Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-07-13, 20:44
  #5989
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Om du bedöms som psykiskt sjuk så döms du i regel till sluten psykiatrisk vård men om du däremot endast bedöms ha varit psykiskt sjuk just när brottet begicks så döms du väl i regel istället till fängelse om du anses vara frisk just nu?

Nej fängelse blir inte aktuellt om man konstaterar allvarlig psykisk störning vid dådet. I Rödeby-målet slapp den åtalade påföljd helt (förutom skadestånd) av den anledningen, även om han blev dömd för dråp. Tingsrätten friade först med hänvisning till att mannen inte varit vid sina sinnes fulla bruk nog för att kunna ha uppsåt, medan hovrätten tyckte att det inte gick att utesluta att uppsåt funnits. Däremot var han ju inte psykiskt sjuk per se så då kunde man inte heller döma psykvård. Väldigt speciell situation och väldigt speciellt mål, dock.
Citera
2014-07-13, 21:00
  #5990
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Jag håller med dig i det mesta du skriver, men angående risken att man kan bli sedd
ifall man bär på en kniv, så kan man ju alltid lösa "problemet" genom att placera den
i en plastpåse eller i nåt annat. Då lägger ju rimligen ingen märke till kniven om man
råkar bli iakttagen.
Samma gäller förstås för en hammare eller vad som helst annat föremål som kan te sig
suspekt att bära omkring på i gryningen.

En plastpåse förslagsvis alltså, så fixar det sig.


Kniv i plastpåse finns stor risk/chans att den gör hål där i och att du inte tänker på det så råkar du skära dig själv.
Citera
2014-07-13, 21:21
  #5991
Medlem
WhichWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Ja och det är just det jag tycker är så sjukt, det är väl ändå jag som bör avgöra om jag blivit utsatt för ett brott eller inte?

I rättegången sitter jag sidan om åklagaren, hen yrkar på misshandel men jag anser mig inte ha blivit misshandlad, sjukt.

Tror faktiskt den lagen kom till för att det är väldigt många misshandlade kvinnor som gång efter annan gör anmälan och sen tar tillbaks den av olika skäl. Så den är inte helt dum.
Citera
2014-07-13, 21:24
  #5992
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Kniv i plastpåse finns stor risk/chans att den gör hål där i och att du inte tänker på det så råkar du skära dig själv.
Knivslida?
Citera
2014-07-13, 21:42
  #5993
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap
Det är väl ingen som påstått att hammaren är förmildrande?
Den visar möjligtvis uppsåt MEN färskt i minne bör den nedlagda misshandeln vägas in.


Vilken nedlagd misshandel?? Eftersom det lagts ner så har det väl förmodligen inte gått att bevisa att Jonna blivit misshandlad?

I så fall har heller ingen misshandel ägt rum.
Citera
2014-07-13, 21:44
  #5994
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Knivslida?


Ja hittar du en knivslida till en kökskniv så är det självklart det bästa.
Citera
2014-07-13, 21:45
  #5995
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Ja hittar du en knivslida till en kökskniv så är det självklart det bästa.
En kökskniv verkar inte ändamålsenlig.
Citera
2014-07-13, 21:56
  #5996
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Vilken nedlagd misshandel?? Eftersom det lagts ner så har det väl förmodligen inte gått att bevisa att Jonna blivit misshandlad?

I så fall har heller ingen misshandel ägt rum.


Ska nog mycket till om en välartad ung flicka som LL ska åka dit. Hade det varit en 50 årig straffad A-lagare hade det nog inte lagts ner
Citera
2014-07-13, 21:59
  #5997
Medlem
WhichWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radbean
Ska nog mycket till om en välartad ung flicka som LL ska åka dit. Hade det varit en 50 årig straffad A-lagare hade det nog inte lagts ner

Där håller jag inte med dej. A-lagarnas mål läggs ner hela tiden. Dom skickas istället på behandlingshem gång efter annan
Citera
2014-07-13, 22:02
  #5998
Avstängd
mypenisatraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Vilken nedlagd misshandel?? Eftersom det lagts ner så har det väl förmodligen inte gått att bevisa att Jonna blivit misshandlad?

I så fall har heller ingen misshandel ägt rum.

Ok, du har rätt. Ingen misshandel har ägt rum eftersom den inte går att bevisa.

Jonna planerade att hitta en kniv i lägenheten efter hon slagit hammaren i huvudet och kniva ihjäl henne. Hon styckade kroppen (men glömde sågen hemma) transportera den i sin egna bil och lägga den i en trevägskorsning på en mountainbikeled, samt sätta dit JN för mordet. För att stärka bevisningen pratade hon med grannarna och skrev en lapp att hon varit på den numera nystädade brottsplatsen.

Genialiskt planerat. Iskallt. Jag förstår att du förstår.
Citera
2014-07-13, 22:31
  #5999
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
En kökskniv verkar inte ändamålsenlig.


I det aktuella fallet är det det som har använts har jag tolkat det som.
Citera
2014-07-13, 22:35
  #6000
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap
Ok, du har rätt. Ingen misshandel har ägt rum eftersom den inte går att bevisa.

Jonna planerade att hitta en kniv i lägenheten efter hon slagit hammaren i huvudet och kniva ihjäl henne. Hon styckade kroppen (men glömde sågen hemma) transportera den i sin egna bil och lägga den i en trevägskorsning på en mountainbikeled, samt sätta dit JN för mordet. För att stärka bevisningen pratade hon med grannarna och skrev en lapp att hon varit på den numera nystädade brottsplatsen.

Genialiskt planerat. Iskallt. Jag förstår att du förstår.


Jag tror inte att hon "planerade att hitta en kniv i lägenheten". Hon visste med stor sannolikhet var JA förvarar sina köksknivar och räknade nog snarare med att kunna använda sig av en sådan.

Hon glömde nog inte sågen hemma, OM styckningen varit planerad så lämnade hon nog den hemma för att hämta den senare annars var nog inte styckningen speciellt planerad då hon inte redan hade den i bilen.

Stället där kroppen hittades tyder mest på att hon snabbt ville bli av med den och att den skulle hittas av någon, annars kunder hon lika bra slängt kroppsdelar längs vägen när hon körde så dem hade spritts ut lite mer eller slängt dem i en sjö eller någonting.

Jag tror inte hon tänkt sätta dig varken JN, JA eller någon annan för mordet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback