2014-07-02, 18:29
Medlem
watson6669s avatar
Lyckades komma över ett par av dessa för 1500 kr från Spartoo.

http://www.herringshoes.co.uk/product-info.php?&colset=1&styleid=1300&shoeid=4644&brandi d=2&catid=33&oldcolid=2462&stype=0&colourid=2477
Citera
2014-07-02, 21:35
Medlem
Frapzzors avatar
En liten fråga som jag skulle uppskatta att få lite hjälp med.

letar efter en schysst vardagssko nu till sommaren och tänkte köpa mig ett par loafers dock så tycker jag att de flesta loafers ser fruktansvärt gräsliga ut och det där med tofsar vill jag helst inte ta i med tång. Sån är jag.

Därför tänkte jag fråga herrskapet om ni har någon erfarenhet av följande skor och vad de spontana tankarna är?

http://herringshoes.co.uk/product-info.php?&brandid=6&shoeid=3525
alternativt
http://herringshoes.co.uk/product-info.php?&brandid=6&shoeid=3552

efter som jag fortfarande pluggar så sträcker sig inte budgeten alltför långt men kan ändå tänka mig betala närmare 2000kr för gedigen kvalité, vilket man säkert måste betala fyra gånger mer för .
Citera
2014-07-02, 21:48
Medlem
Aleizohiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frapzzor

letar efter en schysst vardagssko nu till sommaren och tänkte köpa mig ett par loafers dock så tycker jag att de flesta loafers ser fruktansvärt gräsliga ut och det där med tofsar vill jag helst inte ta i med tång. Sån är jag.

Därför tänkte jag fråga herrskapet om ni har någon erfarenhet av följande skor och vad de spontana tankarna är?

alternativt

efter som jag fortfarande pluggar så sträcker sig inte budgeten alltför långt men kan ändå tänka mig betala närmare 2000kr för gedigen kvalité, vilket man säkert måste betala fyra gånger mer för .
Har du kollat in monks som skotyp? Jag tycker det är en ganska skön kompromiss mellan formell och alldaglig. Jag har dessa som jag är ganska nöjd med. Kolla bara att de har dem på lager innan du beställer, annars kan du missa sommaren innan du får dem
Citera
2014-07-02, 21:59
Medlem
bleus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frapzzor

alternativt

Har du kollat på penny loafers? De länkade skorna var inte mycket att hurra för, SkoAb har en imo mycket trevlig modell fr Carmina http://www.skoaktiebolaget.se/collections/loafers/products/carmina-penny-loafer-in-brown-calf
Citera
2014-07-02, 22:09
Medlem
Frapzzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleizohiet
Har du kollat in monks som skotyp? Jag tycker det är en ganska skön kompromiss mellan formell och alldaglig. Jag har dessa som jag är ganska nöjd med. Kolla bara att de har dem på lager innan du beställer, annars kan du missa sommaren innan du får dem

Jo har kikat på monks tidigare men inte riktigt det jag letade efter, skulle vilja ha ett par skor som passar bra till ett par shorts eller chinos och då tänker jag att loafers eller seglarskor passar sig bäst

haha jag beställde ett par kängor från meermin i höstas de tog lite över en månad från beställning till att de kom fram så jo de tar god tid på sig men jag är riktigt nöjd med mina kängor så det var värt väntan.

just nu kör jag på ett par canvasskor så jag går ju inte barfota direkt så om jag måste vänta en månad så gör inte det så mycket.

Pennyloafern har jag tittat på tidigare men den känns lite för "gammal" för mig som är 23år. Jag köper absolut att jag kan ha fel på punkten och jag är rätt osäker på de skorna jag länkade också.

Gillar mer oxfords, chukka-boots, och kängor överlag så detta är ny terräng för min del.
Citera
2014-07-02, 22:25
Medlem
PremiumBananass avatar
Vilka skobutiker är bra i stockholm för skor i prissegmentet 2-4k? Tycker att NK suger stenhårt, church och grafford är lite i överkant prismässigt, fler än så vet jag nog inte.

Det har säkert nämnts 100 gånger i tråden men att söka på stockholm eller skobutik funkar tyvärr inge bra.
Citera
2014-07-02, 22:37
Medlem
Beerzuuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PremiumBananas
Vilka skobutiker är bra i stockholm för skor i prissegmentet 2-4k? Tycker att NK suger stenhårt, church och grafford är lite i överkant prismässigt, fler än så vet jag nog inte.

Det har säkert nämnts 100 gånger i tråden men att söka på stockholm eller skobutik funkar tyvärr inge bra.
Skoaktiebolaget på Humlegårdsgatan 4 och deras utbud av Carmina är precis vad du söker.
Citera
2014-07-03, 08:08
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Jag har samma storlek i båda två men skulle samtidigt inte säga att de sitter likadant. 348:an är betydligt smalare och sitter generellt sett sämre på min fot.

Ok så tolkat på det skulle det vara betydlgit troligare att man kunde gå ner i strl i 337 än att man ska gå upp.
Citera
2014-07-03, 08:10
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PremiumBananas

Några Stockholmsbutiker värda att nämna som alla har åtminstone något märke i den prisklass du nämner, med ca pris för respektive märke:

Skoaktiebolaget - Carmina (3500), Enzo Bonafé (5500), Edward Green (8000), Gaziano & Girling (8000)
Douglas - Cheaney (3000-5000), Magnanni (3000), Crockett & Jones (4500-5500)
Rose & Born - Santoni (4000), Crockett & Jones (4500-6000)
Mano Skoservice - Mano/Andrés Sendra (2800)
Bäckmans Skoservice - Loake (2500), Allen Edmonds (3500)
Kling & Söner - Paraboot (3000), Italigente (3500)
Paul & Friends (NK) - Carmina (3500), Tricker's (4500)
NK Skor - Loake (2500), Morris (3000), Italigente (3500), Church's (4000), RM Williams (4500) mfl
Håkanssons - Barker (2500), Allen Edmonds (3500)

Adresser orkar jag inte leta upp, det får du göra själv. NK har bland Sveriges största utbud av kvalitetsskor, så vet inte varför du tycker de "suger stenhårt".
Senast redigerad av AlisterG 2014-07-03 kl. 08:20.
Citera
2014-07-03, 10:37
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Några Stockholmsbutiker värda att nämna som alla har åtminstone något märke i den prisklass du nämner, med ca pris för respektive märke:

Skoaktiebolaget - Carmina (3500), Enzo Bonafé (5500), Edward Green (8000), Gaziano & Girling (8000)
NK Skor - Loake (2500), Morris (3000), Italigente (3500), Church's (4000), RM Williams (4500) mfl

Adresser orkar jag inte leta upp, det får du göra själv. NK har bland Sveriges största utbud av kvalitetsskor, så vet inte varför du tycker de "suger stenhårt".

Lund & Lund - Church's (mfl?)
Hans Allde - Gaziano & Girling, Church's (mfl?)
Citera
2014-07-03, 10:39
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG

Föredömlig lista. Första gången på länge jag ser Italigente nämnas. Minns att det snackades mycket om det märket när det rådde skotorka i landet för några år sedan och folk suktade sydländskt men det i princip bara fanns Loake och C&J att tillgå. Undrar hur affärerna går nu för tiden.
Citera
2014-07-03, 10:59
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Föredömlig lista. Första gången på länge jag ser Italigente nämnas. Minns att det snackades mycket om det märket när det rådde skotorka i landet för några år sedan och folk suktade sydländskt men det i princip bara fanns Loake och C&J att tillgå. Undrar hur affärerna går nu för tiden.

Efter att Olof Enckell började jobba heltid för Eton så är det ju bara Magnus Ericsson som roddar märket nu, och han har fullt upp med Kavat så Italigente styrs lite med vänsterhanden på ledig tid, typ. Men de lanserade flera nya modeller och en ny läst i våras, och hela utbudet finns hos Herr Karl i Göteborg, och de säljs på fem-tio ställen till i landet plus webbshopen. Tror det rullar på skapligt, men kanske inte någon supersuccé och stora expansionsplaner direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in