Citat:
Citat:
Hur tänker du nu? Du tror väl inte att man kan avsluta en människas liv för att förkorta lidandet?
Varför skulle knivhuggen bli ointressanta? Om man slår någon med en hammare i syfte att sänka personer och sedan hämtar knivar gör man det mest sannolikt på grund av att man vill ta livet av/vara säker på att personen är död.
Om hon blev provocerad av händelsen på krogen kan hon inte använda det som skäl för att döda någon flera månader senare som hämnd eller vedergällning.
Varför skulle knivhuggen bli ointressanta? Om man slår någon med en hammare i syfte att sänka personer och sedan hämtar knivar gör man det mest sannolikt på grund av att man vill ta livet av/vara säker på att personen är död.
Om hon blev provocerad av händelsen på krogen kan hon inte använda det som skäl för att döda någon flera månader senare som hämnd eller vedergällning.
Om JH kan förklara knivhuggen med att hon var i chock över hammarslagets effekt så verkar hon inte lika "hemsk" som om hon använt kniv för att hon ville se till att LL verkligen dog/höll tyst. Framstår JH som en kallblodig människa som dödade lugnt och metodiskt så löper hon nog större risk att bli dömd för mord än för dråp. Kör hon på en panikslagen linje så framstår hon mer sympatisk och någon som råkade spåra ur. Sen är det alltid fel att döda någon även när den lider, men motivet till varför man dödade personen kan nog påverka straffet en del. Klart att det skulle ligga henne i fatet om det kom fram att hon var en sadist som fantiserat om att döda tex. Personligen så tror jag att kniven var en impulshandling pgd av panik. Jag tror inte att hammarslaget blev som hon hade tänkt sig. Vad hon hade tänkt är jag dock osäker på förstås.
Citat:
Det är definitivt värre om någon blir utsatt systematiskt för våld än om det hänt en gång på krogen, det har du helt rätt i, men jag tror ändå att det är till JHs fördel att LL varit våldsam mot henne. Det där kan man nog vrida upp volymen på ordentligt med en bra advokat.
Skruvat är det allt.