2014-07-08, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det fanns ett barn med vid stölden. Därför vore det en katastrof att lämna parets pojkar till Amanis släktingar. Nu när man identifierat vem som var den andra tjuven på COOP, borde den familjen undersökas mycket noggrant.

Stöldgodset var bara skräp, så jag tror inte Amani blev tvingad att stjäla av Rami. Men visst är det märkligt att han skjutsar och hämtar.
Det gällde hämtning efter stölden på Willy K-na.som ngn berättade om, resten fyllde jag i.
Citera
2014-07-08, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
"Karlskronapolis förhörs om tjänstefel i samband med åttaårings död" skrev dn.se nu på eftermiddagen. Det gäller förstås att polismannen bara slängde iväg ett fax till socialförvaltningen - utan att på minsta sätt i samband med det ha försäkrat sig om att det fanns någon som tog hand om inkommande fax. En förundersökning har inletts mot en polisman i 45-årsåldern.

Artikeln i DN tycker jag aktualiserar den externa utredningen som gjordes för ett tag sedan. Det är möjligt att jag har tolkat fel men nog var det väl så att rektorn och polismannen pekades ut. Har utredarna med de båda?

Är det inte någon mer än jag som har funderat över hur den externa utredaren rekryterades. Vem eller vilka som stod för rekryteringen och varför just ACP blev den som fick uppdraget. Har det meddelats hur mycket utredningen kostade oss skattebetalare?

Har man gjort några framsteg när det gäller rektorn eller ska han sitta i skamvrån på obestämd tid? Vad har det spektaklet kostat och hur mycket kommer det att kosta framöver.

Polismannen är nog det minsta problemet. Evevtuellt tjänstefel skriver DN. Det är tveksamt att det skulle vara så. Det är inne idag med att göra anmälningar på lösa boliner. Ogrundade beskyllningar kan vara straffbara.
Citera
2014-07-08, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Och den flickan inspirerade kanske Amina när hon ville ta Y till Sverige? Y kunde ju vara lönsam på flera sätt.

Heter kvinnan Amani eller Amina?
Citera
2014-07-08, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
Heter kvinnan Amani eller Amina?

Mitt fel! Amani ska det väl vara. Hon kallas också Madi i tråden. Inte alltför kärt barn har fått lite för många namn här...
Citera
2014-07-08, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Mitt fel! Amani ska det väl vara. Hon kallas också Madi i tråden. Inte alltför kärt barn har fått lite för många namn här...
När man för över arabsiak skrivtecken till vårt alfabete kan det bli lite hur som helst. E och A och också I är ganska utbytbara, därför är det inte konstigt om samma persone ibland heter Amani och ibland Emeni osv.
Citera
2014-07-09, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WalterSommerlath
När man för över arabsiak skrivtecken till vårt alfabete kan det bli lite hur som helst. E och A och också I är ganska utbytbara, därför är det inte konstigt om samma persone ibland heter Amani och ibland Emeni osv.

Det har du så rätt i! Men min felskrivning var nog mer av en särskrivning. Blir ju lite väl förvirrat i tråden när vi kallar henne vid olika namn.
Citera
2014-07-09, 00:26
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
"Karlskronapolis förhörs om tjänstefel i samband med åttaårings död" skrev dn.se nu på eftermiddagen. Det gäller förstås att polismannen bara slängde iväg ett fax till socialförvaltningen - utan att på minsta sätt i samband med det ha försäkrat sig om att det fanns någon som tog hand om inkommande fax. En förundersökning har inletts mot en polisman i 45-årsåldern.

Länka gärna nästa gång.

Polisen som kom till Willys borde också utredas. De borde ha utrett vem flickan var. De borde allra minst ha skickat en orosanmälan till socialtjänsten angående att barnen användes (vagn och flicka).

Det var även en miss när polis/åklagare under förundersökningen om Willys-stölden inte meddelade frivården att Madi under utredningen togs för ytterligare en stöld. Vid frivårdsbesöket var hon även misstänkt för Coop några månader tidigare. Om de hade känt till att det gällde två tillfällen hade hon inte kommit undan med "engångsgrej som jag aldrig gör om" och frivårdsutlåtandet hade nog sett annorlunda ut.
Senast redigerad av Minimoi 2014-07-09 kl. 00:50.
Citera
2014-07-09, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Länka gärna nästa gång.

Polisen som kom till Willys borde också utredas. De borde ha utrett vem flickan var. De borde allra minst ha skickat en orosanmälan till socialtjänsten angående att barnen användes (vagn och flicka).

Det var även en miss när polis/åklagare under förundersökningen om Willys-stölden inte meddelade frivården att Madi under utredningen togs för ytterligare en stöld. Vid frivårdsbesöket var hon även misstänkt för Coop några månader tidigare. Om de hade känt till att det gällde två tillfällen hade hon inte kommit undan med "engångsgrej som jag aldrig gör om" och frivårdsutlåtandet hade nog sett annorlunda ut.
Va...du blandar ihop! Först Willys sen COOP!
Citera
2014-07-09, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Så när hon åkte fast på COOP var stölden på Willys redan reggad, till hennes förvåning!
Citera
2014-07-09, 14:35
Medlem
Aftonbladet granskar:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19193981.ab

Presentation av den externa utredningen på kommunens hemsida:
http://www.karlskrona.se/sv/Snabblankar-i-webbhuvudet/Mediaservice-2/Pressinbjudningar/Extern-utredning-av-kommunens-agerande-presenteras-/

Jag hittar inte själva utredningen på hemsidan!
Citera
2014-07-09, 15:00
Medlem
Citat:

Fast Minimoi har ju helt rätt i sak oberoende av vilken stöld som låg först.

Sedan om jag minns rätt så hade Amani angett som skäl för stölderna "att hon mådde dåligt efter sin fars hastiga bortgång" eller nått liknande. Tror det var i artikel BLT+ "Livet blev inte som de tänkt sig".

Hoppas nu bara Soc inte trasslar in sig i några dunkla resonemang om kultur och identitet när det gäller placeringen av parets små barn. Utan att det verkligen handlar om barnens bästa den här gången.
Citera
2014-07-09, 15:59
Medlem
Minimois avatar
Citat:

Jag skrev det.
Frivårdsutredningen var i början av året därpå, innan rättegången.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in