Citat:
Ursprungligen postat av
Le Grand Maître
Nej, det har inget att göra med eventuell inriktning. Det har däremot allt att göra med personlighet. Det är alltså personen själv som väljer hur den ska förstå och tillgodogöra, ev tillämpa en viss information. Mein kampf tex är en av världens mest sålda böcker, men alla de miljoner som läst boken har inte blivit några små-Hitlers för det, eller hur?
Jo, det har bara o enbart att göra med inriktning o kulturell kontext i ens direkta närhet - handlar väldigt lite om den enskilda individens personlighet som du försöker påskina. Du kan inte för en enda sekund jämföra Mein Kampf med Koranen!!
Koranen styr den muslimska människans handlande o tänkande ner på detaljnivå, talar om för dig som man ex att det är okej att slå din hustru, det är okej att knulla en redan gift kvinna, det är okej att döda i Allahs namn, det är inte okej att vara vän med ex judar o kristna för det är en synd! Islam är ingen religion, det är en ideologi helt igenom, en liten elit sitter med pekpinnar o talar om för massan hur de ska tänka o förhålla sig till omvärlden.
Visst - det finns en liten del i Koranen som talar om jämlikhet - även den mellan man o kvinna. Det är denna lilla parentes i Koranen som kvinnliga muslimska feminister försöker lyfta fram o krampaktigt hålla fast vid - utan större framgång eftersom de har alltför stort motstånd i
sina egna länder.
Citat:
Det enklaste sättet för dig att förstå hur muslimer tar till sig islam är genom att vända dig till ditt eget kontaktnät och fråga dem hur de hade kunnat tänkas agera efter en koranläsning. Du komemr säkert fram till att de komemr att fortsätta sina liv precis som de gjort innan de läste koranen, eller hur? Och precis på samma sätt är det med de flesta andra.
Snälla du - de som läser Koranen tyder den som det förväntas av dem beroende på vilken grupp de tillhör!! Du tror väl inte att Koranen o dess förespråkare ger massan ngt utrymme till helt egna tolkningar o tankar kring det som står uppgivet i Koranen!!!?? De lever sina liv efter Koranen - så är det!!
Citat:
Orsaken till varför människor beter sig som de gör beror inte på vad de läst eller inte läst, utan det beror på vilken personlighet de har.
Korttänkt av dig här! - Visst, människans beteende beror till stor del på ens personlighet, men sedan tillkommer sådant som grupptryck o kollektivt tänkande som sätter press på den enskilda människan. Alltså blir personens personlighet i sammanhanget väldigt mycket sekundärt!!!
Citat:
Men eftersom du uppenbarligen faktiskt tror att man kan bli så influerad av någon info så förstår jag varför du vägrar att titta på den lilla filmen. Den varar bara en halvtimme så det är perfekt innan sängdags. Den är dessutom en av de bästa om islam du någonsin kommer att få se.
Filmskapare, William Dalrymple, är medeltidshistoriker från Cambridge och fantastiskt läsvärd så lyckas du springa på nån av hans böcker på nåt antikvariat så köp.
Att det skulle handla om att "Influeras" av Islam är ett rejält understatement, det handlar om regelrätt hjärntvätt!!
Visst - jag kan se din lilla film men det finns inget i världen som kommer att förändra min syn på Islam som en " icke fredlig ideologi".
Citat:
Och jodå, islam har länge stått för frihet och jämlikhet etc. Tänk tex på vilken framskjuten position homosexuella hade i Nordafrika ända in till vår tid. Jag förstår att det börjar gnissla i din skalle nu, ju fler saker jag visar som går tvärtemot din bild.
Läs etx på lite om Mogadishu som kulturellt centrum innan kriget, titta på bilder på agafnska kvinnor innan kriget. Dvs bara hyfsat moderna företeelser. Du kan även gå tillbaka i tiden till välkända fenomen som i Spanien tex före 1492, eller om Konstantinopel.
Jag är inte intresserad av hur Islam såg ut historiskt sett - jag intresserar mig för hur Islam tolkas o efterlevs o bedrivs i nuläget- i vår samtid - i vår nutida verklighet. Det borde du också göra TS!!