Citat:
Vi människor är inte några robotar.Jo, det har bara o enbart att göra med inriktning o kulturell kontext i ens direkta närhet - handlar väldigt lite om den enskilda individens personlighet som du försöker påskina. Du kan inte för en enda sekund jämföra Mein Kampf med Koranen!!
Koranen styr den muslimska människans handlande o tänkande ner på detaljnivå, talar om för dig som man ex att det är okej att slå din hustru, det är okej att knulla en redan gift kvinna, det är okej att döda i Allahs namn, det är inte okej att vara vän med ex judar o kristna för det är en synd! Islam är ingen religion, det är en ideologi helt igenom, en liten elit sitter med pekpinnar o talar om för massan hur de ska tänka o förhålla sig till omvärlden.
Visst - det finns en liten del i Koranen som talar om jämlikhet - även den mellan man o kvinna. Det är denna lilla parentes i Koranen som kvinnliga muslimska feminister försöker lyfta fram o krampaktigt hålla fast vid - utan större framgång eftersom de har alltför stort motstånd i
sina egna länder.
Snälla du - de som läser Koranen tyder den som det förväntas av dem beroende på vilken grupp de tillhör!! Du tror väl inte att Koranen o dess förespråkare ger massan ngt utrymme till helt egna tolkningar o tankar kring det som står uppgivet i Koranen!!!?? De lever sina liv efter Koranen - så är det!!
Korttänkt av dig här! - Visst, människans beteende beror till stor del på ens personlighet, men sedan tillkommer sådant som grupptryck o kollektivt tänkande som sätter press på den enskilda människan. Alltså blir personens personlighet i sammanhanget väldigt mycket sekundärt!!!
Att det skulle handla om att "Influeras" av Islam är ett rejält understatement, det handlar om regelrätt hjärntvätt!!
Visst - jag kan se din lilla film men det finns inget i världen som kommer att förändra min syn på Islam som en " icke fredlig ideologi".
Jag är inte intresserad av hur Islam såg ut historiskt sett - jag intresserar mig för hur Islam tolkas o efterlevs o bedrivs i nuläget- i vår samtid - i vår nutida verklighet. Det borde du också göra TS!!
Koranen styr den muslimska människans handlande o tänkande ner på detaljnivå, talar om för dig som man ex att det är okej att slå din hustru, det är okej att knulla en redan gift kvinna, det är okej att döda i Allahs namn, det är inte okej att vara vän med ex judar o kristna för det är en synd! Islam är ingen religion, det är en ideologi helt igenom, en liten elit sitter med pekpinnar o talar om för massan hur de ska tänka o förhålla sig till omvärlden.
Visst - det finns en liten del i Koranen som talar om jämlikhet - även den mellan man o kvinna. Det är denna lilla parentes i Koranen som kvinnliga muslimska feminister försöker lyfta fram o krampaktigt hålla fast vid - utan större framgång eftersom de har alltför stort motstånd i
sina egna länder.
Snälla du - de som läser Koranen tyder den som det förväntas av dem beroende på vilken grupp de tillhör!! Du tror väl inte att Koranen o dess förespråkare ger massan ngt utrymme till helt egna tolkningar o tankar kring det som står uppgivet i Koranen!!!?? De lever sina liv efter Koranen - så är det!!
Korttänkt av dig här! - Visst, människans beteende beror till stor del på ens personlighet, men sedan tillkommer sådant som grupptryck o kollektivt tänkande som sätter press på den enskilda människan. Alltså blir personens personlighet i sammanhanget väldigt mycket sekundärt!!!
Att det skulle handla om att "Influeras" av Islam är ett rejält understatement, det handlar om regelrätt hjärntvätt!!
Visst - jag kan se din lilla film men det finns inget i världen som kommer att förändra min syn på Islam som en " icke fredlig ideologi".
Jag är inte intresserad av hur Islam såg ut historiskt sett - jag intresserar mig för hur Islam tolkas o efterlevs o bedrivs i nuläget- i vår samtid - i vår nutida verklighet. Det borde du också göra TS!!
Jag förstår hur du tänker och du är inte ensam om att tänka så, men det innebär inte att du, ni, har rätt.
Som sagt, vi människor är inte robotar, de flesta av oss är hur förmögna som helst att fatta våra egna beslut och dessutom reflektera över varför vi gör som vi gör.
Det är lättare att förstå de som vi tycker är som oss själva, dvs vår familj, våra vänner, våra grannar, de som bor i samma stad, i samma land, samma världsdel etc
Och i samma tid.
Men när vi tex tänker tillbaka så har vi en tendens att fördumma dem. Trots att de var precis lika mycket homo sapiens som vi är. Vår hjärna är exakt likadan nu som för 50 000 år sedan. Men så fort det finns avstånd mellan oss och "dem" så fördummar vi ofta dem.
På samma sätt är det emd geografiskt avstånd. Eller kulturellt avstånd. Vi fördummar tex afghanska fåraherdar, men de har exakt samma hjärna som vi.
Och tänk tex hur oroliga vi hade blivit om vi tex hade köpt en biljett till en äventyrskryssning till södra ishavet - tänk om kaptenen hade varit från Filippinerna!!! Jag hade inte känt mig bekväm alls då om jag ska vara ärlig. Men om tex kaptenen hade varit västerlänning och hela den övriga besättningen filipiner så hade det känts ok. Vi hade tillomed accepterat tex en svart kapten, men inte om det tex varit en svart kapten från Moçambique eller Uganda, utan det hade krävts en västerländsk svart kapten, tex brittisk eller amerikansk - eller svenskt tex.
Vi blir helt enkelt oroliga om vi inte anser oss förstå och därmed tror oss kunna förutsäga dens beteende.
Om det finns ett för stort avstånd så fördummar vi automatiskt dem.
Men det finns som sagt ingen skillnad, vi har exakt samma hjärna.
Och angående personligheten så är det ingen va teori att vi människor är väldigt lika, och därför också lätta att förstå. Det finns tex inte någon skillnad i fördelningen av personligheter mellan en afghansk by eller en svensk by. dvs i båda dessa fiktiva byar finns en lika stor fördelning mellan personligheterna.
Och d komemr vi till det du oroar dig för, dvs fanatisk bokstavstrogenhet - förenat med borderline:aktigt samvetslöst beteende.
För det första så är de fanatiska bokstavstrogna i minoritet bland personligheterna. Det innebär att vi hittar lika "många" fanatiska bokstavstrogna i en svensk by som i en afghansk by. I båda är dessa i minoritet. Och om vi inkluderar borderline så finner vi änu färre.
Detta är dessutom något som är statistiskt säkerställt. Så det är alltså inga vaga teorier alls.
Läs gärna på om "The Big Five" och personlighetspsykologi.
Och dessutom , det du säger om att muslimer läser en koran och därefter fastnar på en historisk beskrivning, uppmaning, till att tex döda judar. Att muslimer tar fasta på just det och agerar i enlighet med det.
För att det ska kunna ske krävs det ganska mycket.
Dvs det krävs först och främst att personen har en sk extrinsikal religiositet. Sen krävs det att den ska vara bokstavstroende utan någon urskillningsförmåga alls. Och det krävs dessutom en fanatisk personlighetslägggning. Till detta kommer Minst en borderline-läggning.
Dessutom krävs yttre faktorer som direkt påbjuder sådant beteende - riktat mot just judedädande tex. Och naturligtvis tillfälle, tillfälle som direkt påbjuder just deta beteende där och då.
Som du ser så krävs det väldigt mycket för att något av det du oroar dig för ensk ska kunna bli tänkvärt.
Orsaken till att sådant beteende är så sällsynt som det är beror på just att väldigt mycket krävs för det. det är också därför tex terrordåd sker så väldigt sällan.
Det spelar alltså ingen som helst roll om man så hade tränats dagligen på att döda-döda-döda-döda och lära sig alla möjliga tekniker för just dödandet. För TROTS allt sådant så kommer ändå ovanstående faktorer att behövas innan ett sånt dåd ska kunna ske. Jämför tex med militär träning. Trots att militärer tränas dygnet runt på att döda och bli riktiga hemska dödsmaskiner (tänk US Marins) så dödas det inte.
Herregud, om det hade varit så lätt som du vill få det till så hade militärer aldrig fått lämna barackerna och komma ut i samhället. De hade sparats för just krig då. Så du ser hur helt orimlig din oro är?
Ja, du får gärna lov att klaga och kritisera islam. Det finns en hel del med islam som borde kritiseras hårt. Men jag förstår inte varför du måste överdriva och tillomed hitta på saker.
Ni SDare brukar säga att folk komemr att gå över till er till slut när de upptäcker att media etc ljuger, överdriver och hittar på saker om er, eller hur?
Du ljuger och överdriver om islam ... ser du kopplingen?
Du säger att du inte är intresserad av hur islam har sett ut. Islam ahr sett ut på ditt och datt sätt i 1600 år, just nu ser den också ut på ditt och datt sätt och den kommer att se ut på ditt och datt sätt. När jag visar för dig att tex homosexualitet varit mer accepterat i Nordafrika tex än i Europa så betyder dt att "islam" är fullt kapabelt att ha en accepterande syn på homosexualitet också. Det betyder alltså Inte att islam aldrig nånsin kan tänkas vara accepterande mot homosexualitet. Om du påstår annat så ljuger du.
Det du emellertid kan göra är att påpeka tex att det finns en trend just nu som har en sämre syn på homosexualitet. Du bör ifrågasätta varför den ahr det nu när den så länge innan haft en annorlunda syn. Det du inte bör göra är att hävda att islam är homohatande - för då ljuger du ju.