Citat:
Ursprungligen postat av
-Wasteland-
Tycker du ska fundera lite över det här med "motprestation". Det gör människor livegna och är att betrakta som slavarbete. Försörjningsstödet är ju statens kompensation till dom människor som politikerna tvingat ut i konstruerad arbetslöshet:
(FB) Hur lösa arbetslösheten?
Självklart ska inte människor förklaras livegna av motprestationen ifråga, men jag ser fortsatt ingenting fel i ett krav på motprestation. Vad denna motprestation ska bestå i och hur stor den är är dock starkt diskutabelt. Jag ser det som te.x. fullt ohållbart att staten ska erbjuda vad som i grund och botten är ett fulltidsjobb, ofta fysiskt krävande, och samtidigt förvänta sig att någon ska söka jobb på heltid, eventuellt utbilda sig, samt ta hand om barn och familj.
Tanken med Arbetscentrum består i att folk inte ska hamna i ett bidragsberoende, att de ska hålla sig socialt aktiva och kontinuerligt arbeta i någon mån så att de inte faller ur arbetsrytmen och blir hemmasittande, stillasittande. Den tanken är god.
Utförandet är dock helt vansinnigt. Istället så sätter de alla på samma plats, oavsett bakomliggande problematik, lär arbetssökande att bli just bidragsberoende, och förvandlar dem till livegna. Så i grund och botten så tror jag att vi håller med varandra.
Citat:
Ursprungligen postat av
-Wasteland-
När det gäller negroida yrkesarbetslösa så är problemet att dom är överhuvudtaget, det är väl också därför diverse åtgärder om "motprestationer" osv. hela tiden tvingas genomföras för att på något sätt hålla schack i missbruket av försörjningsstöden, men det drabbar oftast bara svenskar eftersom svartingarna får hållas hur jävla illa dom än beter sig. Det finns inte en chans i helvete att blattarna är förmögna att varje månad fylla i och skicka in alla dom blanketter och intyg som enligt regler och lagar krävs för att bidragen ska betalas ut. Deras hyror, bostadsbidrag, barnbidrag, SFI-bidrag etc. ligger sannolikt på autoutbetalning och sköts av sockäringarna medan en svensk som missar en bokstav på sida femtielva blir av med sina pengar och blir vräkt.
Håller med till 100%.
Citat:
Ursprungligen postat av
matterik
Korporativistiskt system låter lite USA inspirerat. Det låter fascistiskt och det låter kinesiskt.
Men så är det naturligtvis inte. Det är varken kinesiskt eller amerikanskt. Att det låter fascistiskt är dock ingen överraskning, eftersom korporativism är en grundstomme inom fascismen.
Citat:
Ursprungligen postat av
matterik
Jag tror själv att demokrati, dvs att alla får välja leder lätt till förfall just på grund av att folk då bryr sig om hur de kan hjälpas på grannens bekostnad och pga att opinionsbildare som judisk media får en enorm makt i ett sådant samhälle.
Jag tror dock att för att styra ett nationellt samhälle så måste man ha fascism. Jag tror inte det finns någon annan lösning. Titta på Vietnam, Ryssland och Kina. Är inte dessa stater fascistiska.
Här kan du läsa om det:
http://www.weijingsheng.org/doc/en/comfacism.html
http://futureconomy.com/tag/vietnam/
Dravel av folk som inte har en aning om vad fascism är. Vietnam, Ryssland och Kina är långt ifrån fascistiska. I bästa fall är de att benämna som auktoritära, men inte fascistiska, inte korporativistiska.
Citat:
Ursprungligen postat av
JedemDerSeine
Dessutom verkar det finnas kritik mot att det konkurrerar ut vanliga företag. Även det kan vara ett argument emot verksamheten.
http://hd.se/klippan/2010/08/15/arbetslosa-klipp-for-klippan/
Om ingenting har ändrats på Arbetscentrum sedan jag var där en massa år sedan så ser jag inte det som ett gångbart argument. Det grundar sig på kapitalistiska principer som inte håller ihop i dagens samhälle. Arbetscentrum utför flyttjobb och mindre trädgårdsarbete (och diverse tjänster åt kommunen i begränsad mån) åt de som redan går på försörjningsstöd eller liknande. Jobb som de alltså annars inte kunde ha anställt någon för i vilket fall som helst, eftersom de aldrig kunnat ta på sig det jobbet till de småpriserna i vilket fall som helst.
Om det överhuvudtaget ska finnas ett Arbetscentrum så ska det vara sånt de ska syssla med; att agera som ett komplement till kommunens vanliga tjänster och understödja befintlig kommunal verksamhet som drivs i kommunal regi. Inte på något sätt konkurrera med arbetsgivare och -tagare. Detta utan att som tidigare sagt förvandla de som går på Arbetscentrum till livegna, ma.o. inga fulltidstjänster av något slag, vilket det definitivt kan räknas som idag. De ska alltså inte utföra några jobb som annars skulle ha utförts av en fullgod av kommunen anställd.
Citat:
Ursprungligen postat av
-Wasteland-
Fullkomligt vansinne. Staten bedriver slavarbete och försätter i förlängningen svenska företagare i konkurs så att dom tvingas börja slavarbeta åt staten.

Arbetscentrum är inte Fas 3, precis, men visst är det vansinne. Jag brukar säga att Alliansen har drivit igenom en politik genom Fas 3 som skulle göra Stalin grön av avund. En massiv arbetsarmé av livegna som utför fulltidsarbete mot betalning av staten.