2014-07-03, 19:16
Medlem
trueforgoods avatar
Någon som vet om Lyrica funkar som behovsmedicin istället för att ta regelbundet? Min ångest går i vågor (från svag till stark - dock aldrig utan) och då passar ju behovsmedicin bättre. Hade gärna tagit benzo men som ni vet är sjukvården äckligt restriktiva med det.
Citera
2014-07-03, 19:22
Medlem
trueforgoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dexter007
Genomgår nu min första at, självklart är det lyrica som ska ta at-oskulden... Har bara tagit i 9-10 dagar och oregelbundet på det. Tagit i 2 dar sen uppehåll i 1 eller 2 ungefär, men har nog slarvat en del, men har inte tagit mer än 3 dar i rad. Det har inte varit några monsterdoser men inte små heller, mellan 700-1400mg per dag inkl påfyllningar. Kombinerat med mycket rökmix dock, tror rökmixen kan vara anledningen till att jag får at nu, aldrig fått det innan och då har jag flera gånger kört värre än nu men aldrig med rökmix innan. Sista doseringen togs igår, redan imorse hade jag en brutal diarré. Inte mkt ångest, mer än att jag nojjar över allt jag läser i tråden, känner också ett irriterande tryck över bröstet som att jag inte kan andas ordentligt.

Känner att jag behöver alla tips och råd jag kan få. Särskilt eftersom jag aldrig gått igenom en at innan, hoppas på att denna blir mild eftersom jag inte tagit så länge. Har tillgång till alkohol och har köpt Dimor mot diarrén. Har ingen möjlighet att fixa benso eller liknande.

Sen är det också så att jag verkligen måste jobba imorn, funderar på att kanske ta en liten dos lyrica imorgon så jag kan klara av dan.

Så som sagt, alla råd är välkomna.

Ja, ett tips/råd är ju att ge fan i rökmixar. Fattar inte hur folk vågar dra i sig okänd kemikalie i lungorna Inte omöjligt att det är just at från rökmixen du känner som du säger... läst om folk som fått för jävliga avtändningar på det där rävgiftet.

Frågan är om det kan vara Lyrican då det enligt min erfarenhet tar ett par dagar innan man börjar känna av at efter senaste dos... men då har jag i och för sig bara erfarenhet av terapeutiska doser.
Senast redigerad av trueforgood 2014-07-03 kl. 19:25.
Citera
2014-07-03, 19:43
Medlem
Dexter007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trueforgood
Ja, ett tips/råd är ju att ge fan i rökmixar. Fattar inte hur folk vågar dra i sig okänd kemikalie i lungorna Inte omöjligt att det är just at från rökmixen du känner som du säger... läst om folk som fått för jävliga avtändningar på det där rävgiftet.

Frågan är om det kan vara Lyrican då det enligt min erfarenhet tar ett par dagar innan man börjar känna av at efter senaste dos... men då har jag i och för sig bara erfarenhet av terapeutiska doser.

Jo så kan det ju säkert vara, jag hoppas fan att det är från rökmixen. Mår faktiskt inte så pjåkigt just nu, inte behövt skita på ett par timmar heller så det kanske lyckligtvis inte är lyrican, jag antar att jag får se imorgon helt enkelt. Rökmix at brukar inte sitta i mer än ett par dagar vad jag vet så antingen mår jag kanon imorn eller så sätter lyrica-at'n i högväxeln.

Ju mer jag tänker på det desto mer sannolikt tror jag att det är rökmixen, har ju rökt den dagligen vilket jag inte gjort med lyrican. Sen är det en förjävlig mix, alldeles för många cannabinoider mixade, känns bra mycket giftigare än vanligt. Men ändå röker man skiten som en idiot.
Citera
2014-07-03, 20:11
Medlem
Slingshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bdbdbdbd
Är det nån som vet hur detta påverkar levern?

Lyrica bryts bara ner med hjälp utav njurarna inte levern.
Citera
2014-07-04, 11:29
Medlem
populopiduss avatar
Måste hitta något mot min förbannade GAD som förstör hela mitt liv. Lyrica funkade rätt bra men effekten mot ångesten minskade efter ett tag och istället för att gå upp i dos minskade jag för att sedan trappa ut helt, då jag inte ville fastna efter att ha läst skräckhistorier gällande at:n (och ja, at:n var inte kul, men ändå inte så farlig som jag befarat).

Med risk för att gå OT undrar jag om Gabapentin kan vara något för mig istället? Verkar ju vara en mildare och överlag "lugnare" medicin. Så vad säger ni, testa Gabapentin istället för Lyrica?
Citera
2014-07-04, 12:28
Medlem
Slingshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
Måste hitta något mot min förbannade GAD som förstör hela mitt liv. Lyrica funkade rätt bra men effekten mot ångesten minskade efter ett tag och istället för att gå upp i dos minskade jag för att sedan trappa ut helt, då jag inte ville fastna efter att ha läst skräckhistorier gällande at:n (och ja, at:n var inte kul, men ändå inte så farlig som jag befarat).

Med risk för att gå OT undrar jag om Gabapentin kan vara något för mig istället? Verkar ju vara en mildare och överlag "lugnare" medicin. Så vad säger ni, testa Gabapentin istället för Lyrica?

Gabapentin är 4 ggr mindre potent än Lyrica, krävs mkt högre doser. Har du testat Cipralex mot GAD?

Brukar ha bra effekt.
Citera
2014-07-04, 19:10
Medlem
populopiduss avatar
felpost
Citera
2014-07-04, 20:42
Medlem
trueforgoods avatar
Ställde frågan tidigare men önskar fler svar så jag blir mer säker... Slutat med Lyrica efter ca 6 mån (150mg/dag) och AT:n är i slutskedet, om inte helt borta...

Kan jag ta någon gång ibland (låt säga 2 ggr/mån) i moderata doser (150-175mg) utan att åka på AT, precis som vem som helst eller är det kört för att jag gått på det tidigare? Var aldrig psykiskt beroende...
Citera
2014-07-05, 03:23
Medlem
Citat:
Någon som vet om Lyrica funkar som behovsmedicin istället för att ta regelbundet? Min ångest går i vågor (från svag till stark - dock aldrig utan) och då passar ju behovsmedicin bättre. Hade gärna tagit benzo men som ni vet är sjukvården äckligt restriktiva med det.

Ja, Lyrica funker egentlig best som behovsmedisin. 450-600 mg så er du i himmelen uten toleranse, 300 mg så forsvinner angsten men du får ingen eufori.

Har selv nettopp inntatt 1500mg etter en del alkohol, håper virkelig ikke at jeg råker på noe EP-anfall. Leker kanskje med ilden her, ikke noe å anbefale. Men så har jeg da også en helvetes stor toleranse etter å ha tatt 600mg/dag i 6+ måneder.
Citera
2014-07-05, 03:32
Medlem
Zot^s avatar
Citat:
Ställde frågan tidigare men önskar fler svar så jag blir mer säker... Slutat med Lyrica efter ca 6 mån (150mg/dag) och AT:n är i slutskedet, om inte helt borta...

Kan jag ta någon gång ibland (låt säga 2 ggr/mån) i moderata doser (150-175mg) utan att åka på AT, precis som vem som helst eller är det kört för att jag gått på det tidigare? Var aldrig psykiskt beroende...

Njae, funkar som behovs medicin om du inte har varit beroende skulle jag väl säga. Själv tog jag 2 dagar i rad efter att ha haft uppehåll över 2 år och likt förbannat fick man tillbaka hela abstinenshelvetet direkt.
Citera
2014-07-05, 10:31
Medlem
trueforgoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zot^
Njae, funkar som behovs medicin om du inte har varit beroende skulle jag väl säga. Själv tog jag 2 dagar i rad efter att ha haft uppehåll över 2 år och likt förbannat fick man tillbaka hela abstinenshelvetet direkt.

Ofan, trist. Men varade det länge eller försvann snabbare pga att du bara tog det ett par dagar? Var det lika jävligt i övrigt som när du tog uppehållet? De doserna du tog under dessa två tillfällen, var det högdoser (+1g osv)?
Citera
2014-07-06, 00:58
Medlem
Zot^s avatar
Citat:
Ofan, trist. Men varade det länge eller försvann snabbare pga att du bara tog det ett par dagar? Var det lika jävligt i övrigt som när du tog uppehållet? De doserna du tog under dessa två tillfällen, var det högdoser (+1g osv)?

Ingen aning, inte försökt sluta sedan dess, har ingen lust med 1 år + abstinens igen samt jag behöver medicinen ändå för mina nervsmärtor och har jag otur måste jag äta den livet ut.

Tog inga hästdoser, började med 100mg och fortsatte till 600 tills jag inte hade ont. Men jag märkte abstinensen redan dag 2 och den var minst lika jobbig som när jag skulle kliva av 900mg för några år sedan. Du behöver ju dock inte ha samma otur som jag så om du tycker det är värt risken, prova. Annars rekommenderar jag benzo istället ärligt talat.
Senast redigerad av Zot^ 2014-07-06 kl. 01:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in