2014-07-03, 02:25
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Mordet på VB var ett planerat mord och då kan man dra slutsatsen att det fanns ett motiv för mordet på VB.
Eftersom gärningsmännen kunde inte ha något motiv att mörda VB, finns det alternativet att de var inhyrda gärningsmän.
När mordet skedde var gärningsmännen sannolikt bosatta i Boden finns ingenting som motsätter det.
Du påstår att mordet var planerat men det vet du ingenting om. Du försöker framställa
det som ett faktum att det var så och så här går du tillväga allt som oftast.
Du tar ingen hänsyn till kända fakta utan skapar egna små "sanningar", oftast tagna
ur det blå.
Citera
2014-07-03, 03:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Du påstår att mordet var planerat men det vet du ingenting om. Du försöker framställa
det som ett faktum att det var så och så här går du tillväga allt som oftast.
Du tar ingen hänsyn till kända fakta utan skapar egna små "sanningar", oftast tagna
ur det blå.
Det är självklart att jag tar hänsyn till känd fakta det måste man göra.
Det är de som utser en person till gärningsmannen och sedan börjar söka bevis mot personen, som måste bortse från känd fakta och sedan blir alltsammans till slut ett enda såll.
Att det var ett planerat mord på VB är en sådan bedömning man måste man kunna göra med de fakta som finns tillgänglig, om man inte har utsedd en gärningsman och det passar inte in med att de var ett planerat mord.
Citera
2014-07-03, 09:03
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Eftersom förhörsledaren påstod att de hittat blod i bilen var det en ren gissning från KJ att det var i bagageutrymmet.
Om KJ vetat om att det fanns blodspår i bilen fanns det två alternativ.
Det ena att han åkt till polisstationen och anmält att någon har planterat blod i bilen.
Det andra att han själv hade försökt ta bort blodet fråm bagageutrymmet.
Han gör inget av de två alternativen, därför kan dras slutsatsen att han kände ingenting om blodspåret.
När man ser till blodspåret kan man inse att det är mycket små mängder blod som finns i bagageutrymmet och det är placerat på ställen som är svår att upptäcka.
Jag anser det här är medvetet gjort av planteraren att KJ skall inte upptäcka blodspåret utan att det är polisen vid kontroll av bilen som skall upptäcka det.
Media påstod att det var en större blodsamling och även en blodpöl, jag anser de ville skapa medvetet en bild av KJ att han hade transporterats lik i bilen.
Sanningen var att blodfläcken som fanns på golvmattan syntes inte med blotta ögat.

Blodet behöver ju inte vara planterat. Det kan ju kommit dit på naturlig väg och även vid helt olika tillfällen.

Angående planeringen: Hur fick planerarna VB att gå till KJ? Det måste ju ingå i planen om du hävdar att planteringen hör till planeringen.
Citera
2014-07-03, 09:19
Medlem
Citat:
Gärningsmannaprofilen är det naturligtvis jag som kommit med den, i det här fallet kan man använda sig av gärningsmannaprofil, som är ett enkelt och effektivt sätt att ringa in en tänkbar gärningsman eller bakgrund.
Du har ännu inte svarat på om du har utbildning att göra en gärningsmannaprofil. Jag läser på Wikipedia att gärningsmannaprofiler görs i samarbete med rättsläkare, kriminaltekniker, rättspsykologer och erfarna poliser. Är det bara nys att det behövs den sammantagna kompetensen eller kan vem som helst göra en gärningsmannaprofil med någon trovärdighet? Du bygger hela din teori på din gärningsmannaprofil. Hur pass tillförlitlig är din GMP. Har du den sammantagna kompetensen? Tänk om din GMP har brister, då faller ju hela din teori.
Senast redigerad av Vierstein 2014-07-03 kl. 09:55.
Citera
2014-07-03, 10:20
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Blodet behöver ju inte vara planterat. Det kan ju kommit dit på naturlig väg och även vid helt olika tillfällen.

Angående planeringen: Hur fick planerarna VB att gå till KJ? Det måste ju ingå i planen om du hävdar att planteringen hör till planeringen.

Angående blodet... så sant så.

Angående planeringen... det räcker med att vänta tills hon går dit. Finns otaliga sätt att ta reda på var en person uppehåller sig.
Citera
2014-07-03, 10:27
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Kan KJ ha anmält "hotet" från "AN"?
VB skrev något om att hon läst SMS och inte vågar svara mer, kan AN ha SMSat från MBs mobil.
Eller kan det vara så att MB låtsas att det är AN som skrivit hotet från hans mobil och hoppas på att det ska få VB att backa?

15/3 är 1 1/2 månad innan VB försvinner och det var väl då hotet från AN skulle ha SMSats till VB enligt... JES/Bigbanana74/Yngves fru
Det kan även vara incidenten med LJ som KJ ringt om. Något hände mellan VB och LJ där i mitten av månaden. sid 1047 fup tror allt detta hänger ihop, VB med sina karlar - en enda soppa.
Senast redigerad av yoloits 2014-07-03 kl. 10:32.
Citera
2014-07-03, 10:28
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Angående blodet... så sant så.

Angående planeringen... det räcker med att vänta tills hon går dit. Finns otaliga sätt att ta reda på var en person uppehåller sig.
Annars så gick det att kasta misstankar på KJ utan att VB var hos honom. Ett anonymt tips, och vips hade polisen hittat blodet i bagaget.
Citera
2014-07-03, 10:32
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoloits
Det kan även vara incidenten med LJ som KJ ringt om. Något hände mellan VB och LJ där i mitten av månaden. sid 1047 fup
Reaktionen från VB kom inte förrän 28 mars. Lite sent för att ha hänt 15 mars.
Citera
2014-07-03, 10:34
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Reaktionen från VB kom inte förrän 28 mars. Lite sent för att ha hänt 15 mars.
Jo visserligen, men hade det varit jag så hade inte jag velat prata med personen på ett par veckor... Det ligger i tiden i alla fall och jag tror som sagt att allt hänger ihop.
Citera
2014-07-03, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

Det finns den möjligheten att VB haft någon skada och därigenom skulle blodet kommit dit på det sättet, men man har bortsett från det och KJ borde vetat om så var fallet, men hans uppfatting är att det är planterat dit. Jag anser det är osannolikt det kommit från någon skada som VB haft, utan det är planterat dit.
Eftersom blodspåret är planterat till skuffen fanns det en planering att KJ skulle få skulden för mordet på VB, det påstås att hunden Uno markerade för liklukt och om så är fallet planterades det liklukt samtidigt som blodspåret.
En hunds markering är aldrig något bevis att det skulle funnits lik i skuffen, det finns inga indicier eller bevis för något sådant och då kan det inte tas som någon sanning, när möjligheten fanns att det är ditplanterat.
Att VB gick till KJ den kvällen hör inte till planteringen, man måste ta ett steg i taget.
Citera
2014-07-03, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Du har ännu inte svarat på om du har utbildning att göra en gärningsmannaprofil. Jag läser på Wikipedia att gärningsmannaprofiler görs i samarbete med rättsläkare, kriminaltekniker, rättspsykologer och erfarna poliser. Är det bara nys att det behövs den sammantagna kompetensen eller kan vem som helst göra en gärningsmannaprofil med någon trovärdighet? Du bygger hela din teori på din gärningsmannaprofil. Hur pass tillförlitlig är din GMP. Har du den sammantagna kompetensen? Tänk om din GMP har brister, då faller ju hela din teori.
Det är helt rätt att de gör avancerade gärningsmannaprofiler med rättspsykolog m.m. där de skall bilda sig uppfattningen vad personen är om hans uppväxtförhållande, hans sociala liv m.m.
Problemet med de gärningsmannaprofiler som de här experterna kommit med är att de har aldrig stämt med verkligheten, när gärningsmannen kunnat jämföras med deras ideer.
Om de här gärningsmannaprofilerna hade stämt med verkligheten hade de flesta brott blivit lösta men så är inte fallet.
De säljer de här rapporterna och tar naturligtvis bra betalt för dem.
Det jag gjort är att jag söker strukturer och mönster som stämmer in med tidigare mord och vad det varit för personer som begått sådana mord. En sådan gärningsmannaprofil går endast att jämföras med där mordet är starkt avvikande från mord som vanligen sker i landet.
Att kalla någonting för gärningsmannaprofil behöver inte vara någon avancerad sak, utan den kan vara mycket enkel.
Min huvudsakliga teori är att MB är ingen gärningsman han hade också spaning på sig enligt uppgift när kroppsdelarna kom till Gula huset och däromkring. KJ hade också spaning på sig som han själv ansåg, därför placerade han inga kroppsdelar där om han nu skulle haft några att placera.
För KJ är det helt osannolikt att han hade kunnat bära själv den här torson som vägde 33 kg, därför det rörde sig om långa sträckor och dålig terräng.
Jag inköpte igår en vattenpump som vägde 34 kg, som gjorde jag fick känna på tyngden .
Många har försökt påstå att MB eller KJ är gärningsmännen men så är inte fallet, utan det är andra personer som är gärningsmännen och varit sannolikt bosatta i Boden den tiden när mordet skedde. Om de finns kvar där är en annan sak.
Senast redigerad av Lagro 2014-07-03 kl. 11:42.
Citera
2014-07-03, 11:46
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoloits
Jo visserligen, men hade det varit jag så hade inte jag velat prata med personen på ett par veckor... Det ligger i tiden i alla fall och jag tror som sagt att allt hänger ihop.

Det var väl 12/3 som VB sov hos LJ... så kanske det har med det att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in