2014-07-10, 17:48
Medlem
heartbeat03s avatar
Hej
Har då fått sommarjobb inom hemtjänsten under sommaren och efter nån vecka jobbandes undrar jag helt ärligt hur ni, som jobbar med detta som fast jobb, orkar med detta?

Tycker att det kan vara ett okej jobb så fort det inte uppstår något som man inte räknar med, t. ex många/tidstagande larm/sjuk personal osv osv.

Så fort något händer utanför schemat eller om personal fattas så blir det ett så jävla slitigt och stressigt jobb! Kan bara inte förstå hur man kan "trivas" med det.

Där är självklart vissa positiva faktorer med, själva brukarna kan vara hur "goa" och trevliga som helst men tycker dessvärre alla negativa saker väger över de få positiva.

Tycker även det är så sjukt jobbigt att få "nya" människor var-varannan morgon på schemat som man inte varit hos innan (alltså inte hittar dit till). Så sjukt många stress-relaterade faktorer inom detta jobb att jag efter denna sommaren förmodligen aldrig mer kommer sätta min fot på ett sådant jobb igen. (trivs förövrigt inom vården)

Hur är era åsikter inom hemtjänstjobb? fördelar nackdelar osv, vad gör det värt?
Citera
2014-07-10, 17:56
Medlem
Hovmastarns avatar
Fick själv jobb inom hemtjänsten förut. Gick med en halv dag sen sa jag att jag var sjuk och drog hem, gick inte tillbaka mer, meddelade såklart arbetsgivaren.

Hemtjänsten är verkligen inte för alla. Jag kände direkt att det inte skulle fungera
Citera
2014-07-10, 17:59
Medlem
Vitalrepuss avatar
Jag antar att de som orkar med antingen inte har något val (inte fått något annat jobb och blir utan inkomst om de slutar) eller att de mot förmodan skulle tycka det är ett trevligt eller åtminstone helt okej jobb. Jag gissar på att majoriteten av de som orkar med befinner sig i samma situation som de förstnämnda.
Citera
2014-07-10, 18:07
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalrepus
Jag antar att de som orkar med antingen inte har något val (inte fått något annat jobb och blir utan inkomst om de slutar) eller att de mot förmodan skulle tycka det är ett trevligt eller åtminstone helt okej jobb. Jag gissar på att majoriteten av de som orkar med befinner sig i samma situation som de förstnämnda.

Så är det. Jag har jobbat i branschen i mer än tio år och i början var det rätt lugnt-man kunde sitta med en kopp kaffe hos tanterna och prata lite-trevligt som fan. Nu är det bara in, skicka in en fryst matlåda i mikron, svälj medicinen, hej då.

Och på mitt senaste jobb så kunde knappt någon av personalen svenska. Det rörde sig alltså om väldigt lågutbildad arbetskraft som precis fått sitt första jobb i Sverige. Det är det här eller städ i princip. Och själv har man tagit rätt många poäng på universitetet...kändes en aning märkligt. Vissa av dem kunde inte ens cykla så de fick typ springa mellan klienterna.
Citera
2014-07-10, 18:11
Medlem
AndraSorterings avatar
Har sommarjobbat inom hemtjänsten ett par somrar för länge sen.....

Trivdes faktisk rätt gott med det vid dom tillfällen. Störde mig lite på hur mycket det skvallrades, men när man ända bara var där sex veckor gick det an...

Hemtjänst for life? Hhhmm...om man har sinnelaget är det väl okej? Verkar som ett yrke som kräver överskott, tålamod och en stresströskel som tål en del....

Let's face it - vi behöver dom och jag tycker dom är värda ett lite bättre rykte.....fast om dom skvallrar lika mycket nu som då.....
Citera
2014-07-10, 18:18
Medlem
Christopher.s avatar
Det är inget fel på jobbet i sig, problemen är färdsträckor, hur mycket tid man får hos varje brukare samt sjukskrivningar bland personalen. De flesta som jobbar inom hemtjänsten har ett stort hjärta - helt enkelt goda människor.
Citera
2014-07-10, 18:19
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Det är inget fel på jobbet i sig, problemen är färdsträckor, hur mycket tid man får hos varje brukare samt sjukskrivningar bland personalen. De flesta som jobbar inom hemtjänsten har ett stort hjärta - helt enkelt goda människor.

Nu har man ju tagit bort gångtiden dessutom, tiden man har att transportera sig mellan brukarna...den tiden tas istället från omvårdnaden. Sinnessjukt.

Man kanske skulle tycka att svensk media uppmärksammade hur gamla idag har det i Sverige...?
Citera
2014-07-10, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Så är det. Jag har jobbat i branschen i mer än tio år och i början var det rätt lugnt-man kunde sitta med en kopp kaffe hos tanterna och prata lite-trevligt som fan. Nu är det bara in, skicka in en fryst matlåda i mikron, svälj medicinen, hej då.

Och på mitt senaste jobb så kunde knappt någon av personalen svenska. Det rörde sig alltså om väldigt lågutbildad arbetskraft som precis fått sitt första jobb i Sverige. Det är det här eller städ i princip. Och själv har man tagit rätt många poäng på universitetet...kändes en aning märkligt. Vissa av dem kunde inte ens cykla så de fick typ springa mellan klienterna.
Och vad gör du inom hemtjänsten om du nu är ljusår över dina kollegor i utbildning och erfarenhet?
Citera
2014-07-10, 19:22
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Och vad gör du inom hemtjänsten om du nu är ljusår över dina kollegor i utbildning och erfarenhet?

Tjaa, pluggar man fristående kurser såsom Filmvetenskap och Idéhistoria så får man inga kanonjobb direkt...började mest som extrajobb när man pluggade och på sommaren men sedan sögs man sakta in i bekvämligheten att ha ett jobb.

Jag är inte kvar nu dock.
Citera
2014-07-10, 19:25
Medlem
Antagligen för folk inte har något val? Det är dåligt med jobb så folk har inget val. Det är völ inte så svårt att förstå?
Citera
2014-07-10, 19:35
Medlem
ChrisMcCandlesss avatar
Kanske för att folk älskar att jobba när de väl har ett jobb.
Merparten idag, vill helst ha ett så bekvämt jobb som möjligt.
Dålig utveckling.
Citera
2014-07-10, 19:50
Medlem
heartbeat03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovmastarn
Fick själv jobb inom hemtjänsten förut. Gick med en halv dag sen sa jag att jag var sjuk och drog hem, gick inte tillbaka mer, meddelade såklart arbetsgivaren.

Hemtjänsten är verkligen inte för alla. Jag kände direkt att det inte skulle fungera

Ja, kände egentligen så också. Men behöver ett sommarjobb, och behöver pengarna. Räknar dock ner veckorna..

Citat:
Ursprungligen postat av gato12

Japp så är det. Stress och in och ut vidare till nästa..hann dock med en fika än så länge men eftersom man var tvungen till att kolla på klockan var femte sekund för att inte "dra över på tiden" var det inte särskilt trevligt ändå.

Där jag jobbar är det väl bättre standard ändå, de kan både cykla och svenska haha.. men jag menar man kan ju jobba på andra ställen inom vården, boende etc.

Citat:
Ursprungligen postat av ChrisMcCandless
Kanske för att folk älskar att jobba när de väl har ett jobb.
Merparten idag, vill helst ha ett så bekvämt jobb som möjligt.
Dålig utveckling.

Dålig utveckling vet jag inte. Det är väl inte så konstigt att man vill ha det mindre stressigt och slitsamt på sitt jobb? Hade aldrig klarat av ett stillasittande kontorsjobb, men att ha ångest inför morgondagen varenda dag känns inte så himla kul eller givande heller. (Men som sagt, som sommarjobb i några veckor funkar det)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in