skulle behövas). Att den är retrosnygg är ju bara en bonus.

Edit: Kanske även ska tillägga att den är bra för stora degar, mindre degar kan vara lite problem med.
Citera
2014-07-14, 21:59
Medlem
Citat:
Jag har ingen erfarenhet av andra än Ankarsrum, men den är sjukt bra till just degar. Välbyggd och lätt att hitta tillbehör till (och även reservdelar skulle jag tro, om det mot förmodan skulle behövas). Att den är retrosnygg är ju bara en bonus.

Edit: Kanske även ska tillägga att den är bra för stora degar, mindre degar kan vara lite problem med.

Hoppas jag gjorde rätt nu, är lite nybörjare på på det här.

Vad klassar du mindre degar som?

Fungerar den bra till smet, äggvitor och liknande?
Senast redigerad av Barajagochdu 2014-07-14 kl. 22:03.
Citera
2014-07-15, 17:57
Medlem
Jag köpte en Electrolux Assistent (AKM3010 tror jag) som är en Ankarström nuförtiden.
Jag har inte fått grepp om det här med degrulle, den knådar inte ordentligt och degen vill flyta upp i bunken.
Maskinen är dock robust och gedigen men som sagt, jag tycker inte den "knådar" ordentligt..
Det kan vara jag som gör fel men har provat många olika recept.. (mest bröd)

Hade köpt en annan modell typ bosch eller liknande.
Citera
2014-07-15, 18:20
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Hoppas jag gjorde rätt nu, är lite nybörjare på på det här.

Vad klassar du mindre degar som?

Fungerar den bra till smet, äggvitor och liknande?
Typ en pizzadeg för 3-4 pizzor är i minsta laget för att den ska jobba på rätt sätt. Då åker degen mest runt utan att knådas. Smet funkar den utmärkt till. Maräng och grädde är den sämre på, tar ganska lång tid.
Citera
2014-07-15, 22:09
Medlem
Men skulle ni säga att ankarsrum är ett bra val om man ser till att den ska vara ganska allsidig och klara av allt från stora bröddegar till smet (maräng och grädde kan jag vispa med elvispen så det är inget större problem). Eller är det någon annan modell som kanske skulle passa bättre?

Jag har varit inne på ankarsrum så länge men nu när det väl blev dags att bestämma sig så blev jag osäker just för att det är så delade meningar angående om den behandlar degar väl eller inte!
Citera
2014-07-16, 20:19
Medlem
Citat:
Men skulle ni säga att ankarsrum är ett bra val om man ser till att den ska vara ganska allsidig och klara av allt från stora bröddegar till smet (maräng och grädde kan jag vispa med elvispen så det är inget större problem). Eller är det någon annan modell som kanske skulle passa bättre?

Jag har varit inne på ankarsrum så länge men nu när det väl blev dags att bestämma sig så blev jag osäker just för att det är så delade meningar angående om den behandlar degar väl eller inte!
Nackdelen som jag förstått det med ankarum är att man mer eller mindre måste göra ganska stora degar när man väl bakar. Sen att de inte är speciellt kvicka när det kommer till att vispa så hade jag nog satsat på något från kenwood istället Men vet du med dig att du kommer att baka stora degar och ofta så funkar ankarrum klockrent till det.
Citera
2014-07-22, 17:41
Medlem
Ankarsrum är svårare att arbeta med när det gäller degar från mellan till stor storlek som jag ser det (har ingen erfarenhet av små dekar, kakdegar).
Sora bröddegar kräver att man går in och jobbar med degslev och trycker ihop degen under knådningen.
Verkar som att trådningen med degrullen liksom inte riktigt funkar (så som jag vill och med mina recept som e mjölpåse-standard)

Jag hade tidigare en Hugin assistent som var enkel att baka typ bröd med (1.2l degar), Ankarsrum med samma recept e mycket svårare för mig - men kanske gör jag fel...

Hade jag varit spekulant hade jag köpt en billigare maskin med fast bunke och jag hade köpt billig bra begagnad på tradera/blocket - definitivt!
Citera
2014-07-24, 02:35
Medlem
StigAllans avatar
När det gäller min Ankarsrum som den heter numera så får man ställa degrullens avstånd till byttkanten beroende på degmängden.
Så jävla svårt kan det väl ändå inte vara att lära sig hur sin maskin fungerar?

Det enda brödet som jag hittills tyckt varit besvärligt i min maskin är Laputabrödet från Jan Hedhs bakbok "Bröd".
Där är det ett väldigt tillbakadrivande för att degen inte ska hamna utanför.
Slutresultatet blir ju 4 st fullstora goda bröd så ibland är det värt besväret.
Citera
2014-08-13, 20:24
Medlem
Fick ta över min mors hushållsassistent en kenwood chef och funderar nu på att komplettera den med en köttkvarn men frågan är vilka som passar, är t.ex. en A920 eller A950 kompatibla till den? Vet inte vad för årsmodell det är på hushållsassistenten men den är förmodligen köpt på 80-90-talet.
Citera
2014-10-22, 19:06
Medlem
Ratis avatar
Den här har jag varit sugen på. Kenwood är väl rätt bra märke.

http://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/koksmaskin-och-matberedare/KM615MP/kenwood-major-koksmaskin-och-kottkvarn
Citera
2014-10-22, 19:25
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
När det gäller min Ankarsrum som den heter numera så får man ställa degrullens avstånd till byttkanten beroende på degmängden.
Så jävla svårt kan det väl ändå inte vara att lära sig hur sin maskin fungerar?

Det enda brödet som jag hittills tyckt varit besvärligt i min maskin är Laputabrödet från Jan Hedhs bakbok "Bröd".
Där är det ett väldigt tillbakadrivande för att degen inte ska hamna utanför.
Slutresultatet blir ju 4 st fullstora goda bröd så ibland är det värt besväret.
För små degar så hjälper det inte att ställa degrullen. Brukar sluta med att degen fastnar i rullen. Då får man stå där med handen och runka degrullen fram och tillbaka manuellt.
Citera
2014-10-23, 23:54
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Typ en pizzadeg för 3-4 pizzor är i minsta laget för att den ska jobba på rätt sätt. Då åker degen mest runt utan att knådas. Smet funkar den utmärkt till. Maräng och grädde är den sämre på, tar ganska lång tid.

Jag har en KitchenAid och den tycker jag vispar på som attan, funkar bra till allt jag har gjort. Degar, smet, vispning. Dock klarar den nog inte de riktigt stora degarna, jag vet inte hur krallig motorn är i den. Men den duger till alla mina behov. Den har inga problem med små degar heller, degkroken kan dra upp degen i början, men brukar skärpa till sig när den har jobbat ett tag.

Det som stör mig mest med KitchenAid är att deras tillbehör är så jävla dyra. Det finns en del grejer jag gärna skulle köpa till den, däribland köttkvarnen och eventuellt pastamaskinen. Men de kostar ju tusenlappar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in