2014-07-08, 04:30
Medlem
Extras avatar
Jag har funderat ett tag på hur samhället, staten och vi människor där i ser på kvinnors sexualitet. Det är en diskussion som jag märkt är svår att föra i det offentliga, och något jag upplever diskuteras väldigt lite. Med kvinnors sexualitet syftar jag till stigmatiseringen av kvinnor baserat på hur sexuellt aktiva - eller "frisläppta" - dem är. En stor del av tråden handlar även om hur staten upprätthåller den här kontrollen och att detta extremt sällan ifrågasätts, speciellt av feminister - sexköpslagen.

Det är väldigt sällan som en kvinna lyfter fram hur många hon haft sex med som en positiv sak, åtminstone om det är många. Jag har märkt att många kvinnor gärna och ofta - på olika mer eller mindre subtila sätt - framhäver att de minsann inte ligger runt. Kortfattat och generellt så är män stolta över sina erövringar, medan kvinnor skäms över dem. Det här är dock inget som endast sker av män mot kvinnor, båda könen är lika duktiga på att bli upprörda över att någon är "lös".

Sen har vi sexköpslagen som jag tycker är det mest problematiska, liberalisten i mig tycker det är självklart att varje individ ska få göra vad den vill med sin kropp medan feministen i mig inser att en legalisering av prostitution skulle stärka objektifieringen av kvinnor. Frågan är vilket som är mest värt, och vilken väg som är bäst att gå. Jag tycker dock det är märkligt att många feminister inte bara accepterar sexköpslagen som den är, utan även tycker den är bra och en modell fler länder borde använda sig av. Även om den tar bort ansvaret och skulden hos sexsäljaren så gör den det väldigt svårt för sexsäljare att organisera och skydda sig. Om syftet med lagen är att skydda en utsatt grupp gör den det inte särskilt bra.
F! skriver i sitt partiprogram att det viktigaste är att fokusera på efterfrågan, och att med olika metoder stävja den. Jag tycker dock att deras syn på sex är väldigt konservativ, för att vara ett parti som ifrågasätter normer. Hade jag trott att det går att få bort all efterfrågan på sexuella tjänster hade jag kunnat köpa deras argument, men jag tror inte att det går. Anledningen till det är att sex är så djupt mänskligt och har en så stor roll i samhället. Jämförelsen med droger, eller berusningsmedel ö.h.t, känns inte långt bort.

Det jag menar med allt detta är att sexköpslagen spelar en stor roll för hur vi kontrollerar kvinnors sexualitet. Angreppssättet som F! och många feminister har gör alltså målet (jämställdhet) en björntjänst. Så, vad tycker ni? Har jag en poäng eller är jag helt ute och cyklar?
Citera
2014-07-08, 07:41
Medlem
micro113s avatar
Sexköp handlar inte om säljarens (kvinnors) sexualitet...

Varför valde du inte bara en av alla trådar som redan finns i ämnet?

https://www.flashback.org/sok/sexk%C3%B6pslagen?f=150
Citera
2014-07-08, 08:24
Medlem
Babianens avatar
Det är väldigt enkelt, även den mest rabiata feministen vill bli gift, få barn, bli försörjd av en man, om män kan ha sex med unga snygga tjejer som gör vulgära och förnedrande sex-akter varför skulle de gifta sig med en ful och fet kvinna, som inte gillar sex, som kräver att mannen köper ett hus för flera miljoner och diskar? Det skulle de inte. Därför är det förbjudet att köpa sex av prostituerade för då tvingas män att köpa sex av vanliga/feministiska kvinnor istället.
Citera
2014-07-08, 09:54
Bannlyst
Är ju dessutom en oxymoron i sig att fokusera på "efterfrågan" helt verkningslöst humbug egentligen då män inte på kommando kommer sluta ha en sexualitet.
Sexköpslagen har dock ingenting med dom prostituerade att göra, den skapades inte på något plan för att skydda en utsatt grupp, svenska feminister skiter i utsatta tjejer. Jag är nog inte riktigt med hur du tänker dig stigmatiseringen för kvinnor pga lagen dock?
Citera
2014-07-08, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burros
Är ju dessutom en oxymoron i sig att fokusera på "efterfrågan" helt verkningslöst humbug egentligen då män inte på kommando kommer sluta ha en sexualitet.
Sexköpslagen har dock ingenting med dom prostituerade att göra, den skapades inte på något plan för att skydda en utsatt grupp, svenska feminister skiter i utsatta tjejer. Jag är nog inte riktigt med hur du tänker dig stigmatiseringen för kvinnor pga lagen dock?

Verkningslöst humbug? Den svenska sexköpslagen har enligt ett flertal studier haft en mätbar effekt på efterfrågan av sexuella tjänster. Färre vill köpa sex om det är olagligt.

Och jag tror ärligt talat att det är du som skiter i utsatta tjejer.
Citat:
Studier har visat att flertalet kvinnor som utnyttjas i prostitution varit offer för våld och sexuella övergrepp som barn. Precis som personer som utsatts för sexuella övergrepp och våldtäkter, har undersökningar visat att kvinnor som utnyttjas i prostitution ofta lider av posttraumatiskt stressyndrom.

Men du tycker såklart att det är din rättighet att få utnyttja någon som utsatts för övergrepp som barn, lider av pts och är utsatt både ekonomiskt och socialt? Äckel.
Citera
2014-07-08, 12:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Deriverbar
Verkningslöst humbug? Den svenska sexköpslagen har enligt ett flertal studier haft en mätbar effekt på efterfrågan av sexuella tjänster. Färre vill köpa sex om det är olagligt.

Men du tycker såklart att det är din rättighet att få utnyttja någon som utsatts för övergrepp som barn, lider av pts och är utsatt både ekonomiskt och socialt? Äckel.

Nej det har den givetvis inte det är bara ni feminister som kan låtsas blunda nu när ni inte ser några prostituerade på gatorna längre. 10 miljoner sexköp om året i lilla Sverige säger allt.

Jag tror inte jag hjälper tjejerna genom att köra ner dom i källaren och låtsas att dom inte finns iaf. Är det ditt egna dåliga samvete som spökar eller eftersom du verkar så upprörd?
Citera
2014-07-08, 12:21
Medlem
Babianens avatar
Citat:

Samtidigt har antalet män som åker till Thailand ökat vad tror du att de gör där? Alla män idag vet att om det inte funkar med en svensk kvinna kan de alltid importera in en thai-kvinna. Så det enda förbudet mot sexköp gör är att driva männen till konkurrenterna.

Citat:

Varför skulle inte en sådan kvinna njuta av sex? Dessutom får hon betalt för det också så mannen gör henne en tjänst.
Senast redigerad av Babianen 2014-07-08 kl. 12:25.
Citera
2014-07-08, 12:46
Medlem
glimmandes avatar
Lite oväntat så har Sveriges sexköpslagstiftning börjat sprida sig i världen. Irland har kopierat den. Kanada verkar införa nåt liknande. Så vi verkar gå emot två olika regleringssystem i västvärlden. Det svenska förbudsivrande och det tysk-nederländska liberaliserade där sexförsäljning ska lyftas in i den reguljära ekonomin.

Som vanligt så ignorerar man den utbredda bögprostitutionen. Passar liksom inte in i schemat.
Citera
2014-07-08, 16:14
Medlem
Extras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Sexköp handlar inte om säljarens (kvinnors) sexualitet...

Varför valde du inte bara en av alla trådar som redan finns i ämnet?
https://www.flashback.org/sok/sexk%C3%B6pslagen?f=150
Inte? Jag tror att sättet vi reglerar vad kvinnor får och inte får göra med sina kroppar påverkar vår attityd mot kvinnors sexualitet. Enkelt, ingen av dem tar upp samma sak. Diskussionen om prostitution och sexköpslagen är en del av ämnet, men inte allt.

Citat:
Ursprungligen postat av Burros
Nåja, jag tänker mig att lagen är till för att straffa män som gör något omoraliskt, och "skydda" kvinnor genom att begränsa deras möjligheter till att erbjuda denna omoraliska tjänst. Eftersom det mestadels är kvinnor som säljer sex utgår jag därifrån. Det jag menar är att lagen påverkar hur vår attityd är mot kvinnor, att det förstärker tanken om kvinnan som en underordnad grupp.
Citera
2014-07-08, 16:22
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extra
Inte? Jag tror att sättet vi reglerar vad kvinnor får och inte får göra med sina kroppar påverkar vår attityd mot kvinnors sexualitet. Enkelt, ingen av dem tar upp samma sak. Diskussionen om prostitution och sexköpslagen är en del av ämnet, men inte allt.

Nåja, jag tänker mig att lagen är till för att straffa män som gör något omoraliskt, och "skydda" kvinnor genom att begränsa deras möjligheter till att erbjuda denna omoraliska tjänst. Eftersom det mestadels är kvinnor som säljer sex utgår jag därifrån. Det jag menar är att lagen påverkar hur vår attityd är mot kvinnor, att det förstärker tanken om kvinnan som en underordnad grupp.
Fast det är inte kvinnornas beteende som regleras i sexköpslagen - det är mäns.

Och jag tror absolut att de signaler samhället sänder ut är av betydelse för synen på kvinnor och kvinnors syn på sig själva.
Alltså är det helt rätt när samhället säger att kvinnor inte är objekt som män kan köpa och bruka.
Citera
2014-07-08, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extra

Kvinnor får ju lov vara precis hur omoraliska de vill. De kan kuta runt nakna och ha sex med precis vem de vill när de vill i vilken ställning de än vill så länge den andre också är med på noterna, samma kan män för övrigt. Det som är förbjudet är när människor vill köpa andra människor.
För när vi gör det ok, då börjar människor köpa precis vem som helst, tom när de fattar att den de just "köpt" inte alls är med på noterna. Och många får också dollartecken i ögonen och börja köpa och sälja folk hej vilt. Nu har vi en rätt effektiv begränsning på detta. Nästa steg borde vara att skärpa polisens arbete så att folk också åker dit rejält när de köper ett traffickingoffer ex.
Straffet för detta borde vara rejält kännbart.
Citera
2014-07-08, 16:35
Medlem
Citat:

Färre ville vara homosexuella, när det var döds-straff på det också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in