idag fick jag adhd-diagnos och på tisdag ska jag träffa läkaren för att diskutera medicin. vilken är bäst? eller går det ens att säga? har testat concerta några gånger och har märkt en enorm skillnad.
idag fick jag adhd-diagnos och på tisdag ska jag träffa läkaren för att diskutera medicin. vilken är bäst? eller går det ens att säga? har testat concerta några gånger och har märkt en enorm skillnad.
jag går själv på concerta och det går ganska bra förutom att jag kan bli sten hård i magen/trög men äter ju fiber flingor varje morgon så det går bättre men det tar ett par dagar mellan varje tömning så lite segt är det
ja dexamfetamin tenderar att ha lindrigare biverkningar än metylfenidat som för vissa ger rätt jävliga biverkningar medan andra kan använda det utan att besväras av biverkningar.
Börja med något där det är störst chans att klara dygnsbehovet med en enda dos. Alltså: 1) Concerta (dock ganska stor sannolikhet att de flesta vuxna patienter trots allt vill ha två doser om dagen, t ex morgon och lunch); 2) Strattera (tas varje dag, bara en gång om dagen, man bestämmer själv när men det är lämpligt att hålla det regelbundet, t ex varje morgon).
Metylfenidat som t ex Concerta är narkotika som max kan förskrivas med ett uttag per recept, upp till 3 månaders behov per recept. Metylfenidat behöver doseras inom lämpliga tidpunkter, t ex depåtablett på morgonen, eller snabbare tabletter lite friare tidpunkter på dygnet. Jag rekommenderar att om du väljer metylfenidat att du då väljer depåverkande och inte snabbverkande tablett; basbehandlingen med depåverkane medel täcker i stort sett alla patienters behov, medan de snabba tabletterna är topping vid behov. Ställ först in basbehandlingen annars blir det för rörigt att komma fram till den effektiva medicineringen. Det som är flexibelt med centralstimulerande medel (metylfenidat, amfetamin m fl) är att man kan skippa vissa dagar eller reducera dosen och skifta tidpunkten, om man t ex sover ut eller pausar behandlingen på helger eller när som helst. Effekten av en dos kommer snabbt, det är bara frågan om dosstorlek.
Strattera (atomoxetin) ska tas varje dag, när som helst på dagen men lämpligen på morgonen, det är en god vana och med morgondos kan det vara lättare att hantera eventuell "aktivering" dagtid när medicinen är ny; istället för att inleda på kvällen och det blir natt innan man fattar att medicinen ger känningar. Strattera kan förskrivas med flera uttag på samma recept. Det är lika bra som metylfenidat mot kärnsymptomen vid ADHD. Det är inte narkotika. Effekter kommer smygande successivt under upptrappningen; processen kan ta ca 3 mån, men positiva effekter kan visa sig långt tidigare. Om man glömmer att ta Strattera upp till 5 dagar i följd är det bara att fortsätta ta dosen; om man struntar/glömmer längre än så, bör man starta på låg dos och trappa upp till den nivå man var på, kanske går det snabbare att nå underhållsdosen nu eftersom läkemedlet är bekant.
Många AD/HD-patienter är otåliga, det kan tala för valet av ett metylfenidat, de vill ha en tydlig koppling mellan dos och nytta. De ordningssamma, strukturerade patienterna, tålmodiga eller som har hört positiva saker om Strattera, en hel del ADD-patienter men även andra AD/HD-typer, kan då välja den istället. Är man missbruksbenägen ska man vara försiktig med centralstimulantia; de kan stjälas, säljas, överdoseras, felanvändas på annat sätt, injiceras osv. Samtidigt kan det vara många med ADHD + missbruksproblem som skulle kunna ha nytta även av dessa preparat; då ställs höga krav på behandlande enhet att kontrollera och tillhandahålla medicinen i lagom mängd åt gången.
Amfetaminpreparat kan du glömma om du inte har gått vägen genom ovanstående grupper först. De flesta klarar sig med dem. Om du väljer metylfenidatgruppen så har det ingen betydelse med vilket preparat du inleder (Concerta, Equasym, Ritalin eller Medikinet), även om det finns en del skillnader mellan dessa teoretiskt och praktiskt; det är nämligen lätt att byta inom denna grupp. Om kontakten med mottagningen är god kan en klar majoritet av patienterna få en skräddarsydd behandling som passar i alla lägen inom 2 månader.
Jag vill passa på att slå ett slag för melatonin som sömnmedel för AD/HD-klientelet, som ofta har stor nytta av det. Ofta medför redan AD/HD-medicinen metylfenidat eller Strattera att sömnen förbättras något.
kan uppdatera tråden med att jag sedan fem veckor tillbaka äter concerta. just nu 54+18. känner dock inte av den speciellt mycket förrän framåt eftermiddagen och saknar fortfarande det där drivet och initiativförmåga, så har därför diskuterat med ssk på mitt behandlingshem om att föreslå för läkaren att lägga till ritalin. får även sjuk ångest när concertan går ur kroppen, är det vanligt? därför är förslaget vi ska lägga fram att vi tar bort mina 18mg concerta vid lunch och lägger till ritalin (vet inte alls hur doseringen ser ut där, så det är upp till läkaren) på morgonen och vid 16 typ. någon som gör ungefär så? men han kanske får för sig att byta ut concertan helt, det återstår att se. han verkar dödligt förtjust i elvanse (tre på beh.hemmet som fått ut den av honom), så kanske säger han att vi ska byta till den. det återstår att se på tisdag. anyway, någon som kör/har kört kombon concerta+ritalin och har erfarenheter att dela med sig av?
kan uppdatera tråden med att jag sedan fem veckor tillbaka äter concerta. just nu 54+18. känner dock inte av den speciellt mycket förrän framåt eftermiddagen och saknar fortfarande det där drivet och initiativförmåga, så har därför diskuterat med ssk på mitt behandlingshem om att föreslå för läkaren att lägga till ritalin. får även sjuk ångest när concertan går ur kroppen, är det vanligt? därför är förslaget vi ska lägga fram att vi tar bort mina 18mg concerta vid lunch och lägger till ritalin (vet inte alls hur doseringen ser ut där, så det är upp till läkaren) på morgonen och vid 16 typ. någon som gör ungefär så? men han kanske får för sig att byta ut concertan helt, det återstår att se. han verkar dödligt förtjust i elvanse (tre på beh.hemmet som fått ut den av honom), så kanske säger han att vi ska byta till den. det återstår att se på tisdag. anyway, någon som kör/har kört kombon concerta+ritalin och har erfarenheter att dela med sig av?
Kombon Concerta och Ritalin har jag stött på. Jag antar att du menar depåkapsel för Ritalin och inte tablett. Tabletter är toppingen, t ex en enstaka förutsedd eller oförutsedd händelse, t ex ett möte eller en kvällsaktivitet, då fokus ska höjas ett par timmar och det troligtvis är för sent att ta depåberedning. Undantagsvis kan man ta snabb tablett till depåberedning samtidigt, för att dels få depåeffekten men också höja andelen snabb frisättning. Om detta är ett moget beslut eller en kompromisslösning innan basbehandlingen optimerats låter jag vara osagt, men jag misstänker det senare.
Concerta och kapsel Ritalin är konceptuellt desamma, de kan tas med eller utan måltid, men måltid förlänger effektdurationen men kan möjligen ge en mindre kick; om det är bra eller dåligt får patienten och ansvarig läkare utvärdera.
Det går egentligen inte att lämna råd kring medicinering utan att veta en mängd saker om en patient, så jag uttalar mig allmänt i detta forum.
Kombon Concerta och Ritalin har jag stött på. Jag antar att du menar depåkapsel för Ritalin och inte tablett. Tabletter är toppingen, t ex en enstaka förutsedd eller oförutsedd händelse, t ex ett möte eller en kvällsaktivitet, då fokus ska höjas ett par timmar och det troligtvis är för sent att ta depåberedning. Undantagsvis kan man ta snabb tablett till depåberedning samtidigt, för att dels få depåeffekten men också höja andelen snabb frisättning. Om detta är ett moget beslut eller en kompromisslösning innan basbehandlingen optimerats låter jag vara osagt, men jag misstänker det senare.
Concerta och kapsel Ritalin är konceptuellt desamma, de kan tas med eller utan måltid, men måltid förlänger effektdurationen men kan möjligen ge en mindre kick; om det är bra eller dåligt får patienten och ansvarig läkare utvärdera.
Det går egentligen inte att lämna råd kring medicinering utan att veta en mängd saker om en patient, så jag uttalar mig allmänt i detta forum.
ja, jag menar ritalinkapsel. men den är väl ändå mer snabbverkande än concerta? överläkaren på psykakuten sa till mig idag att concertan bara ger ungefär 22% effekt första cirkus fyra timmarna, så han tyckte inte alls att det är konstigt att jag knappt känner av mina 54mg på morgonen och att jag absolut skulle föreslå en kombo för min läkare.