2014-07-08, 01:09
Medlem
KnackehaxanMias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Vad vill du egentligen mena med det?
Om du me det menade att kvinnor kan göra karriär i Pakistan så gjorde du rätt, men om du med det försökte fokusera på hur oppositionen såg det så misslyckades du.
Eller menar du att vi ska definiera tex Sverige i enlighet med hur SD säger det? Isf hade Sverige kunnat definieras som ett antifeministiskt och antimuslimskt och antiblatteland. Men Sverige borde väl snarare definieras med hur Sverige faktiskt ser ut? Tycker du inte? Dvs Sverige som ett antirasistiskt och tolerant land, med positiv syn på mångfald och jämställdhet etc.

Så varför vill du att vi ska definiera Pakistan som pakistansk opposition definierar det?

Hahah - snacka om att se enbart det man vill se!!!

Min tanke va naturligtvis att du skulle läsa från den länk jag bifogade o förstå hur fel du har när du hävdar att män o kvinnor i Pakistan är lika inför lagen.

Jag anser att man i så fall, utifrån SD´s värderingar, kan definiera Sverige som ett kulturrikt o gästvänligt land men samtidigt inser att Sverige har begränsade resurser.

Så du ska se Pakistan för va det verkligen är o inget annat - det vill jag! Ett muslimskt land som ingalunda är mera feministiskt än Sverige.
Citera
2014-07-08, 21:25
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackehaxanMia
Hahah - snacka om att se enbart det man vill se!!!

Min tanke va naturligtvis att du skulle läsa från den länk jag bifogade o förstå hur fel du har när du hävdar att män o kvinnor i Pakistan är lika inför lagen.

Jag anser att man i så fall, utifrån SD´s värderingar, kan definiera Sverige som ett kulturrikt o gästvänligt land men samtidigt inser att Sverige har begränsade resurser.

Så du ska se Pakistan för va det verkligen är o inget annat - det vill jag! Ett muslimskt land som ingalunda är mera feministiskt än Sverige.
Du kräver att jag ska se Pakistan utan filter, men samtidigt väljer du - utan at ens inse det - själv att definera Sverige enligt ett marginellt oppositionspartis officiella värderingar. Hur konsekvent tycker du det är?
Dvs hur du Vill att något ska vara är inte samma sak som hur det faktiskt är, kan vi vara över ens om det?

Jag är naturligtvis fult medveten om Pakistans problem. Som vi alla vet så är Pakistan ett utvecklingsland, och dessutom ett väldigt nytt land. Pakistan är dessutom ett väldigt folkrikt land. Där vi kan se den ena extremen efter de andra - både rörande ekonomi och värderingar. Pakistan är dessutom mer än ett muslimskt land. Med det menar jag att den pashtunska delen i Waziristan knappast kan räknas ihop med övriga Pakistan Invånarna där har helt andra traditioner än vad övriga Pakistan har.
Och det du inte verkar vilja se är att det är ett faktum att världens största muslimska land har nått feministiska delmål som Sverige inte lyckats med. Det finns även andra muslimska länder som har lyckats med samma saker, tänk tex Somaliland eller kanske Maldiverna, Zanzibar ...
Citera
2014-07-08, 21:37
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Men snälla - säg att du skämtar o att din trådstart är rena påhittet för att du inte hade annat att göra just den dagen! Du kan inte på allvar mena att muslimer är mera feministiska än Svenskar!

Nu var det snarare du själv som gjorde en jämförelse mellan Somalia o Somaliland o jag förstår din tanke även om jag tycker att jämförelsen är helt befängd o tom korkad. Du menar alltså att Somaliland skulle likna vissa delar av Pakistan vad gäller kvinnans ställning o feminismen i sig?

Jag anser att man inte kan jämföra Somaliland med Pakistan på det sätt som du gör gällande o Somaliland är på intet sätt representativt för att visa hur Islam o muslimer agerar i andra Islamska länder som ex Pakistan. Det va också därför jag påpekade detta med den utbredda sufismen i Somaliland, jag menar att de är ett enkelt folk, lever av boskapsskötsel till största delen, kvinnorna samlar växter o sköter barnen. Somaliland består inte av ngt krigiskt folk som vill öka besittning av landytor o strävar inte heller efter mera makt o position här i världen.

Okej - det kanske är som du säger " hur fritt kvinnor kan gå omkring i Somaliland och hur valfritt de kan välja att se ut på huvudet" men det betyder verkligen inte att de skulle vara mera feministiska än Svenskar.
Jag har inte sagt något om Pakistans likheter med Somaliland. Det var du som tog upp Somalia som ett exempel på hemska islam. Men jag visade på både Somaliland och dessutom ed så bespottade Islamiska domstolarna som båda fastnade i din vrångstrupe ...

Somaliland är representativt för Somaliland, och Pakistan för Pakistan. Du tror på något underligt sätt att bara för att de är muslimer så måste de dela din tolkning av islam, men jag visade att det finns många olika tolkningar av islam och dessutom vilken "vikt" olika länder lägger vid religion när det handlar om att bygga upp et land, elelr bara bevare ett land.
Det är ju tydligt att Islam betyder allt för dig och du kan tydligen inte se något i livet utan att rådfråga koranen eller ahadith eller slumpvist urvald imam koranvrängare.
Men alla är inte så fanatiska som du, och det är väl tur?

Enligt dig så är kvinnor alltid underordnade männen. Och då kan jag förstå att du blir ohyggligt provocerad av det faktum att det finns kvinnliga jaktpiloter i Pakistan som bombar män - och inte vilka män som helst utan tillomed religiösa auktoriteter.
Jag förstår att du ligger sömnlös om natten, för tänk om kvinnor hade fått sån makt i Sverige.

Såg du dokumentären jag rekommenderade?
https://www.youtube.com/watch?v=ICG3YqI2AD4
Jag kan stilla din oro med att avslöja att det iaf finns med en taliban i filmen. Han är dessutom man.
Annars finns det kvinnor. Tex kvinnor i Pakistan som är ledande kulturpersonligheter, och tillomed niqabbärande kvinnor i Algeriet som dansar sig svettiga tillsammans med män ... riktigt riktigt hädiskt blir det emellanåt ska du se, så du får lov att ha snuttefilt med dig om du behöver.
Citera
2014-07-08, 22:49
Medlem
KnackehaxanMias avatar
Citat:
Du kräver att jag ska se Pakistan utan filter, men samtidigt väljer du - utan at ens inse det - själv att definera Sverige enligt ett marginellt oppositionspartis officiella värderingar. Hur konsekvent tycker du det är?
Dvs hur du Vill att något ska vara är inte samma sak som hur det faktiskt är, kan vi vara över ens om det?

Jag är naturligtvis fult medveten om Pakistans problem. Som vi alla vet så är Pakistan ett utvecklingsland, och dessutom ett väldigt nytt land. Pakistan är dessutom ett väldigt folkrikt land. Där vi kan se den ena extremen efter de andra - både rörande ekonomi och värderingar. Pakistan är dessutom mer än ett muslimskt land. Med det menar jag att den pashtunska delen i Waziristan knappast kan räknas ihop med övriga Pakistan Invånarna där har helt andra traditioner än vad övriga Pakistan har.
Och det du inte verkar vilja se är att det är ett faktum att världens största muslimska land har nått feministiska delmål som Sverige inte lyckats med. Det finns även andra muslimska länder som har lyckats med samma saker, tänk tex Somaliland eller kanske Maldiverna, Zanzibar ...

Kräver, gör jag väl inte, mera bara att jag vill att du ska se o förstå verkligheten o inte hänga kvar vid en så snedvriden föreställning om att muslimer är mera feministiska än Svenskar. Det är ju detta som du hävdar i din trådstart - helt vansinnigt felaktigt, om du fråga mig.

Visst tycker jag att du ska se på Pakistan utan filter nåt annat blir ju helt galet - när du nu tänker på Pakistan som ett väldigt feministiskt land där kvinnors rättigheter grönskar, så väljer du att inte se faktum att större delen av Pakistan består av kvinnoförtryck o kvinnans ställning är ungefär i höjd med; under din skosula.

Så - du tycker Pakistan har nått feministiska delmål o ska därför ses som ett mycket feministiskt land - jaa, tom mera feministiskt än Sverige. O va består dessa utomordentliga delmål av? - att det finns ett par kvinnliga muslimska stridspiloter........Näe, du har helt fel!! o om du inte själv känner till hur det ser ut i Pakistan för kvinnans del, så... då vet inte jag va som är felet............
Citera
2014-07-08, 23:02
Medlem
KnackehaxanMias avatar
Citat:
Jag har inte sagt något om Pakistans likheter med Somaliland. Det var du som tog upp Somalia som ett exempel på hemska islam. Men jag visade på både Somaliland och dessutom ed så bespottade Islamiska domstolarna som båda fastnade i din vrångstrupe ...

Somaliland är representativt för Somaliland, och Pakistan för Pakistan. Du tror på något underligt sätt att bara för att de är muslimer så måste de dela din tolkning av islam, men jag visade att det finns många olika tolkningar av islam och dessutom vilken "vikt" olika länder lägger vid religion när det handlar om att bygga upp et land, elelr bara bevare ett land.
Det är ju tydligt att Islam betyder allt för dig och du kan tydligen inte se något i livet utan att rådfråga koranen eller ahadith eller slumpvist urvald imam koranvrängare.
Men alla är inte så fanatiska som du, och det är väl tur?

Enligt dig så är kvinnor alltid underordnade männen. Och då kan jag förstå att du blir ohyggligt provocerad av det faktum att det finns kvinnliga jaktpiloter i Pakistan som bombar män - och inte vilka män som helst utan tillomed religiösa auktoriteter.
Jag förstår att du ligger sömnlös om natten, för tänk om kvinnor hade fått sån makt i Sverige.

Såg du dokumentären jag rekommenderade?
https://www.youtube.com/watch?v=ICG3YqI2AD4
Jag kan stilla din oro med att avslöja att det iaf finns med en taliban i filmen. Han är dessutom man.
Annars finns det kvinnor. Tex kvinnor i Pakistan som är ledande kulturpersonligheter, och tillomed niqabbärande kvinnor i Algeriet som dansar sig svettiga tillsammans med män ... riktigt riktigt hädiskt blir det emellanåt ska du se, så du får lov att ha snuttefilt med dig om du behöver.

Virrhjärna!

Det viktigaste här är att du förstår att den muslimska tron o utövandet av Islam, är olika beroende på vilken inriktning personer har i Islam. Det betyder självklart att det även - till viss del - kan se lite olika ut i muslimska länder - ex så är Iran inte likt ex Somaliland som du själv dragit upp som exempel. Faktum kvarstår dock - Islam är ingen religion som står för frihet, demokrati, mänskliga rättigheter lr jämlikhet oavsett i vilket land som religionen dominerar.

Det va inte ens skojigt att diskutera med dig - du tror att jag är muslim nu ju..... o jag har ingen lust att se svettiga Talibaner som dansar o far omkring med Afghaner o Pakistanier i snuttefilt...lr hur det nu va du skrev....
Citera
2014-07-09, 00:40
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Virrhjärna!

Det viktigaste här är att du förstår att den muslimska tron o utövandet av Islam, är olika beroende på vilken inriktning personer har i Islam. Det betyder självklart att det även - till viss del - kan se lite olika ut i muslimska länder - ex så är Iran inte likt ex Somaliland som du själv dragit upp som exempel. Faktum kvarstår dock - Islam är ingen religion som står för frihet, demokrati, mänskliga rättigheter lr jämlikhet oavsett i vilket land som religionen dominerar.

Det va inte ens skojigt att diskutera med dig - du tror att jag är muslim nu ju..... o jag har ingen lust att se svettiga Talibaner som dansar o far omkring med Afghaner o Pakistanier i snuttefilt...lr hur det nu va du skrev....
Nej, det har inget att göra med eventuell inriktning. Det har däremot allt att göra med personlighet. Det är alltså personen själv som väljer hur den ska förstå och tillgodogöra, ev tillämpa en viss information. Mein kampf tex är en av världens mest sålda böcker, men alla de miljoner som läst boken har inte blivit några små-Hitlers för det, eller hur?
Det enklaste sättet för dig att förstå hur muslimer tar till sig islam är genom att vända dig till ditt eget kontaktnät och fråga dem hur de hade kunnat tänkas agera efter en koranläsning. Du komemr säkert fram till att de komemr att fortsätta sina liv precis som de gjort innan de läste koranen, eller hur? Och precis på samma sätt är det med de flesta andra.

Orsaken till varför människor beter sig som de gör beror inte på vad de läst eller inte läst, utan det beror på vilken personlighet de har.

Men eftersom du uppenbarligen faktiskt tror att man kan bli så influerad av någon info så förstår jag varför du vägrar att titta på den lilla filmen. Den varar bara en halvtimme så det är perfekt innan sängdags. Den är dessutom en av de bästa om islam du någonsin kommer att få se.
Filmskapare, William Dalrymple, är medeltidshistoriker från Cambridge och fantastiskt läsvärd så lyckas du springa på nån av hans böcker på nåt antikvariat så köp.

Och jodå, islam har länge stått för frihet och jämlikhet etc. Tänk tex på vilken framskjuten position homosexuella hade i Nordafrika ända in till vår tid. Inte bara där, utan tänk på uttrycket "Turkish Love", och vad det stod för ...
Jag förstår att det börjar gnissla i din skalle nu, ju fler saker jag visar som går tvärtemot din bild.
Läs etx på lite om Mogadishu som kulturellt centrum innan kriget, titta på bilder på agafnska kvinnor innan kriget. Dvs bara hyfsat moderna företeelser. Du kan även gå tillbaka i tiden till välkända fenomen som i Spanien tex före 1492, eller om Konstantinopel.
En sak som förmodligen får dig att få hjhärnblödning är kanske hur muslimer och kristna samsas om samma helgedomar på hela Levanten, dvs ösrta Medelhavet. Från Istanbul ända ner till Sinai. Hur kristna gudstjänster hålls under tiden som muslimer ligger på golvet i Meckas riktning. Hur muslimer kysser kristna ikonbilder och hur muslimer offrar getter på kyrkors golv som tacksamhetsoffer för prästers förböner etc. etc etc.
Citera
2014-07-09, 11:26
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Nja - det där låter väl liiite väl optimistiskt va?

Du kanske kan finna intresse av att veta vad en kvinnlig advokat i Pakistan har att
säga om saken?
Läs vidare här;
"Vänligt sinnade tidningar beskrev henne som försvarare av misshandlade kvinnor, åtalade tonåringar och förföljda minoriteter. Motståndarna kallade henne antipakistansk, proindisk och proamerikansk och sade att hon skulle komma att arbeta mot hädelselagarna om hon blev vald.

I det sista kan nog kritikerna ha rätt. När någon föreslog att Asma Jahangir skulle bli Pakistans första kvinnliga domare svarade hon: ”Det vore hyckleri att försvara lagar jag inte tror på, som dödsstraffet, hädelselagen och lagar som missgynnar kvinnor eller stödjer barnarbete.” 

http://www.omvarlden.se/Reportage/Feature/Kamp-for-kvinnors-skydd-och-rattigheter/
Hon är emot dödsstraff (vilket kan ha med både hädelselagarna och vanliga brott att göra. Lagar som missgynnar kvinnor, i.e sharia. Och lagar som är för barnarbete, en kombination av sharia och liberala ekonomiska lagar när det gäller arbetskraft). Vid andra brott (som inte har med familj eller religion att göra) gäller vanlig penal code från 1860.
Hur detta regleras i verkligheten är en sak. Skillnaden är just att rättigheterna och likställigheten är kodifierade, åtminstone tills de ersätts av "lagar" av saudisk typ.
Citera
2014-07-09, 11:48
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
PÅ vilket sätt har det inte med jämställdhet att göra om könsbaserade hinder tagits bort?
I Sverige får tex inte alla kvinnor som vill, och klarar testen, bli jaktpiloter.
I Sverige får inte ens en enda kvinna bli elitsoldat, oavsett hur bra hon hade klarat proven.
I Sverige fick inte en kvinnlig statsministerkandidat bli statsminister, fast hon ville.
Och ditt räkneexempel fungerar dessvärre inte här. Dvs en jaktpilot representerar mer än en människa. Det enda du kan jämföra med är med det totala antalet jaktpiloter. Antalet jaktflyg/jaktpiloter ska fördelas på en hel population och ett helt territorium.
Du får nog ta och ta fram källa på att Försvarsmakten skulle säga/ha sagt nej till kvinnor som vill bli elitsoldater och som klarat alla proven.

Vad gäller jaktpilot och statsminister finns massor av människor som vill och är kvalificerade men som inte kommer ända fram pga. konkurrens. Spelar då kön någon roll? Är inte meningen med feminism att kön ska spela mindre roll?
Citera
2014-07-09, 12:54
Medlem
KnackehaxanMias avatar
Citat:
Nej, det har inget att göra med eventuell inriktning. Det har däremot allt att göra med personlighet. Det är alltså personen själv som väljer hur den ska förstå och tillgodogöra, ev tillämpa en viss information. Mein kampf tex är en av världens mest sålda böcker, men alla de miljoner som läst boken har inte blivit några små-Hitlers för det, eller hur?
Jo, det har bara o enbart att göra med inriktning o kulturell kontext i ens direkta närhet - handlar väldigt lite om den enskilda individens personlighet som du försöker påskina. Du kan inte för en enda sekund jämföra Mein Kampf med Koranen!!
Koranen styr den muslimska människans handlande o tänkande ner på detaljnivå, talar om för dig som man ex att det är okej att slå din hustru, det är okej att knulla en redan gift kvinna, det är okej att döda i Allahs namn, det är inte okej att vara vän med ex judar o kristna för det är en synd! Islam är ingen religion, det är en ideologi helt igenom, en liten elit sitter med pekpinnar o talar om för massan hur de ska tänka o förhålla sig till omvärlden.
Visst - det finns en liten del i Koranen som talar om jämlikhet - även den mellan man o kvinna. Det är denna lilla parentes i Koranen som kvinnliga muslimska feminister försöker lyfta fram o krampaktigt hålla fast vid - utan större framgång eftersom de har alltför stort motstånd i
sina egna länder.
Citat:
Det enklaste sättet för dig att förstå hur muslimer tar till sig islam är genom att vända dig till ditt eget kontaktnät och fråga dem hur de hade kunnat tänkas agera efter en koranläsning. Du komemr säkert fram till att de komemr att fortsätta sina liv precis som de gjort innan de läste koranen, eller hur? Och precis på samma sätt är det med de flesta andra.
Snälla du - de som läser Koranen tyder den som det förväntas av dem beroende på vilken grupp de tillhör!! Du tror väl inte att Koranen o dess förespråkare ger massan ngt utrymme till helt egna tolkningar o tankar kring det som står uppgivet i Koranen!!!?? De lever sina liv efter Koranen - så är det!!
Citat:
Orsaken till varför människor beter sig som de gör beror inte på vad de läst eller inte läst, utan det beror på vilken personlighet de har.
Korttänkt av dig här! - Visst, människans beteende beror till stor del på ens personlighet, men sedan tillkommer sådant som grupptryck o kollektivt tänkande som sätter press på den enskilda människan. Alltså blir personens personlighet i sammanhanget väldigt mycket sekundärt!!!
Citat:
Men eftersom du uppenbarligen faktiskt tror att man kan bli så influerad av någon info så förstår jag varför du vägrar att titta på den lilla filmen. Den varar bara en halvtimme så det är perfekt innan sängdags. Den är dessutom en av de bästa om islam du någonsin kommer att få se.
Filmskapare, William Dalrymple, är medeltidshistoriker från Cambridge och fantastiskt läsvärd så lyckas du springa på nån av hans böcker på nåt antikvariat så köp.
Att det skulle handla om att "Influeras" av Islam är ett rejält understatement, det handlar om regelrätt hjärntvätt!!
Visst - jag kan se din lilla film men det finns inget i världen som kommer att förändra min syn på Islam som en " icke fredlig ideologi".
Citat:
Och jodå, islam har länge stått för frihet och jämlikhet etc. Tänk tex på vilken framskjuten position homosexuella hade i Nordafrika ända in till vår tid. Jag förstår att det börjar gnissla i din skalle nu, ju fler saker jag visar som går tvärtemot din bild.
Läs etx på lite om Mogadishu som kulturellt centrum innan kriget, titta på bilder på agafnska kvinnor innan kriget. Dvs bara hyfsat moderna företeelser. Du kan även gå tillbaka i tiden till välkända fenomen som i Spanien tex före 1492, eller om Konstantinopel.
Jag är inte intresserad av hur Islam såg ut historiskt sett - jag intresserar mig för hur Islam tolkas o efterlevs o bedrivs i nuläget- i vår samtid - i vår nutida verklighet. Det borde du också göra TS!!
Citera
2014-07-09, 21:02
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:

Skipp retoriken, "det du inte vill se, eller verkar så osv, mkt osmaklig taktik av dig.

Ja, Pakistan är ett stort omrpåde, som gjort mycket för vår vällevnad här i Sverige, nat.vis ska man? dra fram enbart de positiva strimorna, när det är relevant, när det med bestämdhet inte är särskilt begåvat att berätta sagor då är det inte det, och då åker självklart svenskar till P. för att försöka se vilka insatser man kan ta till för att hjälpa - klart man måste försöka se det "balanserat", men vet du vad, det är ocskå MYCKET begärt! det är nåt alla valpar behöver veta, jag är också valp i betydelsen att inte ha kröpit runt där.. men det betyder inte att du sk insinuera mig vara utvecklingsstörd utifrån det, för du kan när somhelst bli klassad som idiot utifrån att man när som helst kan peka var som helst, att PÅVISA dig helt mentalflödande kort i IQ att du borde mista dina rättigheter rakt av.

Slippa insinuationerna konspiratoriker, det är itne lätt att leva i Pakistan utan portföjer där skaterna VÄLLER ut. ta dem som förorade sig, blev överkörda och förbikörda av det egna-landets-egna, hur är dt då? när svensken behöver dna-redovisning innan den kan uppbringa tro på individer framför ögonen?

VÄRDET. i pakistan... okej... värdet på det barn du har i din mage, men värdet på dem du pekar på att gärna, dra fram "sin tro" så de också kan dela med sig av sin tro, som du sedan överför till oss?

så vill du adoptera, lämpar du över en portfölj med x biljoner.. sedan väntar faderligheten med gevinster? menar du att mitt ditt och vårt är att lämpa över utan att kommunikation behövs? enbart "lite tro på mänskligheten" ??

elelr pratar du drönare som vanligt? jo drönare är framtagna ur snart sagt varenda en som älskar IT, älskar .. inte gillar.
Citera
2014-07-10, 14:49
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Du får nog ta och ta fram källa på att Försvarsmakten skulle säga/ha sagt nej till kvinnor som vill bli elitsoldater och som klarat alla proven.

Vad gäller jaktpilot och statsminister finns massor av människor som vill och är kvalificerade men som inte kommer ända fram pga. konkurrens. Spelar då kön någon roll? Är inte meningen med feminism att kön ska spela mindre roll?
Det finns många som vill, och det är inte relevant för detta. Mona Sahlin mer än ville, hon var menad att bli statsminister. Orsaken till varför hon inte blev statsminister berodde på etablissemangets motvilja mot en kvinnlig statsminister. det hade inget att göra med några Toblerone som de flesta så okunnigt försöker påstå. Sahlin blev besegrad av ett kvinnofientligt etablissemang hela två gånger. Egentligen är det väldigt modigt - eller dumt - av henne att hon faktiskt vågade ytterligare en gång til.
Citera
2014-07-10, 15:50
Medlem
KnackehaxanMias avatar
Citat:
Det finns många som vill, och det är inte relevant för detta. Mona Sahlin mer än ville, hon var menad att bli statsminister. Orsaken till varför hon inte blev statsminister berodde på etablissemangets motvilja mot en kvinnlig statsminister. det hade inget att göra med några Toblerone som de flesta så okunnigt försöker påstå. Sahlin blev besegrad av ett kvinnofientligt etablissemang hela två gånger. Egentligen är det väldigt modigt - eller dumt - av henne att hon faktiskt vågade ytterligare en gång til.

Med detta menar du alltså att du ansåg att Mona S hade den styrka o pondus som krävs för att inta tronen som statsminister?

Är det även så att det möjligen är Mona S som lurat i dig att muslimer är mera
feministiska än Svenskar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in