Citat:
Ursprungligen postat av
Hamilkar
I den mån det var så Övre Norrland tänkte, så dömde de inte efter lagboken, så isåfall är nog tankevurpan deras snarare än min. Jag utmanar dig att hitta något annat någorlunda välkänt rättsfall där domslutet skulle kunna tolkas så. En alternativ förklaring är dessutom att hovrätten fäste större vikt vid den sekretessbelagda psykiska utredningen av KJ än vad tingsrätten gjorde, och alltså därav bedömde det i sig troligare att KJ hade handlat i affekt - en möjlighet som tingsrätten öht inte övervägde.
Men i VB tråden är du mycket tydlig med att säga att domen var korrekt, men nu skall vi lyssna på "alternativa dom-hypoteser"?
Mats Alm, känns han igen? Bevis saknades vilket ledde till mildare dom.
För att återkoppla till Alsjömordet (och min härledning till Jonna) så angav TR att GM pga sitt psykiska tillstånd antagligen handlade i affekt och impuls, men eftersom man kunde BEVISA att efter den initiala affekten (BO dröser i backen) har GM fortsatt sin livsfarliga gärning medvetet.
Så nog är det så att bättre bevisning kan leda till mord istället för dråp, det är nästan enda chansen faktiskt. Du gjorde nog en tankevurpa tror jag.