• 1
  • 2
2012-08-15, 22:53
Bannlyst
Divsion 2 domare för mellan 700-1000kr för varje match de dömer.
Citera
2012-08-15, 23:07
Medlem
provocative77s avatar
Det ingen tagit upp är all träning en domare måste lägga ner för att orka en hel match. Det är åtskilliga timmar i veckan.
Citera
2012-08-15, 23:15
Medlem
GustafMannerheims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Det ingen tagit upp är all träning en domare måste lägga ner för att orka en hel match. Det är åtskilliga timmar i veckan.
Nja... klart det krävs kondition att kunna döma men inte direkt ut och springa 5 dagar i veckan.

Det jobbiga och som tar tid är ju att komma upp i de högre divisionerna. De flesta måste ju som i vilket arbete som helst börja på botten och jobba sig upp.
Citera
2012-08-15, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gautzink
om man gör 4 allsvenska matcher per månad så ha man ändå en skaplig lön. soft att bara jobba 90*4 min i månaden

4*7200=28800 kr
efter skatt typ 20 lax

Är det inte dåligt med jobb halva året?
Citera
2012-08-16, 00:46
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafMannerheim
Nja... klart det krävs kondition att kunna döma men inte direkt ut och springa 5 dagar i veckan.

Det jobbiga och som tar tid är ju att komma upp i de högre divisionerna. De flesta måste ju som i vilket arbete som helst börja på botten och jobba sig upp.
På elitnivå så är det träning alla dagar förutom dag före match.
De har även hård vinterträning. Är väll 1-2år sedan som Sportnytt eller TV4sporten hade ett inslag om en domares träning. Det är mkt mer än man tror.
Citera
2012-08-16, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gautzink
om man gör 4 allsvenska matcher per månad så ha man ändå en skaplig lön. soft att bara jobba 90*4 min i månaden

4*7200=28800 kr
efter skatt typ 20 lax

Uppvärmning, träning, restider, rapportskrivning, utbildning. 90x4 är en glädjekalkyl, men visst är det bra betalt!
Citera
2012-08-16, 08:27
Medlem
Det finns fem domare i Sverige som jobbar heltid http://fogis.se/domare/elitdomare/proffsdomare/
Utöver detta dömer man utlänska träningsmatcher, turneringar (EL, CL, EM, VM, OS)
Martin Hansson var med tex. med i VM i sydafrika. Bara för att bli uttagen, dvs kanske döma en match fick han 50 000 dollar. Med facit i han fick han endast döma som fjärdedomare.
http://www.aftonbladet.se/sportblade...cle12332890.ab
Citera
2012-11-02, 14:11
Medlem
Pengarna som man dömer ihop som fotbollsdomare ska beskattas. Men inkomsten är inte pensionsgrundande. Själv har jag dömt i 27 år på distriktsnivå och jag kan tjäna mellan 25-35 tusen kronor på min hobby. Säsongen börjar i Februari med träningsmatcher och slutar i Oktober. Arvodet för att döma en match är som lägst 610 kr för en huvuddomare (HD) och ca 440 kr för en Assisterande domare (AD) I disteriktet dömer man matcher från lägsta reservserierna i damernas respektive herrarnas serier, samt juniorserierna för herrar och damer. Man måste vara förbundsdomare om man ska döma i div 4 och uppåt. Det kan låta konstigt eftersom div 4 är en distriktserie, men så är det iallafall.
Citera
2014-07-12, 17:44
Medlem
RoaldDahls avatar
1300 kr fick en som dömde en division 1-match som jag pratade med. Plus reseersättning.

Har en granne som trodde de tjänade en miljon per match. Helt seriöst.
Citera
2014-07-12, 17:46
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kirespappapa
Pengarna som man dömer ihop som fotbollsdomare ska beskattas. Men inkomsten är inte pensionsgrundande. Själv har jag dömt i 27 år på distriktsnivå och jag kan tjäna mellan 25-35 tusen kronor på min hobby. Säsongen börjar i Februari med träningsmatcher och slutar i Oktober. Arvodet för att döma en match är som lägst 610 kr för en huvuddomare (HD) och ca 440 kr för en Assisterande domare (AD) I disteriktet dömer man matcher från lägsta reservserierna i damernas respektive herrarnas serier, samt juniorserierna för herrar och damer. Man måste vara förbundsdomare om man ska döma i div 4 och uppåt. Det kan låta konstigt eftersom div 4 är en distriktserie, men så är det iallafall.

Äntligen. En del lever i en låtsasvärld och tror att det är guld och gröna skogar att döma fotbollsmatcher. Samma granne sa att han aldrig hade gjort det för under 100000 kr, oavsett serienivå - "va fan ska man annars göra det för, tyckte han". Han har en pudel han klappar ofta. Lite udda.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in