Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-07-08, 10:15
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.H.T
Då ska vi se, för att reda ut lite frågetecken som verkar svåra att bli av med.

*Kroppen är med 99% säkerhet det som syns liggandes på vagnen i Aftonbladets film.

Precis som jag nämnt tidigare så finns det vissa spår som kan förstöras i och med att man placerar föremål i plast, ett av dom är fingeravtryck (fettspår).

I ett styckningsfall är det heller ALDRIG aktuellt att lägga alla delar huller om buller i en liksäck, anledningen till det anser jag vara uppenbar.

Allt prat om etik kan vi lägga därhän, det handlar om ett makabert brott där spårsäkring är prio ett.

En annan sak som talar för att det är kroppen som fraktas, är det faktum att det inte finns bilder från när den omtalade "båren" bärs iväg. Dom hade givetvis varit publicerade för länge sedan.

Va det gäller den omtalade "läckan" ifrån polishuset( eller åklagarkammaren) så är den inte nytillkommen, alla som tar sig tid att kolla efter stora nyheter från Örebroregionen dom senaste åren, kommer upptäcka att "läckan" förekommer frekvent i Aftonbladet. En gång så gjorde den även bort sig totalt i sin iver att leverera smaskiga fakta till bladet...

Om jag inte missminner mig så uppkom "läckan" i samband med utredningen av Eva-mordet, och den enkla anledningen till att den förfarande kan leverera fakta till bladet är att den skyddas av grundlagen.

Ingen i myndigheten får försöka ta reda på vem som släpper ut infon, eller på annat sätt närma sig problemet på märkbart sätt, då den då bryter mot meddelandefriheten. Den väger bly jämfört med det mindre brottet som begås av "läckan", alltså brott mot sekretesslagen.

Det är alltid svårt vid sådana här brott att diskutera etik. Hur skulle man på ett värdigt sätt kunna transportera denna kropp? Det är så ovärdigt att kroppen är delad av gärningskvinnan. Som anhörig vill man troligen få bort delarna från brottsplatsen så fort och säkert som möjligt.

Det är viktigt att poliser ska kunna "prata bredvid mun". Annars skulle rättssäkerheten vara ur spel, men det ligger givetvis också ett ansvar i det.
Citera
2014-07-08, 10:24
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap
Vi får hoppas att JN inte får någon byadom över sig, han verkar vara en skötsam ung man och sådana växer inte på träd...längre.

Same goes for JA, undrar hur sådant här påverkar livet eg?

Det måste vara fruktansvärt jobbigt för dessa två grabbar just nu. JA har säkert mycket egna tankar om skuld, trots att han är oskyldig. JN har funderingar över vem det är han egentligen levt med.
Även tjejernas familjer och vänner har det jobbigt just nu. LLs familj lider jag med. Inte nog att hon blev mördad, kroppen har blivit skymfad på flera sätt (slagen/knivhuggen/styckning/injicerad etc).
JHs familj mår givetvis mycket dåligt över vad hon gjort. Vänner till båda har mycket känslor som det är svårt att få grepp om.
För alla inblandade blir livet aldrig som det varit innan.
Citera
2014-07-08, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malom
Både JN och JA är helt friade från misstankar, och jag hoppas att alla kan förstå det.

Det har skrivits i tråden att JA skulle ha någon slags skuld till brottet,
därför att han inte kunnat bestämma sig för LL eller JH. Att han velade.
Det är helt befängt, JA har inte gjort sig skyldig till något brott.

Vi vet heller inte hur det ligger till med det, han kanske hade bestämt sig för LL.
Det stämmer bättre med JH:s påstående att hon var i lägenheten för att hämta sina saker.
Var JA för bestämd då?

Nej, den enda som är skyldig här är JH.

Jag tycker det är en väldigt konstig tid att välja för att hämta ev kvarglömda saker hos ett ex. Det vanligaste är väl också att man ringer och bestämmer en tid först?
Citera
2014-07-08, 11:24
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moncalisa
Jag tycker det är en väldigt konstig tid att välja för att hämta ev kvarglömda saker hos ett ex. Det vanligaste är väl också att man ringer och bestämmer en tid först?
Vi vet inte om det var den egentliga anledningen heller.
Men det var vad hon skrev på lappen till JA, så avsikten var väl att han skulle tro på det.
Citera
2014-07-08, 11:45
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Kvinnor drivs av helt andra motiv i sin svartsjuka än utseende
Den där mycket korta wikipediastumpen är tyvärr snarast värdelös som källa, och kan till exempel inte användas för att belägga det du påstår, eftersom den inte berör utseendeparametern öht, vare sig hos kvinnor eller män. Att kvinnor mer generellt kan uppfatta fördelaktigt utseende hos andra kvinnor som ett hot framgår tydligt av fenomenet "kattaktighet", som ju har som en tydlig komponent av att kvinnor dissar andra kvinnors utseende, också när det är klart fördelaktigt. Den för en normal manlig blick superattraktiva Kate Upton anges ju till exempel ofta på nätet av kvinnor ha midja som ett kylskåp, hängbröst och allmänt fula ben samt le fult med tandköttet.

Citat:
Jag tror statistiken för allvarliga brott inte är till nackdel för fula tjejer, har aldrig hört talas om detta, har du?
Jag är ganska övertygad om att kvinnorna som sitter inne för allvarligare brott är klart fulare än snittet, men det berornog i första hand på deras levnadsvillkor. Tungtnarkotikamissbruk tenderar till exempel inte till att förbättra utseendet.

Men visst finns det snygga tjejer som sitter inne för allvarliga brott. Det första exempel som kommer mig i tankarna är "kidnappar-Parastou".
Citera
2014-07-08, 11:54
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Kvinnor drivs av helt andra motiv i sin svartsjuka än utseende
Jag tror statistiken för allvarliga brott inte är till nackdel för fula tjejer, har aldrig hört talas om detta, har du?

Sen är det ju skillnad på "vanlig" svartsjuka och patologisk. De flesta männsiskor har väl nån gång i livet känt av svartsjuka utan att, för den delen, begå våldsbrott. Hur skulle det se ut om alla svartsjuka skulle mörda. Att döda p.g.a av svartsjuka är naturligtvis inte friskt, hur arg man än är.
Citera
2014-07-08, 11:57
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:

Ja, varför skulle hon göra det? De flesta som "lämnar" kvar saker gör väl det för att ha en anledning till kontakt igen? Alltså borde hon gått dit när han var hemma om det var anledningen.

Dessutom var JA först ihop med LL, när de hade en paus (?) träffade han JH. Så, hur mycket grejer hade hon hunnit samla där?
Citera
2014-07-08, 12:00
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Det är inte riktigt sant, en RPU får göras om den misstänkte erkänt eller att det finns övertygande bevisning. När den görs innan rättegång är det alltid pga av att den misstänkte erkänt, annars görs den efter rättegång innan påföljd bestäms.
Observera dock att det räcker alldeles utmärkt att ha erkänt grovt vållande till annans död för att bli föremål för en RPU. Informationen kan alltså i sig inte användas för att avgöra om JH vid det här laget har erkänt mer än så.
Citera
2014-07-08, 12:09
Medlem
Citat:
Vi vet inte om det var den egentliga anledningen heller.
Men det var vad hon skrev på lappen till JA, så avsikten var väl att han skulle tro på det.

Jo det vet jag att hon uppgav som anledning, men det gör ju inte valet av tidpunkten mindre konstig för det, om det ska verka trovärdigt, utan snarare tvärtom.
Citera
2014-07-08, 12:29
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Jo det vet jag att hon uppgav som anledning, men det gör ju inte valet av tidpunkten mindre konstig för det, om det ska verka trovärdigt, utan snarare tvärtom.
Jag tror att det var menat som förklaring till varför hon bar ut plastpåsar till bilen.
Grannar kunde ha iakttagit henne.
Vid tidpunkten när hon skrev lappen hade hon nog fortfarande förhoppningen att komma undan med brottet.
Citera
2014-07-08, 12:44
Medlem
Citat:
Jag tror att det var menat som förklaring till varför hon bar ut plastpåsar till bilen.
Grannar kunde ha iakttagit henne.
Vid tidpunkten när hon skrev lappen hade hon nog fortfarande förhoppningen att komma undan med brottet.

Jag är helt med på ditt resonemang.
Citera
2014-07-08, 13:20
Medlem
Ang. Paragraf 7 undersökningen som kommer att göras. Finns det någon möjlighet att man som GM kan "fejka" sitt psykiska tillstånd för att senare slippa kunna bli dömd till fängelse och istället vård? Eller hur funkar det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in