2014-07-10, 15:22
Medlem
Jag tycker mig se fenomenet väldigt ofta. Varelse vi talar om tjej-gäng eller politiska ledare så väljer män ut andra män med empati i kombination med rationellt tänkande och beslutsfattande, medan kvinnor verkar fokusera på brist på empati.

Stämmer mina observationer?
Om ja (i fall vi någonsin kommer dit ),
Kan det bero på att kvinnor inte kan skilja mellan rationellt tänkande och "brist på empati"?
Att de i själva verket också letar efter rationellt tänkande, men misslyckas?
Kan det bero på något annat?
Citera
2014-07-10, 15:25
Medlem
micro113s avatar
Nej, dina observationer stämmer inte.
Citera
2014-07-10, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Kan det bero på något annat?
Det skulle kunna bero på att du ignorerar sådana fakta som inte passar den bild du förväntar dig. Ledare generellt sett är inte kända för en överdriven empati.
Citera
2014-07-10, 15:32
Medlem
hmmmm.

Hells Angels ledare väldigt empatiska du, nazisters ledare verkar ju också fullkomligen blomstra av idel empati med andra folkslag. Vilka valde Hitler, Mousolini, Saddam, Pol Pot, Amin, Stalin, Taylor, Franco, Pinochet m.m. (listan är oerhört lång på manliga vettlösa typer vid makt) till partiledare? feminister?
Citera
2014-07-10, 15:35
Medlem
BaldEagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
hmmmm.

Hells Angels ledare väldigt empatiska du, nazisters ledare verkar ju också fullkomligen blomstra av idel empati med andra folkslag. Vilka valde Hitler, Mousolini, Saddam, Pol Pot, Amin, Stalin, Taylor, Franco, Pinochet m.m. (listan är oerhört lång på manliga vettlösa typer vid makt) till partiledare? feminister?

Dessa hade stöd av både kvinnor och män.
Citera
2014-07-10, 15:39
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaldEagle
Verkligen - hur kan du dra slutsatsen att t ex Mussolini hade stöd av kvinnorna?

Hells Angels ledare?

Ledare inom nazistorganisationen?
Citera
2014-07-10, 15:42
Medlem
Citat:

eh nej inte från scratch. de flesta av de jag räknade upp blir valda av ett parti/ organistion för att sen gå ut som ledare för sitt parti och är det fråga om demokrati bli valda av "folket". men vem valde dem och klubbade in dem som "ledare" i första taget?
Citera
2014-07-10, 15:45
Medlem
BaldEagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Verkligen - hur kan du dra slutsatsen att t ex Mussolini hade stöd av kvinnorna?

Hells Angels ledare?

Ledare inom nazistorganisationen?

Hells Angels har groupies. Så uppenbarligen finns det kvinnor som gillar dem trots att de är patriarkala.

Både Italiens fascister och Tysklands nazister hade stöd från kvinnor.
Citera
2014-07-10, 15:47
Medlem
BaldEagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
eh nej inte från scratch. de flesta av de jag räknade upp blir valda av ett parti/ organistion för att sen gå ut som ledare för sitt parti och är det fråga om demokrati bli valda av "folket". men vem valde dem och klubbade in dem som "ledare" i första taget?

Kvinnor stödjer män med hög status.
Naturligtvis hade exempelvis Hitler inte kvinnors stöd (några stycken fanns förstås) när han fortfarande hängde med sina partikamrater i Münchens ölhallar. Däremot när nazisterna var en etablerad politisk kraft i Tyskland så började kvinnor stödja partiet.
Citera
2014-07-10, 15:51
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Hells Angels har groupies. Så uppenbarligen finns det kvinnor som gillar dem trots att de är patriarkala.
Groupies .. det brukar annars kallas "hang-arounds" och bestå av killar.

Jag tror dock att de saknar rösträtt när det gäller att välja ledare för HA. Är du av en annan uppfattning?

Citat:
Både Italiens fascister och Tysklands nazister hade stöd från kvinnor.
Mussolini röstades fram av en i huvudsak manlig valkår - de flesta kvinnor saknade rösträtt när han kom till makten ..

Även om nazisterna hade stöd av kvinnor så var det inte kvinnor som valde ledare inom organisationen .. Det fungerar liksom inte så - inte ens i Sverige.
Citera
2014-07-10, 15:53
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Kvinnor stödjer män med hög status.
Naturligtvis hade exempelvis Hitler inte kvinnors stöd (några stycken fanns förstås) när han fortfarande hängde med sina partikamrater i Münchens ölhallar. Däremot när nazisterna var en etablerad politisk kraft i Tyskland så började kvinnor stödja partiet.
Din uppfattning är alltså att det var män som såg till att Hitler fick politisk makt - och att kvinnorna hoppade på tåget först senare ...
Citera
2014-07-10, 16:01
Medlem
Vill man jämföra kvinnors val mot mäns val är det väl lämpligt att välja exempel där båda faktiskt väljer?

Bra exempel enligt mig är t ex feministrörelsen där de mest extrema får föra talan, medan sunda kvinnor ignoreras.
Jämför sedan med Billing eller någon annan mes.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in