Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-07-14, 17:40
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hansbertil
Nej? Rätta mig gärna igen men jag hittar inget annat än att han gick fri från påföljd. Det som krävs för att vara skadeståndsskyldig i brottmål är väl att man blir fälld, inte att man får en påföljd.

"I valet mellan att döma mannen till annan påföljd än de nämnda, i första hand skyddstillsyn eller villkorlig dom, eller att förklara honom vara fri från påföljd enligt 30 kap. 6 § andra punkten brottsbalken, har hovrätten stannat för det senare alternativet."

http://www.domstol.se/templates/DV_Press____9114.aspx

Helt fri från påföljd gick han inte, då man i beslutet tog hänsyn till att han suttit häktad.

Hovrätten har vid det ställningstagandet fäst särskilt avseende vid att risken för återfall i brott får anses ringa och att mannen varit anhållen eller häktad i mer än sex månader. - See more at: http://www.domstol.se/templates/DV_Press____9114.aspx#sthash.t3nIj7XG.dpuf
Citera
2014-07-14, 17:49
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Nej? Rätta mig gärna igen men jag hittar inget annat än att han gick fri från påföljd. Det som krävs för att vara skadeståndsskyldig i brottmål är väl att man blir fälld, inte att man får en påföljd.
Men det är i normala fall samma sak. I de allra flesta onormala också. Den juridiska bakgrunden till hovrättsdomen i Rödebyfallet är inte glasklar (se nedan).

Citat:
"I valet mellan att döma mannen till annan påföljd än de nämnda, i första hand skyddstillsyn eller villkorlig dom, eller att förklara honom vara fri från påföljd enligt 30 kap. 6 § andra punkten brottsbalken, har hovrätten stannat för det senare alternativet."

http://www.domstol.se/templates/DV_Press____9114.aspx
Ja, när jag går tillbaka och kollar var det så. Men fan vet hur Skåne och Blekinge egentligen dömde, eftersom BrB 30 kap 6§, punkt 2 som meddelandet hänvisar till, inte på minsta sätt handlar om möjlighet att förklara någon fri från påföljd, utan uteslutande om kriterier för att döma till fängelse på synnerliga skäl, trots att allvarlig psykisk störning har förelegat vid gärningen.
Citera
2014-07-14, 18:09
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Men det är i normala fall samma sak. I de allra flesta onormala också. Den juridiska bakgrunden till hovrättsdomen i Rödebyfallet är inte glasklar (se nedan).

Ja, när jag går tillbaka och kollar var det så. Men fan vet hur Skåne och Blekinge egentligen dömde, eftersom BrB 30 kap 6§, punkt 2 som meddelandet hänvisar till, inte på minsta sätt handlar om möjlighet att förklara någon fri från påföljd, utan uteslutande om kriterier för att döma till fängelse på synnerliga skäl, trots att allvarlig psykisk störning har förelegat vid gärningen.

Tror du inte att de tyckte att 6 mån i häkte var straff nog?
Citera
2014-07-14, 18:10
Medlem
Nä Rödebymålet är i sanning inte på något sätt tydligt eller allmängiltigt, så är det. Det känns som att rätten gjorde lite som HD ang Flink, dömde lite som de trodde att folk skulle acceptera. Som jag minns det så var det ganska brett stöd för den där pappan så rätten ville väl kanske försöka undvika att sätta honom i fängelse för att slippa lynchmobb. Men jag kanske minns fel. Avs Flink så hittade de ju typ på ett sätt att kunna döma honom till fängelse genom att konstruera "patologiskt rus"-grejen, alkoholpsykos. Tror dessvärre sånt förekommer i för lite stor utsträckning, att domstolarna blir färgade av opinion. Jaja, sidospår. Inte tillämpbart här hur som.
Citera
2014-07-14, 18:15
Bannlyst
Citat:
Nä Rödebymålet är i sanning inte på något sätt tydligt eller allmängiltigt, så är det. Det känns som att rätten gjorde lite som HD ang Flink, dömde lite som de trodde att folk skulle acceptera. Som jag minns det så var det ganska brett stöd för den där pappan så rätten ville väl kanske försöka undvika att sätta honom i fängelse för att slippa lynchmobb. Men jag kanske minns fel. Avs Flink så hittade de ju typ på ett sätt att kunna döma honom till fängelse genom att konstruera "patologiskt rus"-grejen, alkoholpsykos. Tror dessvärre sånt förekommer i för lite stor utsträckning, att domstolarna blir färgade av opinion. Jaja, sidospår. Inte tillämpbart här hur som.

Jag träffade två intressanta personer häromdagen, de resonerade om det var Fru Fortuna eller Fru Justita som fäller sina domar idag?

I det ena fallet får vi ett styckdråp, i det andra fri från fängelse för dråp. I detta fallet återstår att se, exemplen som är uppe i tråden är ganska extrema - men det är faktiskt detta fall också.
Citera
2014-07-14, 21:19
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Tror du inte att de tyckte att 6 mån i häkte var straff nog?
Förmodligen. Men det är fortfarande anmärkningsvärt att de i sitt pressmeddelande hänvisar till en lagparagraf som inte är tillämplig för resonemanget.

Hursomhelst är det inget man ska räkna med. Det normala straffet när både fängelseförbud och förbud mot rättspsykiatrisk vård föreligger är villkorlig dom, vanligen kombinerat med skyddstillsyn.
Citera
2014-07-14, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Där har du en poäng.

Jag testade tidigare att knacka mig lite nätt i skallen med en hammare och det kändes kan jag lova, var med den platta sidan som man spikar med, känns nog annorlunda om den sidan är rund eller om man blir slagen med den spetsiga sidan.

Ser framför mig hur en hammare kan fastna i skallbenet om man slår med den spetsiga sidan...:/
Citera
2014-07-14, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malom
Det beror på varifrån du menar.
Från BP är det lite drygt 4 mil, från JH:s bostad är det ca 1.5 mil.

Märklig sträcka att köra om man endast ska lägga kroppsdelarna så synligt. Kunde hon lika gärna slängt dem i diket på vägen.
Citera
2014-07-14, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Det finns helt klart omständigheter som pekar på att JH ville ge LL en "omgång" men att det skulle vara ett planerat mord med hammare som vapen känns inte speciellt troligt enligt min åsikt. Vi får se sen när det kommer fram information från RMU och vittnesuppgifter från grannarna som kan bringa klarhet i händelseförloppet.

Den dagen jag använder en hammare för att slå ihjäl någon så hoppas jag du skriver här:

Jag ber om ursäkt, hammare är ett utmärkt vapen för att ha ihjäl en annan person med.
Citera
2014-07-14, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Det hade jag inte hört talats om innan men BO är ju för bövelen 81 år! Det kan ju knappast räknas som en vuxen människa. Snarare som ett kolli som ligger stilla och inte gör det minsta motstånd. Men det är jäkligt rått att döda med hammare för det krävs en helsikes massa slag för att döda någon jämfört med smidigare mordvapen, typ skjutvapen eller kniv.

Jag är helt övertygad om att jag slår dig i huvudet med en hammare, låt oss säga med den spetsiga sidan man använder när man drar ut spik så spräcker jag ditt skallben. Om jag sen vänder hammaren om så behöver jag inte slå många slag kring samma område för att gå rakt igenom skallbenet och träffa hjärnan, dvs du dör rätt så snabbt.
Citera
2014-07-14, 22:35
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Jag testade tidigare att knacka mig lite nätt i skallen med en hammare och det kändes kan jag lova, var med den platta sidan som man spikar med, känns nog annorlunda om den sidan är rund eller om man blir slagen med den spetsiga sidan.

Ser framför mig hur en hammare kan fastna i skallbenet om man slår med den spetsiga sidan...:/

När knackade du dig med en hammare? Skämt åsido, jag håller med dig, en hammare kan göra stor skada på en skalle även om man inte drar på för allt vad tygen håller. Ett utmärkt mordvapen skulle jag vilja säga, om man träffar rätt.
Citera
2014-07-14, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
De flesta som mördar är just nybörjare.
De dödar en gång och sällan en gång till.

Och förövaren i det här fallet torde med största sannolikhet aldrig ha begått något dåd
tidigare. Och hon lär knappast döda en gång till. Efter att ha kommit ut från det ställe
där hon så småningom hamnar. På anstalt eller inom slutenvården. Jag utesluter numera
inte att det kan bli på det sistnämnda stället man väljer att placera henne.
Det kan finnas någon psykisk sjukdom med i bilden.

Ja i Sverige har vi tyvärr inga riktigt spännande seriemördarfall ...

Tänker på Ted Bundy, Berkowitz, Manson mfl..

Vi får dras med klåpare som Peter Mangs....:/

Om/när hon kommer ut så kanske hon träffar en kille så småningom, denna kille blir hon upp över öronen kär i och sen lämnar han henne för en annan .....man ska aldrig säga aldrig....

Svartsjuka botar man nog inte så lätt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in