Citat:
Ursprungligen postat av
^Eaz
Även jag som Chelsea supporter tycker det är tragiskt att se Atletico bli helt tömt efter förra årets succé, tack vare deras ekonomiska problem.
Jag hoppas att Chelsea inte väntar utan betalar, kanske inte hela 190 men iaf bra med pengar, för personligen hatar jag när klubbar ofrivilligt får bosmans.
Jag hoppas verkligen att de klarar att återbygga inför säsongen så att de är med och krigar igen.
Tyvärr är det som så att ingen liga kan konkurrera längre med England, de spelare som de engelska klubbarna vill ha får de också. Förutom Bayern, Real Madrid och Barca så går alla övriga av världens bästa spelare till England år efter år.
I stort sett alla klubbar i PL kan köpa spelare från alla övriga ligor relativt enkelt, bottenlag i England har mer resurser än 90 % av alla övriga klubbar i Europa.
Tyskland har 1 klubb som kan konkurrera mot engelska klubbar ekonomiskt (Bayern), Spanien har 2, Frankrike har 2, Italien har 1. Så fortsätter det år efter år dessvärre. Champions league i framtiden kommer inte vara särskilt hett då det kommer vara total dominans av PL där.
Skillnaden ekonomiskt bara ökar också då avtalen PL får hela tiden blir större och större medan övriga ligor i stort sett ligger kvar på samma nivåer hela tiden då få i utlandet bryr sig om de ligorna.
Vad vi ser idag är början på döden av europeisk fotboll (Förutom engelsk), början på döden av tysk, fransk, italiensk och spansk fotboll. Det kommer leda till en tråkiga fotbollsvärld enligt mig. Charmen med fotboll för mig är att kvaliteten på spelarna har varit utspridd, alla de bästa spelarna har inte spelat i samma ligor eller lag, men det är den utvecklingen vi går mot där 90 % av alla toppspelare spelar i England medan resterande spelar i några få topplag som Bayern, Barca, Real osv, medan övriga lag i dessa ligor har rena skitspelare.