Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2014-07-06, 09:38
Medlem
Hej.

Har tänkt att byta surfplatta till en som är något bättre än den jag har nu.
(Samsung Galaxy Tab 3 7") Kostade väl en 999 kr i julas tror jag, var väl mest för att känna av om jag hade ett behov av en surfplatta.

Kollar en del serier i sängen på viaplay, så det är väl det den används mest till. 7" har funkat helt okej, men en större skärm hade nog inte gjort något.

Någon som har tips på vilken platta man bör köpa? Ipad är jag ganska sugen på, men Android-plattorna har ju bättre prestanda som gör att jag hellre funderar på att satsa på en sådan. Nexus kanske kan va nåt också?

Snälla hjälp mig reda ut vilken jag ska köpa.
Citera
2014-07-06, 10:07
Medlem
bl-gr-ns avatar
Om du ska stanna vid Samsung så finns Note-serien i 10" storlek, de är kraftfullare än Tab-serien.
Kommer en ny serie kallad Tab S som verkar vara surfplattornas motsvarighet till Galaxy S5 mobilen.

Annars har den vattentåliga Sony Z2 fått bra kritik och verkar uppskattas av användarna.

Själv blir jag kvar med 8 tums surfplatta, funderar dock på en 14" HP Androiddator när (eller om) den kommer till Sverige till barnens skolstart...

Red: Androiddatorn med 14 tums skärm, är HP Slatebook 14.
Senast redigerad av bl-gr-n 2014-07-06 kl. 10:14.
Citera
2014-07-06, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Om du ska stanna vid Samsung så finns Note-serien i 10" storlek, de är kraftfullare än Tab-serien.
Kommer en ny serie kallad Tab S som verkar vara surfplattornas motsvarighet till Galaxy S5 mobilen.

Annars har den vattentåliga Sony Z2 fått bra kritik och verkar uppskattas av användarna.

Själv blir jag kvar med 8 tums surfplatta, funderar dock på en 14" HP Androiddator när (eller om) den kommer till Sverige till barnens skolstart...

Red: Androiddatorn med 14 tums skärm, är HP Slatebook 14.

Känner att jag inte behöver stanna vid Samsung, har en s3a också så det är ju typ samma.

Z2 har jag kikat en del på också och den verkar trevlig.

Glömde nämna att jag funderar på att köpa en macbook för att producera musik osv på. Fast det kanske inte är nån större anledning till att skaffa en ipad också.

Z2 eller ipad air, har jag väl mer eller mindre bestämt mig för nu. (Tror jag)
Citera
2014-07-06, 12:41
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Kör på iPad Air. Jag köpte en för några månader sedan och är riktigt nöjd. Kollar också på lite serier (Netflix) i sängen och har aldrig några problem med den

Tänk på att om du köper en Mac sedan, så kan du ju synka kalendern med mera -så visst lönar det sig att köra allt på Apple i så fall.
Citera
2014-07-06, 14:45
Medlem
Tack för allt!

Är nu en iPad Air rikare.

Försäljaren tyckte även han att jag skulle ha en iPad istället för Xperia Z2.

Jag blir nog nöjd!
Citera
2014-07-06, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av betor
Tack för allt!

Jag blir nog nöjd!
Försäljaren tycker att du ska köpa det som försäljaren tjänar mest på (rent generellt).
Senast redigerad av Kaymano 2014-07-06 kl. 16:45.
Citera
2014-07-06, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Försäljaren tycker att du ska köpa det som försäljaren tjänar mest på (rent generellt).

Får försäljarna mer betalt om dom säljer nåt från apple billigare än att han skulle säga att jag skulle köpa z2an som var dyrare?
Citera
2014-07-06, 18:16
Medlem
FnurrHas avatar
Citat:
Tack för allt!

Jag blir nog nöjd!
Ipads är långt ifrån prisvärda. Dyra och med helt ok prestanda. Finns massor som levererar bättre innehåll till lägre pris.
Citera
2014-07-06, 19:15
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Tack för allt!

Jag blir nog nöjd!

Bra val, det går inte att bli missnöjd med det :-)

Citat:
Ursprungligen postat av FnurrHa
Ipads är långt ifrån prisvärda. Dyra och med helt ok prestanda. Finns massor som levererar bättre innehåll till lägre pris.

Jag tycker dom har mycket bra prestanda, det är ju inte så att man har dom istället för en dator t.e.x.
Sen så beror det ju givetvis på hur mycket minne man väljer, jag har 64GB och kommer aldrig ha användning för så mycket.

Har du en själv?
Citera
2014-07-06, 21:06
Medlem
Citat:
Får försäljarna mer betalt om dom säljer nåt från apple billigare än att han skulle säga att jag skulle köpa z2an som var dyrare?
Beror på vilken enhet affären/försäljaren har störst marginal på. Det behöver inte nödvändigtvis vara den dyraste enheten. Kund och säljare har olika intressen. Som kund vill man ha den mest prisvärda enheten medans säljaren vill tjäna så mycket pengar som möjligt. Båda enheterna är dock riktigt bra så du lär knappast bli missnöjd.
Citera
2014-07-07, 15:40
Medlem
blackadder1s avatar
En vanlig försäljare på Media Markt eller El giganten skiter fullständigt i vilken platta som genererar mest pengar till företaget. Han försöker nog i de flesta fall rekommendera det som han tror kunden blir mest nöjd med. Tror även företaget tycker att nöjda kunder som kommer tillbaka är mer värt än någon hundring.
Citera
2014-07-07, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackadder1
En vanlig försäljare på Media Markt eller El giganten skiter fullständigt i vilken platta som genererar mest pengar till företaget. Han försöker nog i de flesta fall rekommendera det som han tror kunden blir mest nöjd med. Tror även företaget tycker att nöjda kunder som kommer tillbaka är mer värt än någon hundring.
En vanlig försäljare gör det arbetsgivaren tjänar mest på. Annars blir hen inte långlivad. Kommer det in en kund som är dåligt påläst så kan det sluta med i princip vad som helst. Pröva att gå in i en elektronikbutik och spela korkad. Då kommer du märka att säljarna har en plan för vad du ska köpa. Var bra påläst och lita inte på andra. Då slipper du bli lurad som kund.
Senast redigerad av Kaymano 2014-07-07 kl. 17:52.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in