Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-07-13, 19:52
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Jag klippte in sidan från www.polisen.se/ några sidor bak och där står om allt.
Jo, jag så det när jag väl hade skrivit mitt inlägg. Du ska ha tack för det. Men jag ville inte bara informera, utan också påpeka för dem som hade gissat ut i vädret att man faktiskt inte behöver gissa alls om vilka bestämmelser som finns om det ena eller andra. Svenska bestämmelser finns alltid tillgängliga på webben. Om alla gör det, blir tråden kortare och mer informationstät.
Citera
2014-07-13, 20:00
Bannlyst
Citat:
Ett problem för Jonna tror jag är att hon har nog tänkt sig slå Lovisa med hammaren och sen knivhugga henne (tror inte det var någonting hon kom på just då) men hon har nog inte planerat så noggrant var hon sen ska göra.

Kanske hon hade räknat med att JN skulle hjälpa henne bära ut kroppen? Kanske hon hade övertro på sin egna styrka och räknade med att kunna förflytta en livlös kropp men att det sen inte var så lätt som hon trott?

"Jaha vad ska jag nu göra"? "Äh, jag knivhugger henne när hon ändå ligger ner".

Jag skulle tro att JH har ett sjukligt stort kontrollbehov och tillhörande svartsjuka, karaktäristiskt för relationsmord.
Hon vill göra upp med sin rival, fylld av detta hat och svartsjuka behöver hon agera för att inte må sämre och hämnas oförätten från krogen, men framförallt att LL har tagit JA.

Hon tar med sig en hammare och tar sig in till LL där högljutt bråk uppstår. När och hur kniv kommer fram går inte att sia om, men det är inte osannolikt att LL försökte värja sig mot hammaren. I striden tillfogas JH en sårskada vilket är droppen som får henne att ha ihjäl LL när hon fått övertaget.

Allt som händer därefter är ad hoc under panik, vilket renderar i att hon senare på kvällen när hämndens ljuva sötma försvunnit till förmån för ganska traumatiska handlingar i form av styckning mm, att hon överger sig till Polisen.

Valet av FP samt förfrågan om hjälp hos JN är ageranden där hon faktiskt redan gett upp. Spelet är över.
Citera
2014-07-13, 20:02
Bannlyst
Citat:
Det bör väl ändå vara den som ska ha blivit utsatt för brottet (när det går) som bör avgöra ifall hen har blivit utsatt för ett brott eller inte?

Misshandel går under allmänt åtal, ÅK som har åtalsplikt avgör om det skall åtalas, inte BO.
Senast redigerad av mypenisatrap 2014-07-13 kl. 20:05.
Citera
2014-07-13, 20:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Hur ofta var hon i sin lägenhet? Den som blir sambo provar ofta först, och behåller sin gamla lägenhet under prövotiden, och kvarstår som skriven där.

När var JH där sist som sänggäst hos JA, och använde tandborsten?
Citera
2014-07-13, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jo, jag så det när jag väl hade skrivit mitt inlägg. Du ska ha tack för det. Men jag ville inte bara informera, utan också påpeka för dem som hade gissat ut i vädret att man faktiskt inte behöver gissa alls om vilka bestämmelser som finns om det ena eller andra. Svenska bestämmelser finns alltid tillgängliga på webben. Om alla gör det, blir tråden kortare och mer informationstät.

Kommer man att bedöma det som att LL blivit överfallen i sitt hem.
Om jag förstått rätt kan brottet i så fall bedömas grövre.
Citera
2014-07-13, 20:08
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Det du klippte in tycker jag är rätt så roligt. T ex: Är det inte den som ska ha blivit misshandlad som ska bedöma ifall hen blivit misshandlad?

Om jag är ute på krogen och hamnar i slagsmål med någon och denna person får in en lyckoträff på min näsa så blodet forsar så kan någon annan göra en anmälan om misshandel även om jag själv inte anser mig ha blivit misshandlad utan tycker det varit slagsmål på lika villkor.

Det bör väl ändå vara den som ska ha blivit utsatt för brottet (när det går) som bör avgöra ifall hen har blivit utsatt för ett brott eller inte?
Jo, jag förstår hur du tänker.
Men ett brott är brott.

Ett brott enligt lagen är en handling som är åtalbar.
Oavsett vem som anmäler eller om det inte anmäls överhuvudtaget.
Vid t.ex. barnövergrepp är det sällan offren själva som är anmälare.

I fall av den typen du beskriver är det förstås vanligt att offret inte vill medverka.
Saknas det dessutom vittnen, vilket lustigt nog börjar bli allt vanligare, är det svårt att få till ett mål.
Därför läggs fallen ofta ner.
Citera
2014-07-13, 20:09
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Smyger Jonna (eller någon annan) omkring utanför ett hus strax innan 6 på morgonen med en hammare i handen så tänker grannarna normalt sett inte "oj hen är beväpnad med en hammare" däremot om hon setts med en kniv i handen så är det lite mer misstänkt.

Kniv faller under olaga vapeninnehav/brott mot knivlagen men det gör inte hammare, så vitt jag vet så får du lov att bära på en hammare utan att polisen kommer och lägger beslag på denna ifall någon skulle få för sig att ringa.
Jag håller med dig i det mesta du skriver, men angående risken att man kan bli sedd
ifall man bär på en kniv, så kan man ju alltid lösa "problemet" genom att placera den
i en plastpåse eller i nåt annat. Då lägger ju rimligen ingen märke till kniven om man
råkar bli iakttagen.
Samma gäller förstås för en hammare eller vad som helst annat föremål som kan te sig
suspekt att bära omkring på i gryningen.

En plastpåse förslagsvis alltså, så fixar det sig.
Citera
2014-07-13, 20:18
Medlem
Snobbs avatar
Ja, en plastpåse att bära kniven i är en lätt lösning. Det är också en stor risk att bara gå med hammaren om JH ville döda LL. JH måste ju se till att golva LL med ett enda slag för att kunna ta sig in och hämta kniv i köket. Det känns dumt att göra sig så beroende av JA:s knivar. Jag hade tagit med både kniv och hammare i påsen om jag varit hon.
Citera
2014-07-13, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhichWitch
Alltså, om du söker upp en person så är det ju just du som söker upp den....med en hammare...Ska man påstå att man ringt innan och frågat om personen är beväpnad...eller hur menar du? Förmildrande hade väl varit om LL kommit beväpnad till JH och JH drämt till henne.

Angående det där med boende så tror jag att jag skrev i mitt första inlägg här att jag någonstans läst (ngn av kvällstidningarna antar jag) att LL i princip bodde hos JA nu och att när JH fått veta det hade flippat eftersom hon trodde LL var ute ur bilden. Men jag fann aldrig den där texten igen sen så jag kan också fattat fel

Ja det var ju det jag menade, att uppsöka en person beväpnad med hammare kan aldrig vara förmildrande om man inte vet att personen i fråga är beväpnad.

Jag har inte läst det utan endast läst att Lovisa hade åter kommit in i JA´s liv och detta fått Jonna att "gå i taket" eller hur man ska säga.

Han hade träffat Lovisa, det tog slut, han träffade Jonna och sen slut/uppehåll och han återtog Lovisa.
Citera
2014-07-13, 20:23
Bannlyst
Citat:
Ja det var ju det jag menade, att uppsöka en person beväpnad med hammare kan aldrig vara förmildrande om man inte vet att personen i fråga är beväpnad.

Det är väl ingen som påstått att hammaren är förmildrande?
Den visar möjligtvis uppsåt MEN färskt i minne bör den nedlagda misshandeln vägas in.
Citera
2014-07-13, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap
Jag skulle tro att JH har ett sjukligt stort kontrollbehov och tillhörande svartsjuka, karaktäristiskt för relationsmord.
Hon vill göra upp med sin rival, fylld av detta hat och svartsjuka behöver hon agera för att inte må sämre och hämnas oförätten från krogen, men framförallt att LL har tagit JA.

Hon tar med sig en hammare och tar sig in till LL där högljutt bråk uppstår. När och hur kniv kommer fram går inte att sia om, men det är inte osannolikt att LL försökte värja sig mot hammaren. I striden tillfogas JH en sårskada vilket är droppen som får henne att ha ihjäl LL när hon fått övertaget.

Allt som händer därefter är ad hoc under panik, vilket renderar i att hon senare på kvällen när hämndens ljuva sötma försvunnit till förmån för ganska traumatiska handlingar i form av styckning mm, att hon överger sig till Polisen.

Valet av FP samt förfrågan om hjälp hos JN är ageranden där hon faktiskt redan gett upp. Spelet är över.

Jag tror också att Jonna har stort kontrollbehov och att hon inte är den som tar ett nej så väldigt lätt. Ibland övergår kärlek till besatthet och det låter på det jag läst hittills som om Jonna mer varit besatt av JA och tanken på att det ska vara hon och han och inte Lovisa och han.

Jag tror inte att det varit så mycket bråk utan jag tror mer på en snabb attack med hammaren och därefter följande knivhugg, skriken/oväsendet kan mycket väl vara Jonna som skriker ut sin ilska och Lovisa som skriver av smärta när hon gång på gång knivas. Det ska ju sen ha hörts ett skrik som skar igenom väggar, ett skrik som "man aldrig kommer att glömma" som en granne ska ha uttryckt sig.

Undrar hur Jonna tänkt när hon hört detta skrik? Det låter ju rent spontant som att det varit skriket från Lovisa när Jonna gjort slut på henne eller mer eller mindre gjort så att hon varit döende och inte haft långt kvar.

Vad jag läst så ska Jonna i förhör ha berättat att hon befunnit sig i hallen innanför dörren när grannen/grannarna ringt/knackat på men då har det varit tyst så på något sätt har hon ju fått tyst på Lovisa strax innan.

Detta är ett sådant fall där jag tycker det är synd med veklingar till grannar, hör jag hjärtskärande skrik (har inte hänt hittills) eller andra skrik som tyder på bråk (har hänt) så hör jag av mig och visar att "jag har hört och sett er" och låter dem även bli medvetna om detta.

Exempelvis borde kanske grannen ha ringt en störningsjour, polisen, hyresvärden eller någon annan när hon hört skriken och inte bara knackat på och sen ingenting mer.

Det ska bli intressant att läsa FUP:en, inte så mycket för vad Jonna säger har hänt utan mer för att se hur mycket polisen lyckats pussla ihop utifrån vittnesmål, teknisk bevisning, rättsmedicinsk undersökning mm och eventuellt lyckas slå hål på en eventuell historia från gärningskvinnan.
Citera
2014-07-13, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap
Misshandel går under allmänt åtal, ÅK som har åtalsplikt avgör om det skall åtalas, inte BO.

Ja och det är just det jag tycker är så sjukt, det är väl ändå jag som bör avgöra om jag blivit utsatt för ett brott eller inte?

I rättegången sitter jag sidan om åklagaren, hen yrkar på misshandel men jag anser mig inte ha blivit misshandlad, sjukt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in