2014-07-14, 17:59
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
NATO är såvitt jag vet inte alls inblandade i striderna, däremot en herrans massa ryssar. Kiev har naturligtvis rätt att skydda sin territoriella integritet, allt i enlighet med folkrätten. Att lägga sig i andra länders interna angelägenheter är något helt annat.

Menar du på fullaste allvar att NATO inte på något sätt och vis har lämnat något som helst bidrag till den urinkainska armén möjlighet att bedriva massmord på sin egna befolkning?
2014-07-14, 18:01
Medlem
naturtvåls avatar
Två deserterade ukrainska officerare berättar öppet om katastofalt tillstånd i moral och utrustning i deras förband, samt deras vägran att följa kriminella order i deras krigföring mot Donbass!

källa: http://www.liveleak.com/view?i=87d_1405308018
2014-07-14, 18:07
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Två deserterade ukrainska officerare berättar öppet om katastofalt tillstånd i moral och utrustning i deras förband, samt deras vägran att följa kriminella order i deras krigföring mot Donbass!

källa: http://www.liveleak.com/view?i=87d_1405308018

Eftersom pojkar från öst kan ligga på förläggning i väster och de då kan tvingas skjuta på sina skolkamrater är det bara väntat att hela organisationen sakta bryts ner inifrån. Hela krigsmaskinen är i upplösning. Matbristen är inget nytt förresten. Redan innan revolutionen var portionerna så små att de fick gå ut och äta utanför barackerna. Uniformerna var slitna och man fick köpa en egen om man ville ha något som passade och var helt.
2014-07-14, 18:10
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Menar du på fullaste allvar att NATO inte på något sätt och vis har lämnat något som helst bidrag till den urinkainska armén möjlighet att bedriva massmord på sin egna befolkning?

De har inte bedrivit massmord på sin egen befolkning.

De har däremot en skyldighet (inte rättighet) att värna sin territoriella integritet och att ha kontroll över sitt territorium. Det har inte med några presidentskiften att göra och det är basal folkrätt.

Dessvärre går inte civila skador att helt undvika när Ukraina nu återtar kontrollen. Ansvaret för de skadorna ligger helt på terroristerna/separatisterna.
2014-07-14, 18:18
Medlem
OldWolfs avatar
Jagtror ingen här i tråden som är kritisk till hur USA/EU/Nato/Kiev agerat, är så naiva att de inte tror att Rysslands och separatisternas agerande har påverkat situationen och har ett visst ansvar för det som sker.
Sedan finns det gradskillnader också i helvetet och det råder enligt vårt sätt att se det ingen tvekan om vilken sida som bär ansvar för att det barkat rakt åt helvete.
Jag tror inte Putin räknat med att han har med dårar att göra när han lovade skydda den ryska befolkningen. Att det fanns idioter som stöttar sig på nazister och facister för att döda sin egen befolkning
Sedan kan man fråga sig när det blev en basal folkrätt och skjuta döda civila? Däremot är det krigsbrott.
Man bör kanske ha i otanke att separatisterna inte avlossade ett enda skott innan Kiev-juntan gick till anfall och använde armén. Detta till skillnad från de fredliga demonstranterna på Maidan
Senast redigerad av OldWolf 2014-07-14 kl. 18:22.
2014-07-14, 18:36
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Jagtror ingen här i tråden som är kritisk till hur USA/EU/Nato/Kiev agerat, är så naiva att de inte tror att Rysslands och separatisternas agerande har påverkat situationen och har ett visst ansvar för det som sker.
Sedan finns det gradskillnader också i helvetet och det råder enligt vårt sätt att se det ingen tvekan om vilken sida som bär ansvar för att det barkat rakt åt helvete.
Jag tror inte Putin räknat med att han har med dårar att göra när han lovade skydda den ryska befolkningen. Att det fanbasal folkrätt och skjuta döda civilans idioter som stöttar sig på nazister och facister för att döda sin egen befolkning
Sedan kan man fråga sig när det blev en ? Däremot är det krigsbrott.
Man bör kanske ha i otanke att separatisterna inte avlossade ett enda skott innan Kiev-juntan gick till anfall och använde armén. Detta till skillnad från de fredliga demonstranterna på Maidan

Som all juridik. Det är avvägningar mellan olika paragrafer.

Man har en skyldighet till och det är befolkningsskyddet. Men generellt så gäller att om man riskerar civila skador så ska en avvägning göras mellan den militära nyttan och de civila skadorna. Något mer finns inte om det. Och jag tycker nog att den ukrainska armén visat stor återhållsamhet, man har ju även sagt att man inte kommer att använda flyg och artilleri mot städer och att man ska försöka undvika gatustrider.

Så här har Ukraina lagen på sin sida, ingen tvekan om det.
2014-07-14, 18:36
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
De har inte bedrivit massmord på sin egen befolkning.

De har däremot en skyldighet (inte rättighet) att värna sin territoriella integritet och att ha kontroll över sitt territorium. Det har inte med några presidentskiften att göra och det är basal folkrätt.

Dessvärre går inte civila skador att helt undvika när Ukraina nu återtar kontrollen. Ansvaret för de skadorna ligger helt på terroristerna/separatisterna.

Lite undrande hur många civila som måste dö under urskiljningslös beskjutning med tunga vapen och förbjudna vapen för att Herr´n skall anse att nivån på massmord nåtts och brott mot mänskligheten gjorts i Donbass!

I ditt fall: så många dödade civila proryssar finns inte att uppbåda på denna jord för att kunna uppfylla detta kriterium?
2014-07-14, 18:44
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Det hade Gaddafi också, men Nato bombade hans land 50 år tlllbaka i tiden med svenskt bistånd. Att han dessutom mördades är en annan sak

Med tillstånd av FNs säkerhetsråd ja.

Nu är det dock Ukraina som diskuteras och oavsett vad Sverige gjort eller inte gjort internationellt så har Ukraina skyldighet att ta kontrollen över sitt territorium. Och då blev det tyvärr nödvändigt att använda vapenmakt. Och igen, eventuella felaktigheter i presidentval och annat har inte med detta att göra. Ukraina är en suverän stat som har alla skyldigheter som de föreskrivs av folkrätten.
2014-07-14, 18:46
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Lite undrande hur många civila som måste dö under urskiljningslös beskjutning med tunga vapen och förbjudna vapen för att Herr´n skall anse att nivån på massmord nåtts och brott mot mänskligheten gjorts i Donbass!

I ditt fall: så många dödade civila proryssar finns inte att uppbåda på denna jord för att kunna uppfylla detta kriterium?

Urskillningslös beskjutning är beskjutning utan den avvägning som jag nämnde. Sådan beskjutning är förbjuden. Jag har inte sett något sådant. Notera även att misstag och tekniska fel inte går in under definitionen urskillningslös beskjutning.
2014-07-14, 18:50
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Det hade Gaddafi också, men Nato bombade hans land 50 år tlllbaka i tiden med svenskt bistånd. Att han dessutom mördades är en annan sak

Usa/ Nato och Eu kan givetvis göra något som helst fel! Deras bombningar och stöld av naturtillgångar är ren demokratiutveckling och även så i ukraina, där siktet nu är inställt på deras stora gasfyndigheter i bland annat i Donbass!

I sådana sammanhang spelar det ingen som helst roll att det skulle kunna ske, gjordes genom att hjälpa nazister att ta makten och att dessa är nu i full färd med att slakta den egna civilbefolkningen i Donbass!
2014-07-14, 18:55
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Urskillningslös beskjutning är beskjutning utan den avvägning som jag nämnde. Sådan beskjutning är förbjuden. Jag har inte sett något sådant. Notera även att misstag och tekniska fel inte går in under definitionen urskillningslös beskjutning.

Då måste du helt enkelt använt ditt blinda öga när du titta på videorna från östra ukraina eller fullständigt vägrat att titta på dom för att kunna bibehålla din blåögda världsuppfattning!

I mina ögon är det som sker i östra ukraina en skam för mänskligheten och ren och skär statsterrorism! Jag skäms för att vara människa när jag ser dessa videos och läser de inlägg i tråden som stödjer detta barbari!
2014-07-14, 18:58
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Då måste du helt enkelt använt ditt blinda öga när du titta på videorna från östra ukraina eller fullständigt vägrat att titta på dom för att kunna bibehålla din blåögda världsuppfattning!

I mina ögon är det som sker i östra ukraina en skam för mänskligheten och ren och skär statsterrorism! Jag skäms för att vara människa när jag ser dessa videos och läser de inlägg i tråden som stödjer detta barbari!

Ja, det är rysk statsterrorism. Jag har f ö tittat på det mesta och jag har varit i kontakt med civila i området.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in