Citat:
Ursprungligen postat av
mypenisatrap
Jag skulle tro att JH har ett sjukligt stort kontrollbehov och tillhörande svartsjuka, karaktäristiskt för relationsmord.
Hon vill göra upp med sin rival, fylld av detta hat och svartsjuka behöver hon agera för att inte må sämre och hämnas oförätten från krogen, men framförallt att LL har tagit JA.
Hon tar med sig en hammare och tar sig in till LL där högljutt bråk uppstår. När och hur kniv kommer fram går inte att sia om, men det är inte osannolikt att LL försökte värja sig mot hammaren. I striden tillfogas JH en sårskada vilket är droppen som får henne att ha ihjäl LL när hon fått övertaget.
Allt som händer därefter är ad hoc under panik, vilket renderar i att hon senare på kvällen när hämndens ljuva sötma försvunnit till förmån för ganska traumatiska handlingar i form av styckning mm, att hon överger sig till Polisen.
Valet av FP samt förfrågan om hjälp hos JN är ageranden där hon faktiskt redan gett upp. Spelet är över.
Jag tror också att Jonna har stort kontrollbehov och att hon inte är den som tar ett nej så väldigt lätt. Ibland övergår kärlek till besatthet och det låter på det jag läst hittills som om Jonna mer varit besatt av JA och tanken på att det ska vara hon och han och inte Lovisa och han.
Jag tror inte att det varit så mycket bråk utan jag tror mer på en snabb attack med hammaren och därefter följande knivhugg, skriken/oväsendet kan mycket väl vara Jonna som skriker ut sin ilska och Lovisa som skriver av smärta när hon gång på gång knivas. Det ska ju sen ha hörts ett skrik som skar igenom väggar, ett skrik som "man aldrig kommer att glömma" som en granne ska ha uttryckt sig.
Undrar hur Jonna tänkt när hon hört detta skrik? Det låter ju rent spontant som att det varit skriket från Lovisa när Jonna gjort slut på henne eller mer eller mindre gjort så att hon varit döende och inte haft långt kvar.
Vad jag läst så ska Jonna i förhör ha berättat att hon befunnit sig i hallen innanför dörren när grannen/grannarna ringt/knackat på men då har det varit tyst så på något sätt har hon ju fått tyst på Lovisa strax innan.
Detta är ett sådant fall där jag tycker det är synd med veklingar till grannar, hör jag hjärtskärande skrik (har inte hänt hittills) eller andra skrik som tyder på bråk (har hänt) så hör jag av mig och visar att "jag har hört och sett er" och låter dem även bli medvetna om detta.
Exempelvis borde kanske grannen ha ringt en störningsjour, polisen, hyresvärden eller någon annan när hon hört skriken och inte bara knackat på och sen ingenting mer.
Det ska bli intressant att läsa FUP:en, inte så mycket för vad Jonna säger har hänt utan mer för att se hur mycket polisen lyckats pussla ihop utifrån vittnesmål, teknisk bevisning, rättsmedicinsk undersökning mm och eventuellt lyckas slå hål på en eventuell historia från gärningskvinnan.