2014-07-02, 22:36
Medlem
Slingshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burnwine
Är det farligt att ta 10 st 300mg på en gång? Äter annars kring 20 om dagen men åt 15 igår efter en dag uppehåll.

Ja risken för EP-anfall är stor vid sådana doser på en gång, får du ett riktigt grand-mal anfall så är du rätt körd.
Citera
2014-07-02, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slingshot
Ja risken för EP-anfall är stor vid sådana doser på en gång, får du ett riktigt grand-mal anfall så är du rätt körd.

vad är ett grand mal anfall?
Citera
2014-07-02, 23:18
Medlem
Slingshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huzzlin
vad är ett grand mal anfall?

Tonisk-kloniska anfall ("grand mal")
Den mest välkända typen av epileptiska anfall. De börjar med att personen blir stel i hela kroppen (tonisk kramp). Därefter faller han/hon medvetslös omkull med rytmiska muskelryckningar (kloniska kramper) i hela kroppen. Anfallen upphör i regel efter någon eller några minuter. Anfallet är i sig inte skadligt men det finns risk för skador vid fallet. Efteråt är patienten ofta trött eller förvirrad. En livshotande typ av anfall är status epilepticus, där flera anfall inträffar efter varandra utan återhämtning emellan eller där ett anfall pågår mer än 30 minuter. Status epilepticus kan inträffa till exempel vid avbruten medicinering och kräver omedelbar behandling med muskelavslappnande medel.[3] Status epilepticus (SE), dvs. långvariga epileptiska anfall, leder till nervcellsdöd, kognitiva störningar och bidrar även till att epilepsisjukdomen förvärras.[4]
Citera
2014-07-02, 23:24
Medlem
Citat:
Tonisk-kloniska anfall ("grand mal")
Den mest välkända typen av epileptiska anfall. De börjar med att personen blir stel i hela kroppen (tonisk kramp). Därefter faller han/hon medvetslös omkull med rytmiska muskelryckningar (kloniska kramper) i hela kroppen. Anfallen upphör i regel efter någon eller några minuter. Anfallet är i sig inte skadligt men det finns risk för skador vid fallet. Efteråt är patienten ofta trött eller förvirrad. En livshotande typ av anfall är status epilepticus, där flera anfall inträffar efter varandra utan återhämtning emellan eller där ett anfall pågår mer än 30 minuter. Status epilepticus kan inträffa till exempel vid avbruten medicinering och kräver omedelbar behandling med muskelavslappnande medel.[3] Status epilepticus (SE), dvs. långvariga epileptiska anfall, leder till nervcellsdöd, kognitiva störningar och bidrar även till att epilepsisjukdomen förvärras.[4]

Jag tror 100% min tjej var med om detta när vi tog tjack en hel natt sen kastade i oss massa lyrica, svimmade som fan och hade spasmer/ryckningar.
Citera
2014-07-02, 23:36
Medlem
trueforgoods avatar
Ni som börjat/tänkt börja med Lyrica - tänk om. AT:n är inte och leka med och även om det blir bättre med tiden är den sjukt långdragen
Citera
2014-07-02, 23:52
Medlem
Slingshots avatar
Citat:
Jag tror 100% min tjej var med om detta när vi tog tjack en hel natt sen kastade i oss massa lyrica, svimmade som fan och hade spasmer/ryckningar.

Usch da, tjack sänker ju kramptröskeln ytterligare så.

Citat:
Ursprungligen postat av trueforgood
Ni som börjat/tänkt börja med Lyrica - tänk om. AT:n är inte och leka med och även om det blir bättre med tiden är den sjukt långdragen

Nej at:n är som en blandning mellan en benso o opiod/opiat at.
Senast redigerad av Slingshot 2014-07-02 kl. 23:56.
Citera
2014-07-02, 23:57
Medlem
Citat:
Usch da, tjack sänker ju kramptröskeln ytterligare så.

Nej at:n är som en blandning mellan en benso o opiod/opiat at.

Hon svimmade 2 ggr irad efter varandra, när hon redan låg avdäckad, så svimmade hon igen liggandes. Riktigt sjukt var det, slog huvudet i golvet så man fick hålla i skallen osv.

Men det verkar vara lugnt nu 1 vecka efter
Citera
2014-07-03, 00:10
Medlem
Slingshots avatar
Citat:
Hon svimmade 2 ggr irad efter varandra, när hon redan låg avdäckad, så svimmade hon igen liggandes. Riktigt sjukt var det, slog huvudet i golvet så man fick hålla i skallen osv.

Men det verkar vara lugnt nu 1 vecka efter

Usch kan inte ha varit en trevlig syn direkt.
Citera
2014-07-03, 10:32
Medlem
bdbdbdbds avatar
Är det nån som vet hur detta påverkar levern?
Citera
2014-07-03, 11:09
Medlem
Risplockarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bdbdbdbd
Är det nån som vet hur detta påverkar levern?

Inte så värst mycket tror jag, står för 10% av metaboliseringen (eller vad fan det kallas) vill jag minnas. Och njurarna för resten. Man kissar alltså ut 90% av pregabalinet. Men det var ett tag sedan jag kollade upp det där men jag är rätt säker på att det är så.
Citera
2014-07-03, 18:20
Medlem
Har gått 3 veckor sedan nu, och det va jävligt första veckan och andra nu tredje börjar det bli jobbigt igen. Inte överdrivet men påtagligt. Hade inte kör speciellt hårt sista tiden och jag trappade ur långsamt, var gabapentin mestadels under urtappet. Använder mig av imovane jobbiga kvällar. Konstigt hur pass länge man kan känna av att man slutat med medicinen. Tänker dock inte ge upp! ofta är det under vecka 3 jag brukar säcka ur, men inte denna gång.
Citera
2014-07-03, 18:22
Medlem
Dexter007s avatar
Genomgår nu min första at, självklart är det lyrica som ska ta at-oskulden... Har bara tagit i 9-10 dagar och oregelbundet på det. Tagit i 2 dar sen uppehåll i 1 eller 2 ungefär, men har nog slarvat en del, men har inte tagit mer än 3 dar i rad. Det har inte varit några monsterdoser men inte små heller, mellan 700-1400mg per dag inkl påfyllningar. Kombinerat med mycket rökmix dock, tror rökmixen kan vara anledningen till att jag får at nu, aldrig fått det innan och då har jag flera gånger kört värre än nu men aldrig med rökmix innan. Sista doseringen togs igår, redan imorse hade jag en brutal diarré. Inte mkt ångest, mer än att jag nojjar över allt jag läser i tråden, känner också ett irriterande tryck över bröstet som att jag inte kan andas ordentligt.

Känner att jag behöver alla tips och råd jag kan få. Särskilt eftersom jag aldrig gått igenom en at innan, hoppas på att denna blir mild eftersom jag inte tagit så länge. Har tillgång till alkohol och har köpt Dimor mot diarrén. Har ingen möjlighet att fixa benso eller liknande.

Sen är det också så att jag verkligen måste jobba imorn, funderar på att kanske ta en liten dos lyrica imorgon så jag kan klara av dan.

Så som sagt, alla råd är välkomna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in