2014-07-08, 08:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av snoopiesnoop3
Negerbullar? Jag fattar inte vad Timbuktu talar om i detta tal http://eurocop.nu/medlem/download/TIMBUKTU.ogg
"Negerbullar" är ihopklippt från typ "negerbollar" och "kanelbullar". Det är något som varit "rolig" och klippt ihop ett svamligt tal helt enkelt.
Citera
2014-07-08, 10:07
Medlem
Han är väldigt trevlig privat. Jag har träffat honom ett par gånger.
Citera
2014-07-08, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportisen
Det sägs att han vill att hans artistnamn ska uttalas "Tim-bak-to" inte Timbuktu på det sätt som det står. Märklig snubbe.

Fast Timbuktu har väll uttalats Timbakto i sådär 1000 år eller nått, åtminstone på engelska (stavningen är dock lika). Det är väll bara i Sverige vi uttalar det som det stavas.
Citera
2014-07-08, 12:15
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sockarring
Fast Timbuktu har väll uttalats Timbakto i sådär 1000 år eller nått, åtminstone på engelska (stavningen är dock lika).
Mindre intressant, eftersom a) engelskan har så konstiga uttalsregler sett ur ett generellt språkperspektiv, och b) engelsmän inte har haft ett skvatt att göra med staden någonsin - däremot har den varit en del av en fransk koloni.

Det tuaregiska ursprungsuttalet förefaller ha varit /timbuktu/, alltså med o-ljud för de skrivna u:na. Betoning och stavelselängd på tuaregiska vet jag inte, och den är svår att avgöra från de motstridiga tidiga transkriptioner som finns. Men något engelskt [ʌ] ska det i alla fall inte vara i stadens ursprungliga namn.

Citat:
Det är väll bara i Sverige vi uttalar det som det stavas.
Nä, inte alls. Däremot är det bara i Sverige som nåt som stavas på det viset uttalas precis så.
Citera
2014-07-08, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Mindre intressant, eftersom a) engelskan har så konstiga uttalsregler sett ur ett generellt språkperspektiv, och b) engelsmän inte har haft ett skvatt att göra med staden någonsin - däremot har den varit en del av en fransk koloni.

Det tuaregiska ursprungsuttalet förefaller ha varit /timbuktu/, alltså med o-ljud för de skrivna u:na. Betoning och stavelselängd på tuaregiska vet jag inte, och den är svår att avgöra från de motstridiga tidiga transkriptioner som finns. Men något engelskt [?] ska det i alla fall inte vara i stadens ursprungliga namn.

Nä, inte alls. Däremot är det bara i Sverige som nåt som stavas på det viset uttalas precis så.

Köper sitt resonemang, men det gängse uttalet överlag i världen torde bara Timbakto, varför artisterns uttal borde vara korrekt.
Citera
2014-07-08, 16:27
Medlem
Geres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ritinkin
Nu har herr Timbuktu även gått och gift sig.

Frugan (Ronja) är född -85, alltså 28 år. Han själv är ju snart en 40-åring (39 just nu) (!)

http://www.expressen.se/noje/jason-timbuktu-diakite-har-gift-sig/

Ja, då har han väl fått vad han önskar sig, en lång, slank och blond fru.

Skall vi gissa på att äktenskapet är på fallrepet innan år 2015 har löpt till ända?
Citera
2014-07-08, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gere
Ja, då har han väl fått vad han önskar sig, en lång, slank och blond fru.

Skall vi gissa på att äktenskapet är på fallrepet innan år 2015 har löpt till ända?

knappast. missunnsam much?
Citera
2014-08-30, 12:55
Medlem
Såg honom på Sjölins Kick-off på Valand i torsdags, han såg inte ut att vara lyckligt gift då iaf....
Citera
2015-01-01, 08:03
Medlem
”Alla vill till himmelen men ingen vill dö” är den viktigaste skånska låten genom tiderna.
Skriven av Jason ”Timbuktu” Diakité.

Citat:
Den viktigaste skånska låten genom tiderna var nära att aldrig komma ut. Federico Moreno har träffat Timbuktu och pratat panikångest, ordval han ångrar och vad himmelen är.

http://www.sydsvenskan.se/kultur--nojen/och-skanes-viktigaste-lat-ar/

Citat:
I augusti överlevde Jason Diakité mirakulöst en bilolycka som dock tog en av hans vänners liv.
Citat:
Vad låg bakom depressionen du drabbades av, innan bilolyckan?

– För mycket obehandlade känslor inombords. Jag hade precis tagit första breaket på många år, hann landa och hittade ett inspirerat rum i Ghana och sedan blev det för mycket att komma tillbaka till mitt gamla liv igen.
Citera
2015-01-01, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ritinkin
Nu har herr Timbuktu även gått och gift sig.

Frugan (Ronja) är född -85, alltså 28 år. Han själv är ju snart en 40-åring (39 just nu) (!)

http://www.expressen.se/noje/jason-timbuktu-diakite-har-gift-sig/
Antog innan jag klicka på artikeln att hans fru skulle vara vit. En del av hans plan så att säga. Rasblanda bort den nordiska rasen.
Citera
2015-01-13, 08:16
Medlem
GAFFA-Priset 2014, Årets Hiphop/Soul-album: För Livet Till Döden.

http://www.msn.com/sv-se/musik/nyheter/timbuktu-jag-har-nog-r%C3%B6kt-f%C3%B6r-mycket-gr%C3%A4s-f%C3%B6r-att-bli-politiker/ar-AA84z0v?ocid=mailsignoutmd

Citat:
Det låter som att du är pro legalisering av cannabis, är du det?
– Vill du verkligen prata om det? Shit, det var så länge sen jag pratade om det här. Om vi säger så här, nu snackar vi i telefon och vi har inte så mycket tid på oss, men jag har definitivt åsikter om rådande lagstiftning.
Citera
2015-01-13, 11:10
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -A-
GAFFA-Priset 2014, Årets Hiphop/Soul-album: För Livet Till Döden.

Citat:
Citat:
Det låter som att du är pro legalisering av cannabis, är du det?
– Vill du verkligen prata om det? Shit, det var så länge sen jag pratade om det här. Om vi säger så här, nu snackar vi i telefon och vi har inte så mycket tid på oss, men jag har definitivt åsikter om rådande lagstiftning.

http://www.msn.com/sv-se/musik/nyheter/timbuktu-jag-har-nog-r%C3%B6kt-f%C3%B6r-mycket-gr%C3%A4s-f%C3%B6r-att-bli-politiker/ar-AA84z0v?ocid=mailsignoutmd

Han är sannolikt en riktig haschtomte men var duktig i På Spåret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in