2014-05-17, 13:14
Medlem
Aleizohiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyColtrane
Ett tips från någon som var i en liknande situation för ett par år sedan är att FÖRST lära dig så mycket du kan om ämnet och sedan köpa kläder. Annars kommer du ångra att du köpte vissa kläder med "modern" passform, färgpalett osv.
Lite för att haka på ditt resonemang, så är det minst lika viktigt att handla kläder man själv trivs i och kan bära upp. Det finns en hel del utstyrslar här som postats i olika sammanhang som jag tycker är trevliga och fina men själv aldrig skulle bära av diverse anledningar.
Citera
2014-05-17, 14:13
Medlem
Tack för tipsen. Har börjat läst en hel del, bland annat gamla och aktuella trådar här på Flashback, men som ni säger så måste ju plaggen passa mig som bärare också. Därför vore det oerhört oklokt av mig att köpa allting på en och samma gång, så jag planerar som sagt att successivt ersätta min garderob.

Ni kommer se mer av mig
Citera
2014-05-17, 15:42
Medlem
doughies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gluffe
Börjar universitetet i höst och tanken var väl att jag skulle ersätta mina fula kläder, och på senare tid har jag intresserats av klassisk stil. Tänker mig en garderob för användning dagligen i samtliga situationer.

Mina brogues har en ganska tjock gummisula med nå "fotbollstaggar", betyder de att de bäst lämpar sig för blött väder?

Till vintern tänker jag chelsea boots, minst två par. I mocka av olika färger. Vilken mer sko är aktuell för vinterhalvår då tanken är att skorna ska vila i två dagar? Eller är det tre par som gäller?

Till regn och rusk (samt vår och höst) tänker jag tidigare nämnda chelsea boots, någon broguesko (modell?) med gummisula (?) samt någon mockasko...

Sommaren tänker jag mig derbys, munkskor, Oxford brogues.

Jag är ute på jävligt hal is för tillfället (som ni kanske ser), försöker först och främst lära mig alla begrepp. Tanken är att pengarna ska sättas sprätt på under sommaren, förutsatt att jag trivs i det jag köper successivt.

Det låter som en trevlig plan. Läs på och fråga gärna mycket. "Är de här skorna bra på hösten till flanellbyxor?" etc. För att lära sig vissa bra grunder och få tips skulle jag läsa på Permanent Style där Simon Crompton skriver om hur man tar hand om sina skor, vilka fem uddabyxor som är bäst och annat matnyttigt.
Citera
2014-07-02, 22:28
Medlem
Falafelns avatar
Antar att TM Lewin och Charles Tyrwhitt fortfarande är att rekommendera för billiga OCBD skjortor? Tyckte det fanns ett ganska litet utbud OCBD på TM Lewin jämfört med CT.

Finns det något motsvarighet till nämnda butiker för chinos och så kallade pull-overs, eller CT kanske duger lika bra till det med?
Senast redigerad av Falafeln 2014-07-02 kl. 22:34.
Citera
2014-07-03, 00:15
Medlem
Falafelns avatar
Byggt ihop något som för mig verkar rimligt för en universitetsstuderande. Tar gärna emot feedback, kommer inte börja skicka hem förrän om några veckor, så jag har en del tid att utvärdera, ändra och testa.

Vad tycker ni jag bör ändra på? Försöker få ihop en bra grund som jag sedan kan utöka när vi närmar oss andra årstider och jag blir mer bekväm.

Utöver det som redan står på listan så ska givetvis en marinblå club blazer införskaffas.
Senast redigerad av Falafeln 2014-07-03 kl. 00:37.
Citera
2014-07-03, 06:14
Medlem
Towans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falafeln
Byggt ihop något som för mig verkar rimligt för en universitetsstuderande. Tar gärna emot feedback, kommer inte börja skicka hem förrän om några veckor, så jag har en del tid att utvärdera, ändra och testa.

Vad tycker ni jag bör ändra på? Försöker få ihop en bra grund som jag sedan kan utöka när vi närmar oss andra årstider och jag blir mer bekväm.

Utöver det som redan står på listan så ska givetvis en marinblå club blazer införskaffas.

Jag skulle personligen valt enfärgade pikétröjor, istället.
Citera
2014-07-03, 08:14
Medlem
mastejags avatar
Citat:

Jag hade nog försökt få med någon skjorta med annan krage samt någon slips till. Skulle jag spara in pengar hade jag nog skippat skoputslådan. Vad gäller Piké hade jag nog också gärna satsat på enfärgade iaf en utav dem.

Jäklar shopping alltså att ta allt på ett bräde!
Citera
2014-07-03, 08:53
Medlem
Citat:

Skjortor - 2 528 kr
Rosa enfärgad OCBD
Vit enfärgad OCBD
Ljusblå enfärgad OCBD
Blå/vit-randig OCBD
Rosa/vit-randig skjorta
Blå/vit-rutig OCBD
Lila/vit-rutig OCBD
Av dessa skjortor är det bara de tre första som faktiskt är OCBD, "Oxford Cloth Button Down". De är visserligen button down allihop men tre är i poplintyg och en i linne/bomull. Och som Mastejag redan påpekat, skall du verkligen bara ha BD i garderoben?
Citat:
Piké - 551 kr
Piké 1
Piké 2
Den blå såg väl helt ok ut (undrar varför jag missade den när jag beställde härom veckan?) men den vita var rätt trist. Jag hade hellre tagit en enfärgad marinblå eller vinröd. Kvalitetsmässigt är CT:s pikéer helt ok och prisvärda men de kan inte mäta sig med dyrare märken i längden.

Citat:
Pullover 2 127 kr
Charcoal v-neck
Grå v-neck
Blå v-neck
Marinblå kabelstickad crewneck
Klassiska modeller och färger men kanske lite väl diskret? Ljusgrått är i mina ögon rätt svårt att kombinera, det ser lätt för blekt ut. Huruvida man skall/bör/kan använda v-ringade tröjor utan slips är en evig debatt mellan de lärde men jag hade bytt den grå tröjan mot en buteljgrön merinotröja med rund halsringning.

Citat:
Slips - 195 kr
Stickad marinblå slips

Skotillbehör - typ 1 661 kr
Skoblock ceredträ från Herrstil
Mockaborste
Skoborste
Skoputslåda
+ lite skokräm och mockaspray
Det är dina pengar men jag hade inte lagt 350 kr på en liten trälåda att lägga en skoborste och två burkar skokräm i.

Citat:
Skor - 2 930 kr
Par nr 1
Par nr 2
+ Har ett par bruna brogues samt mörkbruna oxfords redan.

Bälten - 824 kr
Bälte nr 1
Bälte nr 2

Jacka - 779 kr
Jacka
Har du provat några Meermin-skor än så du vet att de passar? I övrigt är det väl rätt klokt att köpa ett par mockaskor med gummisula, de klarar ju betydligt sämre väder än lädersulor. Tänk också på att Meermins leveranstider varierar kraftigt, har de inte din storlek i lager kan det ta uppåt två månader att få hem dem. Jag skall just till att beställa ett par därifrån inför hösten, även om de håller sin utlovade leveranstid får jag dem först i slutet på juli (och jag räknar snarare med slutet av augusti).

Citat:
Chinos - 1 552 kr
Marinblå
Kamel
"Stone"
+ ett par khaki som jag redan äger.
Som ovan, har du redan provat CT:s byxor och vet att de sitter bra? Classic fit är ganska rymlig och CT kör med högre midja än vad som är mode i Sverige just nu.
Citat:
Väskor - 2 790 kr
Datorväska
Weekendbag

Totalt: 16 280 kr

Weekendväskan var i mina ögon väldigt lik försvarets persedelpåse och det måste väl finnas roligare väskor än den?

Nog för att CT har prisvärda kläder men hur kul är det att alla skjortor har samma snitt och alla byxor sitter exakt likadant?
Citera
2014-07-03, 10:21
Medlem
Failminens avatar
Citat:
[...]
Lugna ner dig och köp en eller ett par saker i taget. Du kommer sannolikt att lära dig mer om klassiska kläder under garderobsuppbyggnadens gång och därmed troligtvis även ändra dina preferenser.
Citera
2014-07-03, 10:50
Medlem
mikelmiltons avatar
Citat:

Som komplement till de kommentarer du redan har fått skulle jag själv nog ha hoppat över en del av inköpen och sparat pengarna till att köpa nytt av det som blev fel (för fel kommer det bli). Skippa ett par skor (och tillhörande bälte), skolådan, weekendbagen, minst ett par av byxorna, pikétröjorna, och hälften av skjortorna.

Du vill inte göra ett garderobhopp från den ena dagen till den andra. Och om du är ny universitetsstudent råder jag dig att köpa en allsidig ryggsäck i stället. Det är min åsikt att du som student är ursäktad.
Citera
2014-07-03, 10:58
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Failminen
Lugna ner dig och köp en eller ett par saker i taget. Du kommer sannolikt att lära dig mer om klassiska kläder under garderobsuppbyggnadens gång och därmed troligtvis även ändra dina preferenser.
Det här. Men med tillägget att du inte borde köpa något på ett par månader innan du gått igenom FB ordentligt och följt rätt så några bloggar ett tag. Tänk också efter inför varje köp vad du behöver det till, hur du kommer använda det och vad du har för kläder du kan använda det tillsammans med.
Citera
2014-07-03, 12:29
Medlem
Falafelns avatar
Ja, olyckligtvis så kom Google Chrome fram till att utan någon som helst förklaring starta om 3 gånger på rad vilket resulterade i ett förlorat inlägg med svar från samtlig feedback jag fått.

Tänker inte citera igen utan jag får tacka för er feedback och försöka sammanställa den.

Vill förtydliga att jag givetvis inte kommer byta ut hela min garderob under en natt. Även om jag bara följt denna forumdel i några månader så förstår även jag vikten av att låta ett garderobomslag smälta in. Tanken var att beställa hem ett par av varje för att testa dem, och sedan successivt bygga ut garderoben med mina länkar som utgångspunkt. Vill även förtydliga att jag idag inte går naken, utan att det redan finns lite slipsar och skjortor i min garderob

Länklistan ser numera ut såhär, där fetmarkerat står för ändring:

Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov
Som ovan, har du redan provat CT:s byxor och vet att de sitter bra? Classic fit är ganska rymlig och CT kör med högre midja än vad som är mode i Sverige just nu.
Rekommenderar du en svensk butik för detta?

Skoputsarlådan är dumpad och byxorna tillsammans med weekendväskan är under övervägande. Känner att jag kommit ett steg längre. Överlag verkar skjortorna svårast. Finns så många och jag har fortfarande inte greppat alla olika fits, och vilka man "ska ha". Hittade heller inga snygga skjortar med annan krage, har ni förslag?
Senast redigerad av Falafeln 2014-07-03 kl. 12:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in