2014-07-11, 22:44
Medlem
Är lite intresserad av siffror och brukar läsa olika föreningars årsrapporter när jag har möjlighet, har dock mest kikat på BRFer i mitt närområde (Västertorp).
Här är det väldigt många föreningar som är ombildade gamla hyreshus, och alla byggnader är väldigt lika (byggad på 40-50talet, 3 våningar etc), men ändå så är det VÄLDIGT stor skillnad på belåningsgraden i föreningarna.
I min brf så har vi t.ex. strax under 4000 kr/kvm i lån, men i föreningarna runt omkring så har de runt 7000 kr respektive strax över 8000 kr/kvm (!!!). Och detta i kombination med att VI har lägre avgift.

Anyways, lite mycket sidetrack, tänkte bara av ren nyfikenhet höra vad ni andra har för belåning/kvm i era föreningar?
Citera
2014-07-11, 23:19
Medlem
Förening som är byggt på 50-talet. Vi har runt 500kr/kvm i lån. Det kommer att sjunka till 250kr då ett lån amorteras bort.
Citera
2014-07-11, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProteinErik
Förening som är byggt på 50-talet. Vi har runt 500kr/kvm i lån. Det kommer att sjunka till 250kr då ett lån amorteras bort.

Fan va gött, vad ger det för avgift/kvm? Vi har typ 50 kr/kvm per månad.
Citera
2014-07-12, 01:35
Medlem
kurt-sunes avatar
Hur mycket lån som är acceptabelt beror helt på husets kvalitet, byggår och skick. Det går inte att jämföra olika BRF:er rakt av.

Det är mer ok att ett nytt hus har belåning än ett gammalt och slitet som är i behov av renovering.
Citera
2014-07-12, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Hur mycket lån som är acceptabelt beror helt på husets kvalitet, byggår och skick. Det går inte att jämföra olika BRF:er rakt av.

Det är mer ok att ett nytt hus har belåning än ett gammalt och slitet som är i behov av renovering.

Nejnej det vet jag såklart också, men jag är ändå nyfiken på mellan vilka spann det rör sig om mellan olika föreningar.
Citera
2014-07-12, 01:43
Medlem
revodnebs avatar
Det är ju egentligen fullt normalt att ni har en lägre avgift om ni har lägre lån per kvadratmeter. Belåningsgraden står ju i proportion till räntekostnader och avsättningar för underhåll.

Editerad.
Citera
2014-07-12, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är ju egentligen fullt normalt att ni har en lägre avgift om ni har lägre lån per kvadratmeter. Belåningsgraden står ju i proportion till räntekostnader och avsättningar för underhåll.

Editerad.

Jo absolut, men det konstiga i kråksången är ju att det är tre olika föreningar, med väldigt liknande fastigheter och i princip samma underhållsbehov, som ombildades med bara två års mellanrum från samma fastighetsägare.
Så jag har lite svårt att förstå varför min förening har mindre än hälften så lite lån/kvm som de andra.
Citera
2014-07-12, 02:21
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paesha
Jo absolut, men det konstiga i kråksången är ju att det är tre olika föreningar, med väldigt liknande fastigheter och i princip samma underhållsbehov, som ombildades med bara två års mellanrum från samma fastighetsägare.
Så jag har lite svårt att förstå varför min förening har mindre än hälften så lite lån/kvm som de andra.

Det kan ju ha med dålig ekonomisk styrning från föreningen att göra? Det finns många styrelser som gör idiotiska inköp/upphandlingar. Har även sett styrelser där de köper in tjänster från släktingars bolag till horribla överpriser. Min egen förening (samfällighet) har gått från en årskostnad på 2000 till 500 kronor/år i samband med byte av ledningen, så det är nog inte ovanligt.
Citera
2014-07-12, 08:28
Medlem
SuraStinas avatar
Hur räknar man ut lån/kvm? Alla lägenhetsytor delat på totala skulden/lånet? Eller ska gemensamhetsutrymmen räknas med? Och var kan man finna dessa uppgifter- i årsredovisningen?
Citera
2014-07-12, 08:39
Medlem
SparkMans avatar
Ca 7500kr/kvm i lån (lån genom bostadsytor) och byggnaderna är från 90-tal. I övrigt har föreningen god likviditet, god avsättning till underhållsfond och god avskrivningstakt så några nya lån för planerat underhåll kommer ej att behövas.

Amorteringstakten är för tillfället ungefär 40kr/kvm och år.
Citera
2014-07-12, 16:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av paesha

Har du tittat på hur mycket kapital hyresgästerna gick in med vid ombildningen i de olika föreningarna? Gick de in med mindre kapital så ökar ju belåningen på föreningen, det är ju något hyresgästerna tar ställning till och beslutar vid ombildningen. Likaså kan ju priset för fastigheten skilja en del beroende på vad de lyckats förhandla med säljaren.
Citera
2014-07-12, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Hur räknar man ut lån/kvm? Alla lägenhetsytor delat på totala skulden/lånet? Eller ska gemensamhetsutrymmen räknas med? Och var kan man finna dessa uppgifter- i årsredovisningen?

Jag gissar att du delar lånet på alla lägenhetsytor. Uppgifter finns i årsredovisningen.

Mina uppgifter: Förening från 1930, lån 2850kr/kvm, avgift 564 kr/kvm.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in