Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Jag betecknar dina åsikter som landsförrädiska då rysk expansionslusta även kan drabba Sverige.
Jag jämför inte denna konflikt med andra världskrigen men väl upptakten till andra världskriget.
Putlers agerande och visioner kan med fördel just jämföras med Hitlers agerande och visioner under upptakten till det andra världskriget.
Men förstår du verkligen inte en så enkel grej som skillnaden mellan expansionslusta och att behålla det man kan när en fd allierad byter sida och avsätter den demokratiskt valde ledaren med utomparlamentariska metoder efter att demonstranter (inte "folket") krävt detta? EU/Väst har "vunnit" Ukraina (vi kan diskutera vad den vinsten är värd, men men), ett land som knappt betyder någonting alls för oss, medan Ryssland har förlorat sin viktigaste allierade och desperat (och dumdristigt håller jag gärna med om) försöker nafsa lite extra ryssvänliga delar (Krim) som tröstpris.
Upptakten till 2a vkr var däremot ren och skär expansionslusta. Mycket stor skillnad.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Otvetydigt så skulle ett kommande handelskrig med Ryssland kosta, inte så mycket för Sverige, det skulle väl kompenseras av det kommande frihandelsavtalet med USA, men väl för vissa andra EU länder.
Detta är dock ett pris väl värt att betala då en utveckling emot ett tredje världskrig kan hejdas relativt snabbt.
Frihandelsavtalet med USA!? Jag vet inte ens vad jag ska svara på det, men nej, det kan inte på långa vägar kompensera för Rysslands bortfall. Avtalet kommer, om det någonsin blir av, ha en marginell inverkan på ekonomin och möjligen förbättra välståndet för ägare och investerare på båda sidor om Atlanten (gissa vilka som propagerar för avtalet).
Som läget är nu sonderar Ryssland för fullt terrängen för andra samarbeten än med EU, man vet, och är öppen med, att man vore illa ute om EU skulle bojkotta på allvar, därför håller man nu på att förbereda kompensering för det genom samarbeten som är väldigt ogynnsamma för oss. Med Kina framför allt, men även med Indien och Latinamerika. Ryssland har väldigt mycket godis att erbjuda dessa partners, råvaror, vapensystem och kärnkraftsteknik bland annat. Uttalandet om Falkland tyder tyvärr på att Ryssland är på väg bort från oss, att man håller på att ge upp EU som framtidspartner. Jävligt synd, för det hade kunnat bli, och passat mycket bättre som, en förstärkning av europeiskt näringsliv både på import- och exportsidan.
Vi kan ju konstatera att Västeuropa inte direkt är i en ekonomisk sits där man behöver ett ytterligare intäktsbortfall.
En utveckling mot ett tredje världskrig? Vem anser du skulle tjäna på det och varför?