Citat:
Ursprungligen postat av
Vierstein
Du har ännu inte svarat på om du har utbildning att göra en gärningsmannaprofil. Jag läser på Wikipedia att gärningsmannaprofiler görs i samarbete med rättsläkare, kriminaltekniker, rättspsykologer och erfarna poliser. Är det bara nys att det behövs den sammantagna kompetensen eller kan vem som helst göra en gärningsmannaprofil med någon trovärdighet? Du bygger hela din teori på din gärningsmannaprofil. Hur pass tillförlitlig är din GMP. Har du den sammantagna kompetensen? Tänk om din GMP har brister, då faller ju hela din teori.
Det är helt rätt att de gör avancerade gärningsmannaprofiler med rättspsykolog m.m. där de skall bilda sig uppfattningen vad personen är om hans uppväxtförhållande, hans sociala liv m.m.
Problemet med de gärningsmannaprofiler som de här experterna kommit med är att de har aldrig stämt med verkligheten, när gärningsmannen kunnat jämföras med deras ideer.
Om de här gärningsmannaprofilerna hade stämt med verkligheten hade de flesta brott blivit lösta men så är inte fallet.
De säljer de här rapporterna och tar naturligtvis bra betalt för dem.
Det jag gjort är att jag söker strukturer och mönster som stämmer in med tidigare mord och vad det varit för personer som begått sådana mord. En sådan gärningsmannaprofil går endast att jämföras med där mordet är starkt avvikande från mord som vanligen sker i landet.
Att kalla någonting för gärningsmannaprofil behöver inte vara någon avancerad sak, utan den kan vara mycket enkel.
Min huvudsakliga teori är att MB är ingen gärningsman han hade också spaning på sig enligt uppgift när kroppsdelarna kom till Gula huset och däromkring. KJ hade också spaning på sig som han själv ansåg, därför placerade han inga kroppsdelar där om han nu skulle haft några att placera.
För KJ är det helt osannolikt att han hade kunnat bära själv den här torson som vägde 33 kg, därför det rörde sig om långa sträckor och dålig terräng.
Jag inköpte igår en vattenpump som vägde 34 kg, som gjorde jag fick känna på tyngden .
Många har försökt påstå att MB eller KJ är gärningsmännen men så är inte fallet, utan det är andra personer som är gärningsmännen och varit sannolikt bosatta i Boden den tiden när mordet skedde. Om de finns kvar där är en annan sak.