2014-07-08, 19:09
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snelhesten
Det tycker jag helt klart att du ska göra, istället för att låtsas värna om kvinnors rätt att utnyttja sin sexualitet (eller vara "objekt", så som du uttryckte det).
Nej, så uttryckte jag det inte. Jag talar om kvinnors rätt till sin sexualitet, vs när män objektifierar kvinnor.

Citat:
Jag har aldrig varit emot kvinnors rätt att ha sex och därför råder det inte heller någon motsägelse annat än som en väderkvarn skapad ur din egen fantasi.
Blanda inte ihop sex och handel då.
Citera
2014-07-08, 19:10
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det är ingen "gradskillnad" på att vara köpt objekt och att leva ut sin egen sexualitet.

Vad är det som är så farligt med att vara ett "köpt objekt"?
Citera
2014-07-08, 19:11
Medlem
snelhestens avatar
Citat:
Vilket inte är detsamma som att dessa krav inte skulle utgöra ett förtryck och moraliserande.

Har du någon motivering till varför det är att betrakta som förtryck?

Citat:
Nej, det är ingen "gradskillnad" på att vara köpt objekt och att leva ut sin egen sexualitet.

Varför skrev du det då?

...Och du svarade inte heller på frågan.
Citera
2014-07-08, 19:18
Medlem
snelhestens avatar
Citat:
Nej, så uttryckte jag det inte. Jag talar om kvinnors rätt till sin sexualitet, vs när män objektifierar kvinnor..

Du talar om kvinnors rätt till sin sexualitet - förutom i ett specifikt fall där du inte tycker att är moraliskt riktigt.

Att du sedan väljer att kalla detta för "objektifiering" är inget som gör någon skillnad i sak.

Citat:
Blanda inte ihop sex och handel då.

Vad är det du bemöter här?

I den mån jag "blandar ihop" dem är det för att jag tycker att kvinnan ska ha rätt att välja i båda fallen, varken med eller mindre. Alltså rör det sig inte heller om något hyckleri från min sida i motsats till det du hävdade.
Citera
2014-07-08, 19:27
Medlem
Extras avatar
Citat:
Nej, det är mäns möjligheter att köpa som regleras - inte kvinnans möjligheter att leva ut sin egen sexualitet.

Nej, jag anser inte att det är ett dugg bättre att män köper män eller att kvinnor köper män.
Man behöver inte tycka något är bra för att vara mot en lagstiftning av det. Men då handlar det väl till stor del om din moraliska övertygelse gällande handel av sex, snarare än konsekvenserna av det?

Citat:
Tvärtom - utvecklingen när det gäller sexualitet i vårt land korresponderar väl med sexköpslagen. Kvinnors roll är inte att nyttjas av män längre helt enkelt.

Jo, länder med fri prostitution har högre grad av trafficking än Sverige.
Här kan man ju dock ställa sig frågan om det är lagstiftningen som skapar marknad för trafficking eller om det - på grund av dess öppenhet - är ett mindre mörkertal i de länderna. Har du något svar med källa på tar jag tacksamt emot det.
Citera
2014-07-08, 19:30
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Har du någon motivering till varför det är att betrakta som förtryck?
Eftersom tanken är att andra skall begränsa för dubbelmoralisten..

Citat:
Varför skrev du det då?

...Och du svarade inte heller på frågan.
Det gjorde jag inte.

Citat:
Du talar om kvinnors rätt till sin sexualitet - förutom i ett specifikt fall där du inte tycker att är moraliskt riktigt.

Att du sedan väljer att kalla detta för "objektifiering" är inget som gör någon skillnad i sak.

Vad är det du bemöter här?

I den mån jag "blandar ihop" dem är det för att jag tycker att kvinnan ska ha rätt att välja i båda fallen, varken med eller mindre. Alltså rör det sig inte heller om något hyckleri från min sida i motsats till det du hävdade.

Jo, det är skillnad på kvinnans sexualitet och att kvinna skall agera handelsvara..

Kvinnan har rätt att "välja" båda fallen - det är köparen som hindras av lagen - inte säljaren.
Citera
2014-07-08, 19:32
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extra
Man behöver inte tycka något är bra för att vara mot en lagstiftning av det. Men då handlar det väl till stor del om din moraliska övertygelse gällande handel av sex, snarare än konsekvenserna av det?
Det handlar om konsekvenser, moral och om normsättande.

1) Konsekvenser för säljaren

2) Moralen hos köparna

3) Normer i samhället

Citat:
Här kan man ju dock ställa sig frågan om det är lagstiftningen som skapar marknad för trafficking eller om det - på grund av dess öppenhet - är ett mindre mörkertal i de länderna. Har du något svar med källa på tar jag tacksamt emot det.
Du får söka på Tyskland och Danmark själv.. Jag har länkat det för många gånger för att orka rota fram det igen.
Citera
2014-07-08, 20:28
Medlem
Extras avatar
Citat:
Du får söka på Tyskland och Danmark själv.. Jag har länkat det för många gånger för att orka rota fram det igen.
Hittade den här vilken är en som jag antar att du menar: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0305750X12001453
Ögnade igenom den snabbt och hittade inget om den variabeln jag påpekade, men ska kolla igenom den noggrannare när jag har tid.
Citera
2014-07-08, 20:41
Medlem
snelhestens avatar
Citat:
Eftersom tanken är att andra skall begränsa för dubbelmoralisten.

Ja, vilket de som sagt kan slippa genom att hitta någon annan (som lär ha andra krav).

Att behöva göra detta är tydligen att betrakta som "förtryck" enligt dig.

Citat:
Det gjorde jag inte.

Citat:
Dock - den uppfattningen som du hänvisar till är givetvis i ännu högre grad stigmatiserande för prostituerad som reducerats till objekt för män att runka av sig i --än för en kvinna som levt ut sin sexualitet.

Citat:
Jo, det är skillnad på kvinnans sexualitet och att kvinna skall agera handelsvara..

Kvinnan har rätt att "välja" båda fallen - det är köparen som hindras av lagen - inte säljaren.

Nej det är det inte. Det är endast du själv som hittar på dina egna definitioner för olika fenomen så att du på så sätt lättare ska kunna försvara din ståndpunkt genom att bemöta halmgubbar. Det är som vanligt när det kommer till dig och ohederlighet.

Hon har rätt att välja. Men det har att göra med att infallsvinkeln på "brottet" är annorlunda snarare än någon laglighet i egentlig mening. Målet är fortfarande att kriminalisera det hela och därmed per definition något som även motverkar hennes rätt att utöva njutbarhetens ädla konst.

Det här med att kvinnan har rätt att välja handlade ursprungligen om ditt påstående där jag framställdes som en hycklare och beläggen lös som vanligt med sin frånvaro.

Du har fortfarande inte svarat på vad problemet är om kvinnan tar emot betalning för att ha sex, rent konkret alltså. Vad gömmer sig bakom att enligt dig "köpa någon" - d v s varför är det så hemskt om det sker frivilligt? Det vågar du så klart inte. Hade du gjort det så skulle du ju tvingats erkänna att även du tillämpar tabun kring den kvinnliga sexualiteten och då hade du inte längre haft någon grund att stå på när slampogillande kom på tal.
Senast redigerad av snelhesten 2014-07-08 kl. 20:46.
Citera
2014-07-08, 21:12
Medlem
Prodelins avatar
Gud skapade kvinnan för att behaga mannen sexuellt och i samband med detta så fortplantar sig rasen.

Feministerna har aldrig förstått detta precis som vissa förnekar förintelsen i Tyskland.

Som jag ser det försöker man skydda kvinnan från mannen, dock missar man hela poängen att hur kvinnan är skapad med dess attribut är pga mannen ska kunna behagas av, att då förbjuda är mot naturlagarna och kommer förmodligen synas i framtiden i Sverige, ett exempel är ju den explosionsartade utvecklingen av våldtäkter och svenska män som plockar hem Thaikvinnor som ska istället behaga dom.

Utvecklingen har gått totalt snett i Sverige, det samhälle feministerna vill ha innebär att det finns ingen plats för kvinnorna för man vill sudda ut deras eget kön, man eftersträvar och ser upp till mannen som högst i näringskedjan.
Citera
2014-07-08, 21:18
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Nej, så uttryckte jag det inte. Jag talar om kvinnors rätt till sin sexualitet, vs när män objektifierar kvinnor.

Kvinnan är redan objektifierade sen dess skapelse och inget du eller andra feminister kan göra något åt, det ligger i rasens DNA, det intressanta är att ni feminister tror man kan förändra naturlagar och vetenskapen kring detta genom förbud och lagar och lobbying i media samt invalda politiker som går era ärenden för att framtvinga något som aldrig kommer fungera.

Ni har dessutom missat hela poängen och hela er ide handlar om att ni ser upp till mannen och försöker sudda bort ert eget kön från kartan istället för att ta vara dom styrkor ni har som kvinnor.

Erat kroppsideal är väl bara en sak i mängen med att ni eftersträvar pojkkroppen med smal midja osv vilket era kroppar inte är skapade från början.

Lägg ner säger jag bara, använd skallen istället för att tänka med könet så kanske ni kommer längre.
Citera
2014-07-08, 21:19
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extra
Hittade den här vilken är en som jag antar att du menar: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0305750X12001453
Ögnade igenom den snabbt och hittade inget om den variabeln jag påpekade, men ska kolla igenom den noggrannare när jag har tid.
Nej, jag menade mer lättläst än så:

Citat:
2007 GJORDE REGERINGEN EN UTVÄRDERING AV LAGEN.

Det konstaterades att lagen bara i begränsad omfattning uppnått målen. Inga mätbara förbättringar syntes, varken på de prostituerades sociala skydd eller arbetsvillkor. Inget pekade heller på att lagen minskat brottsligheten.

Majoriteten av kvinnorna hade inte skrivit några anställningskontrakt och hade därför inte rätt till socialt skydd. 47% hade någon form av pension.
http://www.svt.se/nyheter/varlden/protester-mot-tysklands-fria-pristitution

Citat:
Polisexperter i Tyskland talar om växande tvångsprostitution och människohandel i spåren av Bulgariens och Rumäniens EU-medlemskap. I tv-reportage visas kvinnor som berättar om slavliknande förhållanden, våld och ständiga sexuella övergrepp. Men siffror saknas.
[...]
En sak är i alla fall klar. Målsättningen att skapa bättre och tryggare arbetsförhållanden för sexarbetare har bara delvis infriats. I hela Tyskland har till dags dato inte mer än 44 prostituerade anmält sig till det statliga socialförsäkringssystemet.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/tysklands-liberala-sexlagar-ifragasatts_8819934.svd

Citat:
Två av tre huvudutgångar på Köpenhamns tågstation leder rakt ut mot illegal människohandel och försäljning av sex.
[...]
Den senaste rapporten från 2011 visade att den olagliga handeln med sex är lika stor som den lagliga.
[...]
FLER UTLÄNDSKA KVINNOR
För sju år sedan utgjorde utländska kvinnor knappt 20 procent av prostitutionen, år 2009 var den siffran uppe i 52 procent. Sedan dess har de utländska kvinnorna totalt tagit över och står för en majoritet av marknaden.

Den största gruppen av utländska kvinnorna är från Nigeria, följt av Thailand, Rumänien och Brasilien.
http://www.sydsvenskan.se/danmark/olaglig-prostitution-okar-med-turismen/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in