2014-07-02, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Ok men varför kontaktas inte R*m*s farbror som bor där? Jag misstror inte Y*r*s berättelse kanske var det hon som fotograferade?Kanske denna resa gett upphov till svartsjuka om A***i var kvar i Karlskrona?

Y är om vi ska tro både utredning och lärare en väluppfostrad och duktig flicka. Jag tror alltså inte Y ljuger. Y är mycket trött efter resan och säger enligt utredning att hon varit i ett "annat land" och "sovit ute i en annan stad".

Resan ligger nära tidpunkten för mordet och jag har också spekulerat i om resan kan ha varit en utlösande faktor. Jag förstår inte heller varför han tar med sig Y vad han nu än gör på denna resa.

Vi får hoppas att polisen kollat upp med ev. släktingar

.
Citera
2014-07-02, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Y är om vi ska tro både utredning och lärare en väluppfostrad och duktig flicka. Jag tror alltså inte Y ljuger. Y är mycket trött efter resan och säger enligt utredning att hon varit i ett "annat land" och "sovit ute i en annan stad".

Resan ligger nära tidpunkten för mordet och jag har också spekulerat i om resan kan ha varit en utlösande faktor. Jag förstår inte heller varför han tar med sig Y vad han nu än gör på denna resa.

Vi får hoppas att polisen kollat upp med ev. släktingar

.
Ok hoppas på det! Men pappan han borde åka tillbaka det är inte bra att han är kvar.
Citera
2014-07-02, 19:24
Medlem
Har egentligen inte med detta att göra mera än att man kan notera att nu börjar rektorerna antagligen skärpa sig och tänker på att de är tvungna att agera i olika sammanhang inom Karlskrona kommun.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19155379.ab
Senast redigerad av girlang 2014-07-02 kl. 19:32.
Citera
2014-07-02, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Ok hoppas på det! Men pappan han borde åka tillbaka det är inte bra att han är kvar.

När rättegången är över kanske. Han lär inte släppa taget förrän han vet. Vi får nog leva med det.

Efter minnesstunden tvivlar jag inte på att Y var älskad och att biopappa sörjer henne. Ändå hoppas också jag att han inte får skadestånd eller asyl i Sverige. Det är två rätt olika saker.
Citera
2014-07-02, 19:38
Medlem
Janemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Varför skulle Y ljuga och vad skulle annars varit "annat land"? Rami åker till Rotterdam och Amsterdam och frun har två små barn och lär inte åka utomlands. Hoppas polisen kollar upp den resan.

Se mitt på sid 25. Antingen är det en felskrivning eller så bör Y ha varit i Amsterdam med Rami.
http://www.karlskrona.se/Global/Karlskrona%20kommun/Dokument/Medieservice/externutredning_140630.pdf

Jag kan inte kolla, var Rami i Rotterdam/Amsterdam någon gång mellan 22 0ch 29 april?
Enligt sid 25 bad Rami om ledighet för Yara för en resa till Kristianstad.

Jag kan tänka mej att Yara inte gjort några länge resor innan resan till Sverige. Det blir inte så långa resor i Gazaremsan, 41 km lång, 6-16 km bred. En yta på c:a 350 km2, en fjärdedel av Ölands c:a 1400 km2. En resa till Skåne kan vara lång för en liten tös med den bakgrunden. Kanske t.o.m. såå långt som till ett annat land/en annan stad.
Citera
2014-07-02, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Janeman
Jag kan inte kolla, var Rami i Rotterdam/Amsterdam någon gång mellan 22 0ch 29 april?

Jag kan tänka mej att Yara inte gjort några länge resor innan resan till Sverige. Det blir inte så långa resor i Gazaremsan, 41 km lång, 6-16 km bred. En yta på c:a 350 km2, en fjärdedel av Ölands c:a 1400 km2. En resa till Skåne kan vara lång för en liten tös med den bakgrunden. Kanske t.o.m. såå långt som till ett annat land/en annan stad.

Y har alltså inte varit så länge Sverige att man kanske inte kan tolka det hon säger för bokstavligt. Hon säger i det sammanhanget också att hon bott ute i annan stad. Antar hon inte menar utomhus snarast hotell (=inte hemma).
Citera
2014-07-02, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Janeman

Ja Rami åkte till Holland under denna tid enligt sitt twitterkonto. Håller med om att det är kryptiskt i utredningen dock. Men Y är utmattad och säger "annat land". Det tar trots allt bara 90 min med tåg mellan Karlskrona och Kristianstad. Och de kanske inte precis "sov ute" i Kristianstad.
Citera
2014-07-02, 20:15
Medlem
När jag tittar på Yaras ansikte så ser jag att hon är mörk under ögonen (misstänkt brist på sömn).
Jag tycker det ser ut som hon lidit brist på utelek och god mat också.
Hennes blick vittnar om högt IQ.

Fy fan för socialtjänst-idioterna och fy fan för morbrodern och fy fan för hans fru!
Citera
2014-07-02, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Y har alltså inte varit så länge Sverige att man kanske inte kan tolka det hon säger för bokstavligt. Hon säger i det sammanhanget också att hon bott ute i annan stad. Antar hon inte menar utomhus snarast hotell (=inte hemma).
Amina lär knappast ha tagit 3 barn till ett hotell i Kristianstad 90 minuter hemifrån.

Citat om Ys ev resa ur utredningen

"Då flickan inte är i skolan den 22 april tas kontakt med vårdnadshavare och han uppmanas ta flickan till barnläkare. Skolpersonal hade uppmärksammat att hon var så nedstämd. Han svarade då att han inte tänkte ta henne till läkare. Familjen skulle åka till Kristianstad. Vilket skulle pigga upp henne. Han bad om ledighet för resten av veckan."

"Yara återkommer till skolan den 29 april. Hon berättar då att hon sovit i ett annat land. Yara var mycket trött och berättade sedan att de sovit ute i en annan stad. Svensk lärare och arabisk studiehandledare pratar vidare med flickan
...osv annat"

1. Rami åkte till Holland under samma tidsperiod som begärd ledighet för Y och kom hem samma tid som Y kom tillbaks till skolan
2. Det finns en arabisk studiehandledare med vid samtalet så det bör inte ha varit språkproblem

Paret har inte utmärkt sig för att vara sanningsenliga se stölder, Ramis utbildningar, FB konton mm

Ýara sa kanske exakt som det var!
Hon vet vad "annat land" betyder hon har gjort en lång resa genom flera länder till Sverige. De kan ha "sovit ute" i Amsterdam eller Rotterdam. Och de är i en stad, Amsterdam, åker sedan vidare "till en annan stad" - Rotterdam.

Resan till Holland ligger så nära mordet att jag funderar på om resan och det som hände på resan kan ha varit den utlösande faktorn för mordet.
Citera
2014-07-02, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Den äldste pojken ska ha bevittnat mordet, skrikit och gråtit när han såg vad de gjorde mot Yara. Det framkommer i LVU-domen som kom förra veckan. Barnkliniken har gjort anmälan angående den äldste (1 maj). Han hade märken på kroppen som kan härstamma från misshandel. Varken Madi eller Rami säger sig ha noterat blåmärken och missfärgningar på sonen. De uteblev från flera kontroller på vårdcentralen. Den yngste hade för låg vikt. Madi vill att barnen bor hos hennes släkting med muslimska seder och bruk, Rami motsätter sig detta. I rätten ändrar han sig lite på den punkten.

http://minfil.org/35Hefdb5b7/V_xj__FR.pdf

Stort tack för den intressanta länken. Läser med förtvivlan att äldste sonen kan ha sett vad som hände. Detta trauma kommer han definitivt att minnas resten av sitt liv. Plötsligt är både mamma och pappa borta och han befinner sig i en helt ny miljö. Hur illa än barn har det hemma brukar de ändå ty sig till sina föräldrar. Förhoppningsvis känner han sig trygg i sitt nya hem.
Citera
2014-07-02, 21:46
Medlem
Alla tre utredningar som rört Karlskrona kommun har visat att man gjorde fel i fallet med åttaåriga Yara.
Nu anmäler kommunen sig själv än en gång till Inspektionen för vård och omsorg.
Det har visat sig att flickans journal var bortslarvad – i minst ett halvår.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19158699.ab
Citera
2014-07-02, 21:46
Medlem
MrsMagoos avatar
Barn kan ha bevittnat mordet på Yara

Misstankar om att de blivit slagna
Det andra barnet, skriver rätten, är endast ett år och har inte förmåga att förstå vad som skett, men "kan ändå ha påverkats av situationen som utspelat sig i hemmet."
Av domen framkommer också att den treårige pojken undersöktes dagen efter mordet på Yara, och att läkaren då hittade ett stort blåmärke - "som kan överensstämma med att han blivit slagen".
Det står vidare i domen:
"Vad läkaren uppmärksammat visar på att treåringen kan ha blivit utsatt för våld och styrker att barnen är i behov av skydd".

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19159550.ab

I domslutet står det att barnet har svårt att gå upp i vikt och som jag sa såg dom inte särskilt friska ut. Hålögda och magra samt bleka.

Det va Rami som anmäldes av Amani för misshandel men hon tog tillbaka anmälan och den lades ner,.
Men hade det varit solklart spelar det ingen roll att hon tog tillbaka anmälan då åklagaren kunnat fortgå utredningen i alla fall. Slår båda misstänkta barnen eller är det en av dom?
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-07-02 kl. 21:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in